۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
بورس های عربی همچنان در محدوده قرمز/ قرمزی بورس عربستان به قاهره رسید
تحلیل بورس های عربی/۲۵ اسفند۹۸؛

بورس های عربی همچنان در محدوده قرمز/ قرمزی بورس عربستان به قاهره رسید

کرونا همچنان از بورس های عربی انتقام گرفته و وضعیت قرمز از ریاض تا قاهره پیش رفته است.

وحید بلالی- خبرگزاری بازار: کرونا همچنان از بورس های عربی انتقام گرفته و وضعیت قرمز از ریاض تا قاهره پیش رفته است، بورس عربستان سعودی اما امروز نسبت به هفته گذشته تعدیل شده و چند شاخص صنایع این کشور مثبت بودند، اما بورس های دیگر نظیر قطر و ابوظبی همچنان با وضعیت قرمز دست و پنجه نرم می کنند.

بورس عربستان سعودی

سه شاخص اصلی بورس عربستان سعودی در معاملات روز یکشنبه منفی بودند، شاخص فهرست اصلی بازار سعودی با ریزش ۰.۲۵ درصدی مواجه شد، شاخص بازار موازی یا نامو با ریزش ۷.۲۹ درصدی مواجه شد، شاخص بازار موازی یا رشد بالای مرز نیز ریزش ۴.۶۲ درصدی را تجربه کرد.

در بخش شاخص های صنایع بیشترین ریزش را شاخص حمل و نقل با ریزش ۴.۹۵ درصد تجربه کرده که از وضعیت کرونا نشات گرفته است، عربستان سعودی قوانین سختی را برای مبارزه با کرونا در محیط های کار این کشور اجرایی کرده که بیشترین ضرر را از این قوانین بخش حمل و نقل دیده است، خدمات مصرف کننده ریزش بعدی شاخص های جزئی را به نام خود ثبت کرده و ریزش ۳.۹۷ درصدی را تجربه کرده است، خدمات تجاری و حرفه ای و بخش املاک و مستغلات نیز با پیدایش کرونا تاثیر منفی زیادی دیده و بسیاری از کارها در این زمینه تعطیل شده اند و به ترتیب ضررهای ۳.۸۸ و ۲.۴۳ را در بورس ریاض تجربه کرده اند.

اما بورس ریاض همچون بورس های دیگر منطقه در مواد غذایی و مواد اولیه و ارتباطات رشد را نشان می دهد، شاخص مواد اولیه ۰.۴۷ درصد، شاخص تقسیم مواد غذایی ۱.۷۰درصد و شاخص ارتباطات ۲.۰۴ درصد در معاملات امروز رشد داشته اند.

بورس ابوظبی

شاخص بورس ابوظبی با ریزش ۹.۷۸ درصدی مواجه شده است در بخش صنایع نیز تمام شاخص های بورس ابوظبی به جز شاخص بیمه قرمز رنگ هستند، شاخص املاک و مستغلات بورس ابوظبی ریزش وحشتناک ۱۲.۱۵ درصدی را به خود دیده است و شاخص انرژی نیز ۸.۵۶ درصد ریزش داشته که به علت قیمت پایین نفت در جهان است، شاخص بانک های ابوظبی نیز ۱۱.۴۵ درصد ریزش داشته است.

بورس بحرین 

در معاملات یکشنبه تمام سه شاخص اصلی بورس بحرین منفی بودند،  شاخص فهرست بازار عمومی بحرین ریزش ۴.۶۸ درصدی را تجربه کرده و شاخص فهرست بازار اسلامی بحرین نیز ریزش ۷.۲۳ درصدی را تجربه می کند.در بخش صنایع نیز بخش بانکداری این کشور با سقوط ۶.۳۵ و بخش سرمایه گذاری و خدمات با ریزش به ترتیب ۲.۹۲ و ۲.۷۰ درصد روبرو هستند.

بورس قطر

بورس قطر نیز یکی از قرمزترین روزهای خود را سپری کرد و تمام چهار شاخص اصلی بورس این کشور منفی بودند، شاخص بورس سهام قطر با ریزش ۳.۷۰ درصدی مواجه شده و شاخص های بورس سهام قطر برای همه سهام، سهام قطر برای بازده کل، سهام اسلامی الریان با ریزش به ترتیب ۳.۸۹، ۳.۵۴ و ۲.۷۳ مواجه هستند.

تمام بخش های صنایع بورس قطر نیز در معاملات امروز منفی و قرمز رنگ هستند و بیشترین ضرر را شاخص های ارتباطات با کاهش ۹.۰۸، بانک ها و خدمات مالی ۴.۹۱، حمل و نقل ۶.۶۱ و املاک و مستغلات با کاهش ۳.۲۱ متحمل شدند.

بورس عمان 

سه شاخص اصلی بورس مسقط عمان در معاملات امروز به شدت منفی بودند، شاخص صفحه اول مسقط با ریزش ۲.۲۸، شاخص کل بازده بازار مسقط با ریزش ۲.۲۸ و شاخص بازار شرع سقوط ۲.۳۳ درصدی را تجربه کردند.

در بخش صنایع، این کشور سه شاخص جزئی به نام مالی، صنعت و خدمات دارد که به ترتیب با کاهش ۲.۶۱، ۲.۵۳ و ۰.۷۶ درصد مواجه شده اند.

بورس مصر

بورس کشور فراعنه نیز امروز یکی از تخلترین روزهای عمر خود را سپری کرد وتمام شاخص های اصلی و فرعی این بورس منفی بودند، بخش اصلی بورس قاهره هفت بخش دارد که شاخص فهرست نیل در این بورس با ریزش ۸.۰۴ درصدی مواجه شده و رکورد یک روز منفی را در این کشور جابجا کرده است، بخش ۳۰ شرکت فعال بورس قاهره نیز با ریزش ۳.۹۹ درصد مواجه شده است، فهرست شاخص ایزومتریک ۵۰ بورس مصر نیز ریزش ۶.۴۷ درصد مواجه شده است.

در بخش صنایع بیشترین ضرر را شاخص خدمات آموزشی به خود دیده و ضرر ۸.۵۲ درصدی مواجه شده است، بورس از آن دسته کشورهای عربی است که برای آموزش بسیار اهمیت قائل بوده و خدمات آموزشی یکی از صنایع مهم این کشور به شمار می آید که با حضور کرونا و ممنوعیت حضور افراد در کلاس های آموزشی با ریزش بسیاری مواجه شده است.

شاخص مراقبت های دارویی و دارو که در بسیاری از بورس های جهان افزایش یافته در بورس مصر امروز ریزش ۷.۲۳ را تجربه کرده است. خدمات حمل و نقل عمومی و خدمات بانکداری نیز با ریزش بیش از ۷ درصدی در معاملات امروز بورس قاهره مواجه شده است.

کد خبر: ۹٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha