۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
خوب و بد کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی؛ ۲۱۷ کسب جدید مجوز فعالیت گرفتند
بازار گزارش می‌دهد؛

خوب و بد کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی؛ ۲۱۷ کسب جدید مجوز فعالیت گرفتند

همدان- شیوع ویروس کرونا موجب رونق کسب و کارهای مجازی در استان همدان شده به گونه ای که تاکنون ۲۱۷ مجوز کسب و کار اینترنتی در استان همدان صادر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دی ماه سال گذشته بود که سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اعلام کرد پیش‌بینی ها بر این بود که ۷۰ درصد کسب و کارها طی ۶ تا هفت سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند که شیوع کرونا این زمان را به دو تا سه سال کاهش داد.

طبق آماری که منتشر شده در ابتدای شیوع کرونا در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسی‌های آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد که البته در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده اما در مقابل در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد ثبت شده است.

بر اساس گزارشی که از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی منتشر شده پاییز سال گذشته برای ۲۵۲ کسب و کار مجوز فعالیت صادر شده ضمن اینکه طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، به دلیل بحران بیماری کووید ۱۹ در کشور متقاضیان حقیقی پروانه کسب و کارهای مجازی تا پایان سال ۱۳۹۹ برای صدور و یا تمدید پروانه کسب از ارائه گواهی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم معاف بوده و صرفاً با ارائه تعهدنامه اقدام به دریافت پروانه کسب کرده اند.

نگاهی به مزایای کسب و کارهای مجازی بیان کننده آن است که با این روند امکان خرید و فروش کالا یا سفارش خدمات در تمام ساعات شبانه روز مهیا است

نگاهی به مزایای کسب و کارهای مجازی بیان کننده آن است که با این روند امکان خرید و فروش کالا یا سفارش خدمات در تمام ساعات شبانه روز مهیا است و بدست آوردن اطلاعات کامل و گسترده در مورد کالا و خدمات مورد نیاز مصرف کنندگان راحت تر انجام می شود.

امکان ایجاد ارتباط بی هزینه یا کم هزینه با همه اشخاص از طریق سیستم های ارتباطی مانند ایمیل، چت و غیره، حذف واسطه ها و عرضه کالا و خدمات به صورت مستقیم به مصرف کننده که موثر در فروش با قیمت واقعی و کاهش زمان مبادلات می شود و امکان برقراری ارتباط با طیف وسیعی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و استفاده مطلوب از آن گزیده دیگری از ویژگی این نوع کسب و کار است.

خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی/ ۲۱۷ کسب جدید مجوز فعالیت گرفتند

امکان جهانی شدن و فروش محصول به بازار تمام کشورها که موثر در هزینه و درآمد است، امکان خرید محصول سفارشی و مطلوب خریداران، امکان گسترده تر شدن و افزایش تعداد خریداران و فروشندگان و تحرک چرخه اقتصادی با حضور افراد خلاق و نو آور برای رقابت در بازار نیز از دیگر مزایای این نوع خرید و فروش است.

با این تفاسیر جای سوال وجود دارد که در استان همدان تا چه حد توانسته ایم با این روش کسب و کاری به روز شده و رونق اقتصادی را بازار شاهد باشیم؟ رسیدن به پاسخ این سوال ما را پای صحبت های بیژن ترابیان؛  معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نشاند که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

اصناف در میدان اقتصادی ما حرف اول را می زنند
بیژن ترابیان در گفتگو با خبرنگار بازار به نقش اصناف در برهه های مهم تاریخی اشاره کرد و گفت: اصناف از سال های پیش از انقلاب اسلامی نیز همواره در صحنه حضور داشتند و در دوران کرونا نیز در استان همدان و شهرستان ها شاهد بودیم که اصناف تمام قد ظاهر شدند.

خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی/ ۲۱۷ کسب جدید مجوز فعالیت گرفتند

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان این موضوع به تعطیلی های اصناف در این دوران اشاره کرد و افزود: در دوران شیوع ویروس کرونا، بیش از چهار هفته اصناف با تعطیلی روبرو بودند و چندین ماه نیز کار موقت را تجربه کردند.

بیش از ۷۰ درصد از سرمایه در گردش در بازار به صورت عمده و خرده فروشی در اختیار اصناف است

وی با تاکید بر اینکه برنامه هایی برای جبران خسارت های وارد آمده بر بدنه اصناف در دوران کرونا در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: امروز اصناف در میدان اقتصادی ما حرف اول را می زنند چنان که بیش از ۷۰ درصد از سرمایه در گردش در بازار به صورت عمده و خرده فروشی در اختیار اصناف است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بیش از ۵۵ هزار واحد صنفی در قالب ۱۸۴ اتحادیه در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا نه تنها مشارکت اصناف را در اعمال برنامه های محدودیت و تعطیلی ها شاهد بودیم بلکه امروز با یک رویداد مهم تحت عنوان کسب و کارهای مجازی روبرو هستیم که در بخش های مختلف مربوط به تولید، توزیع و خدمات بازرگانی در شرایط کرونایی مایحتاج مورد نیاز مردم را تأمین می کنند.

صدور ۲۱۷ مجوز کسب و کار اینترنتی در همدان
ترابیان با اشاره به رونق کسب و کارهای مجازی در قالب اتحادیه کشوری عنوان کرد: بخش های مربوط به تولید و توزیع و خدمات بازرگانی و تامین مایحتاج خانوارها در دوران شیوع ویروس کرونا به صورت پیک و خدمات مجازی رونق گرفت.

در استان همدان بالغ بر ۲۱۷ مجوز کسب و کارهای اینترنتی صادر شده اما ۷۴ مورد آن در حالی که اخذ مجوز شده دنبال نشده است

وی با بیان این موضوع، خواستار توجه بیشتر به کسب و کارهای مجازی شد و در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر وضعیت کسب و کارهای مجازی در استان همدان عنوان کرد: افراد می‌توانند با هر وضعیت تحصیلی و تخصصی پروانه کسب و کارهای اینترنتی را اخذ کنند و  در استان همدان بالغ بر ۲۱۷ مجوز کسب و کارهای اینترنتی صادر شده اما ۷۴ مورد آن در حالی که اخذ مجوز شده  دنبال نشده است.

خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی/ ۲۱۷ کسب جدید مجوز فعالیت گرفتند

ترابیان در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: ظرفیت در حوزه کسب و کارهای مجازی در استان همدان بسیار زیاد است و باید به این زمینه ها توجه ویژه ای شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به اینکه چه اقداماتی در جهت جبران این خسارت ها و حمایت از واحدهای صنفی صورت گرفته است؟ اظهار کرد: در قالب تسهیلات یک نوبت اقداماتی داشته ایم به نوعی که با توجه به میزان افراد شاغل در یک واحد صنفی تسهیلاتی را به آن ها حمایت کردیم.

ترابیان در پاسخ به اینکه آیا این تسهیلات در استان همدان با استقبال مناسبی از سوی اصناف روبرو شد یا خیر؟ مطرح کرد: با توجه به اینکه افراد فعال در واحدهای صنفی یا زیرپوشش بیمه نیستند و نتوانستند از این تسهیلات استفاده کنند و یا به سبب اینکه رقم اختصاص یافته در مجموع کم بود، شاهد استقبال کمی از سوی اصناف برای دریافت این تسهیلات بوده ایم.

مهلت دریافت این تسهیلات هم اکنون در سامانه کارا تمدید شده است

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در پاسخ به اینکه آیا برای حمایت های بعدی از اصناف آسیب دیده از کرونا، برنامه ای در نظر گرفته شده است یا خیر؟ اظهار کرد: مهلت دریافت این تسهیلات هم اکنون در سامانه کارا تمدید شده و اصناف می توانند از آن استفاده کنند اما در حال حاضر، این حمایت ها تنها برای فعالینی است که زیرپوشش های بیمه ای هستند.

خوب و بد ویروس کرونا برای کسب و کارهای اینترنتی/ ۲۱۷ کسب جدید مجوز فعالیت گرفتند

شیوع ویروس کرونا در کشور، نه تنها به تهدیدی جدی برای سلامت افراد جامعه تبدیل شده بلکه بخش های مختلف اقتصادی نیز از اثرات منفی این ویروس در امان نماندند؛ از جمله بخش های مهمی که این روزها تحت تأثیر شدید اثرات شیوع ویروس کرونا قرار گرفته بخش کسب وکارها است که هم بازار کسب و کارهای سنتی و هم بازار کسب و کارهای اینترنتی را شامل می شود.

با این حال این روزها ترس از بیماری و خانه ماندن ها در پی شیوع ویروس کرونا، رونق را به کسب و کارهای اینترنتی و مجازی کشانده به نوعی که شاهد رشد مجوزها در این عرصه و سوق پیدا کردن اکثر خانواده ها به خریدهای اینترنتی حتی در بخش اقلام خوراکی و مصرفی نیز هستیم.

رونقی نسبی را در فروشگاه های اینترنتی و سوپرمارکت های آنلاین شاهد هستیم

اما با این حال، در این بین یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه اگرچه رونقی نسبی را در فروشگاه های اینترنتی و سوپرمارکت های آنلاین شاهد هستیم اما هم چنان باید این موضوع را شکننده و نسبی خواند چرا که کسادی بازار به این حوزه نیز نفوذ کرده و اصناف در این دوران نیازمند حمایت های بیشتری هستند.

تسهیلاتی که برای حمایت از اصناف در نظر گرفته شده از یک سو با میزان سود بالا و رقم پایینی روبرو است و از سویی دیگر، تنها واحدهایی که نیروهای آن زیر پوشش بیمه ای هستند، در حوزه حمایتی و برآورد هزینه ها جای می گیرند و این موضوع در کنار محدودیت های کرونایی و تعطیلی های چندین ماهه اصناف موجب شده این قشر با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو باشند.

بدین سان برای آنکه همواره فرصت بهره مندی از اقتصاد دیجیتال را در فضای کلان اقتصاد و کسب و کار کشور داشته باشیم، باید به این موضوع توجه کرد که کسب و کارهای اینترنتی نیز در کنار کسب و کارهای خُرد نیازمند حمایت های ویژه دولت برای ادامه فعالیت و بازگشت به روزهای رونق خود هستند، چراکه این نوع کسب و کارها با فراهم کردن و تسهیل فضای مناسب برای گردش اقتصادی کشور، نقش مؤثری در کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهند داشت.

کد خبر: ۹۵٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha