۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
یارانه بگیران و سهامداران عدالت تسهیلات ۷ میلیونی می گیرند| پرداخت وام بدون ضامن به کم درآمدها!
تحلیل «بازار» از اقدام جدید بانک مرکزی؛

یارانه بگیران و سهامداران عدالت تسهیلات ۷ میلیونی می گیرند| پرداخت وام بدون ضامن به کم درآمدها!

بانک مرکزی در راستای بهبود معیشت اشخاص حقیقی بخصوص دارندگان سهام عدالت و کلیه سرپرستان خانواری که یارانه نقدی یا معیشتی دریافت می کنند تسهیلات خرد بدون ضامن پرداخت می کند.

اسدالله خسروی؛ بازاربا وجودی که هر از چندگاهی خبرهایی از پرداخت وام و یا خرید کالا به سهامداران عدالت منتشر می شود اما خیلی از مشمولان این نوع سهام هنور از چنین امتیاز بی بهره مانده اند چرا که طی یکسال اخیر اطلاع رسانی درست و دقیقی در این زمینه ارایه نشده است و یا اینکه سهامداران عدالت از جزئیات چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند.

وام بدون ضامنی که نصیب خیلی ها نشد
اواخر بهار سال گذشته بانک مرکزی با اعلام خبری مبنی بر اینکه دارندگان سهام عدالت می توانند وام قرض الحسنه خرد بدون ضامن بگیرند، مشمولان سهام عدالت را خوشحال کرد.  خبر خوشی که قرار بود بیش از نیمی از ارزش سهام عدالت وثیقه وام خرد شود تا متقاضیان به راحتی از آن برخوردار شوند. اما خیلی ها نتوانستند به این وام دست یابند چرا که نه بانکها همراهی لازم را در این عرصه داشتند و نه خیلی از سهامداران عدالت مشمول چنین وامی می شدند.

محدودبودن بانک ها در ارایه کارت خرید کالا
پس از آن  اوائل زمستان ۹۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد؛ آماده است سرویس‌های لازم را به بانک‌ها ارائه کند تا بانکها برای اعطای کارت‌های اعتباری به دارندگان سهام عدالت مشکلی نداشته باشند. اما این موضوع نیز تا حدی به در بسته خورد زیرا بانک های خصوصی معتقد بودند؛ سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا می کرد در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم می شد و بانک کسری وثیقه می‌آورد. از طرفی بانک های دولتی نیز در ارایه این نوع خدمت محدود بودند و فرایند ثبت نام نیز خیلی راحت نبود.

افت شدید سهام عدالت در بازار سرمایه ارزش وام و اعتبار خرید کالا مشمولان طرح پرداخت وام و یا خرید کالا به سهامداران عدالت را بشدت کاهش داد در چنین شرایطی  خیلی از این طرح استقبال نشد

پس از این ماجراها ۱۹ فروردین سال جاری اعلام شد؛ دارندگان برگ سهام عدالت پس از ثبت نام در بانک ملی و تجارت و اخذ کارت اعتباری می توانند از ۷ تا ۱۴ میلیون تومان وام دریافت و یا اقدام به خرید کالا کنند اما به دلیل افت شدید ارزش سهام در بازار سرمایه، وام سهام عدالتی که قرار بودبه مشمولان داده می شد متناسب با ارزش سهام رقمی ناچیزبود و تلاش برای دسترسی به آن به دردسرش نمی ارزید.

ارایه کارت رفاهی به سرپرستان خانوار یارانه بگیر
اکنون اما بانک مرکزی در راستای حمایت از معیشت و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف جامعه و همچنین بهبود فرایند تامین مالی زنجیره تولید، «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید» را به پنج بانک عامل ابلاغ کرده است.

تمامی اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت و کلیه سرپرستان خانوری که یارانه نقدی یا معیشی دریافت می کنند می توانند از امتیاز دریافت کارت رفاهی با شارژ ۷ میلیون تومانی بهره مند شوند

در این شیوه نامه آمده است؛ تمامی اشخاص حقیقی از جمله دارندگان سهام عدالت و کلیه سرپرستان خانوری که یارانه نقدی یا معیشی دریافت می کنند می توانند از این امتیاز بهره مند شوند. همچنین این بانک پنج بانک «ملی ایران»، «ملت»، «صادرات ایران»، «تجارت» و «رفاه کارگران» با سهمیه هر بانک حداقل دویست هزار فقره کارت و سقف فردی هر متقاضی هفتاد میلیون ریال را مکلف به خدمت رسانی در این زمینه کرده است.

مشمولان سهام عدالت برای دریافت کارت با شارژ ۷ میلیونی اقدام به ثبت نام کنند
در این باره مهدی نعمتی مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: کسانی که سهام عدالتشان را نفروخته اند می توانند با ثبت نام در بانک تجارت و ملی اقدام به دریافت کارت رفاهی و یا اعتباری کنند و از این طریق از امتیاز خرید کالا تا ۷ میلیون تومان بدون ضامن بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه مشمولان سهام عدالت پس از ثبت نام در بانک های نامبرده مورد راستی آزمایی قرار می گیرند تا مشخص شود مشمول این طرح خواهند شد یا خیر گفت: بانک ها پس از بررسی میزان سهام سهامداران عدالت به متقاضی کارت اعتباری خرید کالا اعلام خواهند کرد که وی مشمول طرح خواهد بود یا نه.

با توجه به اینکه بانک مرکزی چند بانک را مکلف به پرداخت تسهیلات خرد به سر پرست خانواری که یارانه نقدی و معیشتی و یا سهامداران عدالت کرده است بنابراین روند پرداخت چنین تسهیلات خردی از طریق کارت رفاهی تسهیل خواهد شد

نعمتی در پاسخ به اینکه قرار بود بانک های متعددی مکلف به پرداخت تسهیلات با وثیقه سهام عدالت برای سهامداران این طرح شوند اما اینگونه نشد، تصریح کرد: با بانک های متعددی در این باره صحبت شده است خیلی از بانکها استقبال کرده اند اما با توجه به اینکه بانک مرکزی چند بانک را مکلف به پرداخت این تسهیلات به سرپرست خانواری که یارانه نقدی و معیشتی و یا سهامداران عدالت کرده است بنابراین روند پرداخت چنین تسهیلات خردی از طریق کارت رفاهی تسهیل خواهد شد.

کمبود منابع پایین سال بهانه بانک ها برای عدم پرداخت وام خرد به سهامداران عدالت در سال گذشته
مدیر روابط عمومی سپرده گذاری مرکزی ادامه داد:‌ قبل ازدستور بانک مرکزی برای ارایه کارت رفاهی به نیازمندانی که یارانه بگیر و یا مشمول طرح سهام عدالت هستند، این شرکت زمینه همکاری چندین بانک را برای ارایه تسهیلات خرد بدون ضامن به سهامداران عدالت فراهم کرد اما جز ۲ بانک مابقی کمبود منابع ماهای پایان سال را بهانه ورود به این طرح کردند.  
وی خاطرنشان کرد: البته هم اکنون تفاهم نامه‌ای با ۱۲ بانک دولتی و خصوصی در این زمینه امضا شده است تا با ایجاد زیر ساخت‌های لازم این بانک‌ها اقدام به اعطای کارت اعتباری سهام عدالت کنند.
نعمتی افزود: همچنین ‌زیرساخت های آی تی و فنی فرایند ارتباطات شرکت سپرده گذاری مرکزی برای هماهنگی با بانکها برای اعطای کارت اعتباری دریافت تسهیلات خرد به مشمولان سهام عدالت آماده کرده است و اگر بانک ها همراهی لازم را در این زمینه به عمل آورند سهامداران عدالت مطابق مقررات تعریف شده می توانند از این مزیت بهره مند شوند.

اکنون قرار است آن سری از افرادی که سهام خود را نگه داشته و نفروخته اند به پشتوانه سهامشان در بازار سرمایه کارت اعتباری خرید کالا بگیرند، بدون اینکه دغدغه ضامن داشته باشند

وی افزود:‌ اکنون قرار است آن سری از افرادی که سهام خود را نگه داشته و نفروخته اند به پشتوانه سهامشان در بازار سرمایه کارت اعتباری خرید کالا بگیرند، بدون اینکه دغدغه ضامن داشته باشند چرا که نیمی از ارزش سهام عدالتی که دارند ضامن وام خرد و یا خرید کالا خواهد شد.

اعطای کارت اعتباری سهام عدالت بدون نیاز حضوری به بانک
مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سهامداران برای دریافت کارت اعتباری نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها ندارند و همه فرآیند غیر حضوری انجام می‌شود.  
سمیه محمدی، درباره دریافت کارت اعتباری سهام عدالت افزود: در اسفند ۹۹، اقدامات لازم برای اعطای کارت اعتباری با دو بانک ملی و تجارت صورت گرفت بطوریکه این دو بانک اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده اند و بزودی بانک سومی نیزمعرفی و کارت اعتباری سهام عدالت پرداخت می‌کند.  
وی با بیان اینکه مشمولان سهام عدالت در هر دو روش مستقیم و غیر مستقیم می‌توانند کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق شد.

با توجه به اینکه ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد سازی شده است بنا بر این  بانک ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری به مشمولان می‌دهد

مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی افزود: با توجه به اینکه ۶۰ درصد سهام عدالت آزاد سازی شده است بانک ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می‌دهد.

 محمدی ادامه داد: افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند درصورتی می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند که سهام خود را نفروخته باشند.

مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با بیان اینکه ضامن دریافت کارت اعتباری، سهام عدالت است و نیاز به ضامن دیگری نیست افزود: بازپرداخت کارت اعتباری سهام عدالت ۳ ساله با سود ۱۸ درصد است.
بنا به این گزارش علاوه بر ارایه کارت اعتباری خرید کالا توسط سپرده گذاری مرکزی. هم اکنون بانک مرکزی نیز در راستای بهبئد معیشت مردم تسهیلات خرد در قالب کارت رفاهی به مردم می دهد.

آغاز پرداخت کارت رفاهی در بانک‌ها
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی نیز ضمن اعلام ابلاغ «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید» به پنج بانک عامل، جزئیات مرتبط با این طرح را تشریح کرد.  
شهرزاد دانشمندی ضمن اشاره به ابلاغ «شیوه‌نامه اعطای کارت رفاهی و تامین مالی زنجیره تولید»، تصریح کرد: حسب مصوبات اقتصادی دولت مقرر شده است برای هم وطنان، کارت رفاهی صادر شود و در نهایت منابع حاصل از آن صرف تأمین مالی زنجیره تولید شود.

سازوکار در یافت کارت رفاهی به گونه‌ای است که یارانه بگیران معیشتی و عادی یا دارندگان «سهام عدالت» که تاکنون سهام خود را نفروخته باشند می توانند از طریق سایر وثایق به تشخیص بانک عامل نسبت به دریافت این کارت اقدام کنند

این مقام مسئول بانک مرکزی درخصوص سازوکار کارت رفاهی گفت: سازوکار این کارت به گونه‌ای است که یارانه بگیران معیشتی و عادی یا دارندگان «سهام عدالت» که تاکنون سهام خود را نفروخته باشند و یا افراد عادی از طریق سایر وثایق به تشخیص بانک عامل می‌توانند نسبت به دریافت این کارت اقدام کنند. لذا متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل، درخواست خود برای دریافت کارت رفاهی را ارائه دهند.

شارژ ۷ میلیونی با بازپرداخت ۱۸ ماهه و سود ۱۸ درصدی
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی درخصوص سقف اعتباری و شرایط بازپرداخت این کارت‌های اعتباری عنوان کرد: این کارت رفاهی با سقف حداکثر هفت میلیون تومان و با بازپرداخت حداکثر ۱۸ ماهه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از طریق پایانه‌های فروشی که بانک‌های عامل آنها را تعیین می‌کنند، نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود مبادرت کنند.
وی افزود: اعتبار کارت رفاهی برای خرید کالا و خدمات در فروشگاه‌ها و پذیرنده کارت طرف قرارداد اعلامی توسط بانکهای عامل و طرف قرارداد در سامانه رفاهی ایرانیان امکان‌پذیر است و تراکنش‌های دیگر نظیر برداشت وجه و انتقال وجه از کارت مزبور مجاز نیست.  
دانشمندی در ادامه درباره پذیرندگان کارت رفاهی گفت: از طرف دیگر صاحبان پایانه‌های فروش که اکثراً فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند، می‌توانند ضمن عقد قرارداد با بانک‌های عامل از اسناد تجاری مانند «اوراق گام» یا «اوراق اعتبارات اسنادی» به منظور تأمین زنجیره تولید خود استفاده کنند. به این واسطه، اوراق مزبور می‌تواند در زنجیره تولید به گردش افتد و در نهایت توسط بانک عامل متناسب با اقساطی که از مردم اخذ می‌شود، نقد گردد.

بانک ها در پرداخت وام خرد قرض الحسنه به فکر کم درآمدها باشند
محسن صادقی کارشناس مالی درباره حمایت دولت در شرایط سخت اقتصادی به مردم در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت:‌ سیستم بانکی کشور در پرداخت وام همراه و همگام قشر ضعیف جامعه نیست چرا که بانک ها به دنبال سودآوری های کلان هستند و نیاز متقاضیان وام خرد را به راحتی تامین نمی کنند.

بانک ها باید از محل منابع قرض الحسنه وام خرد را به نیازمندان واقعی پرداخت کنند چرا که متقاضیان این نوع وام از روی ناچاری دست به دامن بانکها می شود 

وی با بیان اینکه بانک ها باید از محل منابع قرض الحسنه وام خرد را به نیازمندان واقعی پرداخت کنند افزود:‌ چنین رویکردی در سیستم بانکی کشور به چشم نمی خورد و نیازمندی که از روی ناچاری دست به دامن بانکها برای وام می شود آنقدر اذیت می شود که از دریافت وام خرد کمتر از ۵ میلیون تومان منصرف می شود.
صادقی خاطرنشان کرد: اکنون که قرار است وام یا تسهیلات خرد در قالب کارت اعتباری و ... به بخشی از افراد کم درآمد جامعه پرداخت شود شرایط دریافت این نوع وام باید تسهیل شود تا نیازمندان واقعی بدون درد سر به این وام دست یابند.
بنا به این گزارش، سال گذشته بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اقتصادی دولت که از سوی رئیس جمهور اعلام شد، مقرر شده است که به ازای هر برگ سهام عدالت ۱ میلیون تومانی ۱۴ میلیون اعتبار و برای هر برگ سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۷ میلیون تومان اعتبار در کارتهای سهام عدالت لحاظ شود. به گفته رئیس جمهوردر آن زمان،  یک خانوار سه نفره می توانست تا ۲۱ میلیون تومان اعتبار در قالب کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کند اما این اقدام به دلایلی چون نوسان قیمت سهام در بازار بورس عدم همراهی بانک ها در پرداخت منابع و وجود برخی موانع سد راه همچون بروکراسی پیچیده فقط اندک افراد معدودی توانستند این وام را دریافت کنند و معلوم نیست که فرایند کارت اعتباری رفاهی که اکنون اعلام شده است به این سرنوشت مبتلا شود یا خیر.

کد خبر: ۹۵٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha