۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
رکود داد و ستد طلا| پیش بینی آینده بازار دشوار است
«بازار» گزارش می دهد

رکود داد و ستد طلا| پیش بینی آینده بازار دشوار است

در هفته جاری به علت انتظار برای کاهش قیمت اونس جهانی طلا و دلار در کشور و نبود تقاضا برای خرید، داد و ستد مصنوعات طلا در بازار تهران رکود داشت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز پنجشنبه (سوم تیرماه) قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران به  ۱۰ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان و قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۵ میلیون و ۵۵۵  هزار تومان رسید.

همچنین قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران به یک میلیون و  ۳۳۸ تومان رسید.

نرخ ارز نیز در بازار روز پنجشنبه سوم تیرماه سال جاری، دلار به رقم ۲۴ هزار و ۱۸۹ تومان، یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۹۹ تومان، پوند ۳۴ هزار و ۱۰۵  تومان، درهم امارات ۶ هزار و ۵۸۸تومان و لیر ترکیه به ۲ هزار و ۷۸۰ تومان رسید.

در تحلیل وضعیت بازار طلا در تهران «محمد کشتی آرای» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به خبرنگار بازار گفت: در هفته جاری انتظار برای کاهش قیمت دلار و طلا تقاضا در بازار به حداقل رسید و دادوستد طلا در بازار بسیار اندک بود.

این مقام مسئول در اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: عده ای منتظر توافق برجام و لغو تحریم ها هستند تا با کاهش قیمت ها بتوانند طلای مورد نیاز خود را با قیمت های پایینتری خریداری کنند.

کشتی آرای بیان کرد: از طرفی کاهش قیمت اونس جهانی طلا در رکود بازار طلا در داخل تاثیرگذار بوده به طوری که سکه که اول هفته جاری بیش از ۱۰ میلیون و ۵۵۰ تومان بود هم اکنون به ۱۰  میلیون و ۳۵۰ تومان کاهش پیدا کرده است.

کاهش قیمت اونس جهانی سبب شده است که تقاضا در بازار بسیار کاهش یابد و این مساله نیز در کاهش معاملات طلا در بازار موثر بود

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: کاهش قیمت اونس جهانی سبب شده است که تقاضا در بازار بسیار کاهش یابد و این مساله نیز در کاهش معاملات طلا در بازار موثر بود.

کشتی آرای در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر پیش بینی داد و ستد طلا در هفته آینده، افزود: با توجه به شرایط موجود از آنجا که متغییر های اقتصادی به مسایل برجام و لغو تحریم ها گره خودرو وضعیت بازار طلا را در هفته آینده نمی شود پیش بینی کرد.

با توجه به شرایط موجود از آنجا که متغیرهای اقتصادی به مسایل برجام و لغو تحریم ها گره خورد، وضعیت بازار طلا را در هفته آینده نمی شود پیش بینی کرد

این مقام مسئول دراتحادیه طلا وجواهر تهران بیان کرد: امیدواریم که بازار هفته آینده نیز به همین منوال نباشد و شاهد رونق بازار و افزایش خرید و فروش طلا در بازار باشیم.

پیش بینی قیمت اونس جهانی طلا
کشتی آرای با اشاره به وضعیت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی افزود: قیمت اونس جهانی طلا در اوایل هفته جاری در حدود ۱۷۶۵ دلار بود اما به تدریج در پایان هفته به ۱۷۷۷دلار در هر اونس رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهارداشت: این وضعیت نشان می دهد که نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی بین ۱۰ تا ۱۲ دلار در هر اونس بوده است.

وی بیان کرد: به نظر می رسد قیمت اونس جهانی طلا در هفته آینده همچنان ثبات خود را در حدود ۱۷۷۰ دلار حفظ خواهد کرد و آنچنان قیمت طلا در بازارهای جهانی تغییر نخواهد داشت و شاهد نوسان قیمت طلا و ارز نخواهیم بود.

در این خصوص یک کارشناس اقتصادی در حوزه و طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارداشت: بازار سکه و ارز در هفته جاری تحت تاثیر بهتر شدن اقتصاد جهانی و مذاکرات برجام در وین بود.

«اکبر نقوی نیا» افزود: قیمت دلار تحت تاثیر این دو عامل در پایان هفته جاری به بیش از ۲۴ هزار تومان رسید و طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۳۸ هزار تومان در بازار قیمت خورد.

حباب سکه حدود ۱۰۰ هزار تومان
وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر میزان حباب سکه امامی در بازار چقدر است، افزود: هم اکنون حباب قیمت سکه در بازارهای داخلی به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

این کارشناس طلا و جواهر در خصوص قیمت طلا در بازارهای جهانی افزود: در پایان هفته جاری قیمت اونس جهانی با کاهش اندکی نسبت به هفته گذشته به ۱۷۷۰ دلار رسید در حالی که هفته گذشته حدود ۱۸۳۸ لار در هر اونس بود.

قیمت طلا در معاملات بازار جهانی و آینده قیمت طلا
قیمت طلا در معاملات روز گذشته بازار جهانی پس از وعده رییس بانک مرکزی آمریکا برای حفظ نرخ های بهره نزدیک به صفر برای مدت زمان دیگر افزایش یافت اما صعود دلار پیشروی این فلز ارزشمند را محدود کرد.

در این شرایط اقتصادی بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۱ دلار و ۱۸ سنت رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۷۸۱ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۳ درصد کاهش، در ۱۷۷۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی اس پی آی گفت: با وجود اظهارات پاول که بر حفظ نرخهای بهره در رکورد پایین تاکید داشت، قیمت طلا افزایش چندانی نداشت که شاید به دلیل ادامه نگرانیهای هفته گذشته بود. طلا تا زمان انتشار اطلاعات بیشتر درباره تورم و اشتغال، ممکن است در بازه محدودی معامله شود.

قیمت طلا هفته گذشته پس از این که بانک مرکزی آمریکا در پایان نشست سیاست پولی خود به احتمال نخستین دور افزایش نرخهای بهره در سال ۲۰۲۳ و تعدیل برنامه خرید دارایی اشاره کرد، حدود شش درصد ریزش کرد.

با این حال جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد که نیت بانک مرکزی تشویق احیای کامل و گسترده بازار اشتغال است نه این که بر مبنای نگرانی از تورم آتی بخواهد نرخهای بهره را سریعا افزایش دهد.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله پس از اظهارات پاول در برابر کنگره آمریکا پایین‌تر رفت و بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب ۰.۱ درصد رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر ساخت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۰.۸ درصد افزایش، به ۲۵ دلار و ۹۵ سنت رسید. هر اونس پالادیم با ۰.۸درصد افزایش، به ۲۵۷۸ دلار و ۷۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۰۸۳ دلار و یک سنت رسید

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۷ دلار و ۷۳ سنت رسید. هر اونس پالادیم با ۰.۲ درصد کاهش، در ۲۷۵۷ دلار و ۳۳ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۱۵۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

همه بازارهای مالی در انتظار اعلام نتیجه جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC هستند و بر این اساس معاملات آتی طلای آگوست با ۱۰.۴۰ دلار کاهش در هر اونس به قیمت ۱۷۷۷ دلار و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با ۰.۴۶۴ دلار کاهش به قیمت ۲۷.۵۷۵ دلار در هر اونس رسیده است.

تاثیرپذیری فلزات گرانبها از این بابت ارزیابی شده است که به نظر می‌رسد با انتشار این گزارش فدرال رزرو ناچار به تسهیل هر چه سریع‌تر سیاست‌های پولی خواهد بود.

این درحالی است که از لحاظ تاریخی، تورم همواره تاثیر صعودی بر فلزات گرانبها داشته است چرا که به عنوان یک دارایی امن در شرایط تورمی شناخته شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده در ایالات متحده که شامل خرده فروشی ماه می بود، بیانگر آن است که خرده فروشی در آمریکا نسبت به ماه آوریل ۱.۳ درصد کاهش یافته در حالی که پیش‌بینی‌ها نشان از آن داشت که کاهش خرده فروشی به ۰.۶ درصد خواهد رسید و این مساله نیز می تواند در قیمت هفته آینده طلا تاثیرگذار شود.

کد خبر: ۹۵٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha