۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
بحران آب در گلستان| کشاورزی با اقلیم منطقه سازگار شود
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:

بحران آب در گلستان| کشاورزی با اقلیم منطقه سازگار شود

گرگان- حسینی ،مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به بحران آب در گلستان، کشاورزی ما باید براساس اقلیم، خاک، اقتصاد و آب منطقه باشد.

سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آخرین وضعیت آبی گلستان، اظهار کرد: در حدود نیم قرن اخیر ۱۳ سال خشکسالی داشتیم که نشان می دهد حدود یک سوم آن بحران آب داشتیم و این در حالی است که میزان آب موجود در گلستان با توجه به جمعیت، پایین تر از سرانه استان های دیگر است.

وی با بیان این که جمعیت استان در ۴۰ سال گذشته افزایش یافته اما میزان آب همان عدد قبلی است، افزود: باید صرفه جویی در آب، صنعت، کشاورزی و شرب را جدی بگیریم.

حسینی با تاکید بر این که کشاورزی ما باید براساس اقلیم، خاک، اقتصاد و آب منطقه باشد، ادامه داد: کشت برنج نه به شکل غرقابی بلکه به شکل خشکه کاری باید ادامه یابد و چغندرقند هم در بهار آب بیشتری مصرف می کند لذا باید کشت پاییزه آن را ترویج کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان خواستار ترویج شیوه های مدرن آبیاری شد و گفت: استفاده چند منظوره از آب، نوسازی ماشین آلات کشاورزی و اصلاح الگوی تغذیه در کاهش مصرف آب نقش دارد.

حسینی با تاکید بر این که مقدار آب زیرزمینی که برداشت می شود باید کمتر از ورودی این باشد، اضافه کرد: براساس ایستگاه‌های شبکه سنجش منابع آب گلستان در حوزه باران سنجی، مقدار بارندگی از ابتدای سال آبی تا ۳۱ خرداد براساس ایستگاه‌های آب منطقه‌ای، ۳۰۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۳۳ درصد و در متوسط درازمدت ۲۹ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کم شدن ذخایر سفره های زیرزمینی هم بیان کرد: از ابتدای سال آبی تا پایان خرداد در مقایسه با سال آبی گذشته، در مجموع سفره های عمیق و کم عمق ۲۳۲ میلیون مترمکعب و در مقایسه با متوسط خرداد در درازمدت ۲۳۹ میلیون مترمکعب حجم آب زیرزمینی را از دست داده‌ایم.

کد خبر: ۹۵٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha