۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
برخی گزینه‌های کابینه سیزدهم؛ از فرمانده اقتصادی تا گزینه سازمان انرژی اتمی
بازار گزارش می‌دهد؛

برخی گزینه‌های کابینه سیزدهم؛ از فرمانده اقتصادی تا گزینه سازمان انرژی اتمی

با نزدیک شدن به زمان تحویل دولت به رئیس جمهور منتخب، تنور حرف و حدیث ها برای انتخاب افراد کابینه سیزدهم گرم تر شده و برخی از نمایندگان مجلس جسته و گریخته اسامی را در این رابطه مطرح می کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار ،آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد، رئیس جمهوری که گفته می شود کار سختی در پیش دارد و باید شرایط اقتصادی کشور را دچار تحولات جدی و اساسی کند.

مشکلات اقتصادی چندسال اخیر شرایط را به جایی رسانده که برخی از کارشناسان  معتقدند دولت سیزدهم خزانه خالی را تحویل گرفته و بدهی های زیادی را از دولت قبل برگردن دارد.

همچنین دولت سیزدهم در شرایطی پا در رکاب قوه مجریه می گذارد که به اذعان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم اکنون  نگرانی هایی در زمینه تامین کالای اساسی در کشور وجود دارد و رئیس جمهور منتخب باید به مبحث کالاهای استراتژیک کشور پیش از معرفی وزرا به مجلس ورود کند.

البته دلسوزان کشور در این شرایط  تنها یک آدرس را به دولت منتخب داده‌اند و آن تشکیل یک تیم هماهنگ و منسجم اقتصادی است چراکه ناهماهنگی اقتصادی در ادوار گذشته و در دولت های اول و دوم حسن روحانی  شرایط را به جایی رساند که تورم از مرز ۴۶ درصد هم عبور کرد.

در این بین بسیاری معتقدند تشکیل یک کابینه انقلابی در موضوعات اقتصادی می تواند گره گشای مشکلات فعلی باشد. همچنین بسیاری معتقدند کابینه سیزدهم باید از بهترین افراد و نخبگان تشکیل شود چراکه به اذعان کارشناسان  فرصت آزمون و خطا برای اقتصاد کشور به پایان رسیده و باید به فوریت برخی از روندهای جاری اقتصادی اصلاح و یا تغییر پیدا کند.

با نزدیک شدن به زمان تحویل دولت به رئیس جمهور منتخب، تنور حرف و حدیث ها پیرو انتخاب افراد کابینه  سیزدهم گرم تر شده و برخی از افراد و همچنین نمایندگان مجلس جسته و گریخته اسامی را در این رابطه مطرح می کنند.

برخی نمایندگان معتقدند که قرار است «فرهاد رهبر» معاون اول دولت سیزدهم باشد؛ رهبر همان فردی است که هم در سال ۹۶ و هم در سال جاری، در کارزار انتخاباتی، از نزدیکان رئیسی بود تا آنجا که در برخی برنامه‌های تبلیغاتی اقتصادی نیز در کنار رئیسی حاضر می‌شد. فرهاد رهبر در سال ۹۴ که رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شد، به عنوان مشاور اقتصادی، به همکاری نزدیک خود با رئیسی ادامه داد. 

البته برخی دیگر از نمایندگان معتقدند که فرهاد رهبر قرار است به ریاست «سازمان مدیریت و برنامه و بودجه»  و یا رئیس کل بانک مرکزی شود.

همچنین شنیده شده که علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخابات  رئیسی در هر دو انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ و وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد از دیگر گزینه‌های احتمالی برای تصدی سمت معاون اولی دولت رئیسی است.

همچنین به اذعان برخی از نمایندگان که نخواستند نامشان آورده شود گفته شده که تیم اقتصادی دولت را فرهاد رهبر مدیریت خواهد کرد و ممکن است فرمانده اقتصادی دولت هم نام بگیرد.

همچنین پیرو این حرف و حدیث ها برخی از نمایندگان هم معتقدند قرار است سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت دولت سیزدهم به مجلس معرفی شود.

البته برخی هم معتقدند علیرضا زاکانی، نامزد ریاست جمهوری  قرار است به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت آینده به فعالیت بپردازد.

همچنین یکی از نمایندگان که نخواست نامش آورده شود بیان داشت که شایعاتی درباره سپردن مسئولیت وزرات راه و شهرسازی به سعید محمد وجود دارد که البته هنوز جدی نشده است.

کد خبر: ۹۵٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha