لزوم مقررات زدایی از کسب‌ و کارهای دانش بنیان
رئیس کمیسیون دانش‌بنیان اتاق‌ ایران مطرح کرد

لزوم مقررات زدایی از کسب‌ و کارهای دانش بنیان

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق‌ ایران از مقررات دست‌وپاگیر در بازار کشور و سایه سنگین سیاست در مراودات تجارت‌خارجی انتقاد کرد و در عین حال لزوم حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان را متذکرشد.

به گزارش بازار، افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اتاق‌ایران در رابطه با جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در جهش تولید، گفت: کشورهای در حال توسعه عموما از ابزار فناور و نوآور بهره برده‌اند تا تولید را افزایش داده و صنایع را متحول سازند.

وی با بیان این مطلب افزود: استفاده از مدل‌های کسب و کار جدید اجتناب ناپذیر است؛ لذا این‌ها می‌آیند و آینده را ایجاد می‌کنند؛ بنابر این بهتر است تسهیل گری کرده تا این اتفاق بهتر و بیشتر شکل گیرد.

به گفته کلاهی تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مترقی بوده و از دیگر سو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به جای شعار دادن و ایجاد ساختارهای عریض و طویل، به برون سپاری روی آورده که اکوسیسم مناسبی برای این شرکت پدید آورده است.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان در اتاق ایران از وجود زیست بوم مناسبی برای شرکت‌های دانش بنیان در کشور خبر داد و افزود: قطعا مشکلاتی هم وجود دارد و بروکراسی ادارات بر این حوزه چنگ اندازی می‌کند؛ از دیگر سو شرکت‌ها در فضایی گلخانه‌ای حمایت می‌شوند که در بدو ورود به بازار، با واقعیت‌های موجود و مشکلات مواجه می‌گردند.

کلاهی از وجود ۶هزار شرکت دانش بنیان سخن گفت که عملکرد خوبی دارند ولی در ورود به بازار گرفتار قوانین و مقررات دست و پا گیر می‌شوند و از طرفی در مراودات خارجی زیر سایه سنگین سیاست در روابط بین الملل گرفتار می‌آیند.

وی در بخشی دیگری، در پاسخ به این سوال مجری برنامه "رویداد" که آیا شرکت‌های دانش بنیان کمک خوبی برای دور زدن تحریم‌ها هستند یا خیر گفت: این شرکت‌ها توانایی خود را در دوره کرونا به خوبی نمایان ساختند و دیدیم که در حوزه سلامت چه کمک‌های شایانی به ما کردند.

این در حالی است که در این دوره ارتباط با کشور تقریبا قطع بود و جمعی از محصولات شرکت‌های دانش بنیان که امروز در اختیار ماست، نشان از خدمت رسانی این شرکت‌ها به کشور دارد.

کلاهی تاکید کرد: راهی که در این حوزه پیموده شد، درست و مناسب است که باید ادامه پیدا کند و از طرفی تسهیل گری شرکت‌ها در دیگر حوزه‌ها باید اتفاق افتد تا بازار از شکل غیر رقابتی خارج شود.

وی معتقد است نهادهای بزرگ اجازه ورود شرکت‌های کوچک دانش بنیان را به عرصه بازار نمی‌دهند و لذا باید صنایع بزرگ به سمت دانش بنیانی حرکت نماید.

کد خبر: ۹۵٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha