۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
مردم درگیر ویروس کرونا، مواد بهداشتی گرفتار انگل‌های اقتصادی
وقتی الکل کیمیا می‌شود؛

مردم درگیر ویروس کرونا، مواد بهداشتی گرفتار انگل‌های اقتصادی

قم - عده‌ای سوداگر با احتکار و ایجاد نوسان در چرخه تأمین و تهیه اقلام بهداشتی از جمله الکل، جان مردم را با ویروس کرونا تنها گذاشته‌اند.

خبرگزاری بازار، گروه استان‌ها: آنچه از لابه‌لای حرف‌های مدیران واحدهای تولیدی مواد بهداشتی برمی‌آید این است که ظاهراً «الکل» وجود ندارد و الکل‌های صنعتی موجود به سمت بازار سیاه غش کرده است؛ به نظر می‌رسد ما با یک طنز سیاه مواجه هستیم در حالی که بیماران در بیمارستان‌ها یا در گوشه منازل خود در چنبره ویروس منحوس کرونا گرفتار شده‌اند.

در این بین دولتمردان نیز مانند بسیاری از موضوعات اقتصادی دیگر بازیچه عده‌ای انگل‌های اقتصادی شده و تولید کنندگان میان خط تولید به تعطیلی کشانده و فوج تقاضاهای مردم تنها و مستأصل مانده‌اند. از این رو برای اینکه در جریان اصل مشکل قرار بگیریم با تولیدکنندگان و متولیان امر گفتگو کرده‌ایم که در زیر می‌آید.

مشکل کمبود الکل در واحدهای تولید مواد بهداشتی

یکی از تولید کنندگان مواد بهداشتی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر تأمین و توزیع الکل تقریباً صفر شده است، گفت: در شرایطی که بیماری کرونا شایع شده است ما تمرکز خط تولید به سمت تولید انواع ژل و مواد ضد عفونی کننده تمرکز داده‌ایم و کمبود الکل به کل اقتصاد مجموعه ضربه وارد کرده است.

حمزه محب علی با بیان اینکه در تولید لوسیون، ژل و سایر مواد ضد عفونی کننده سطوح و دست فعالیت دارد، گفت: متأسفانه با اینکه ده‌ها نفر از کارکنان خود را به صورت تخصصی به تولید این محصولات اختصاص دادیم اما عملاً با عدم تأمین الکل خط تولید کارخانه تعطیل است.

وی با اشاره به اینکه قیمت الکل در بازار سیاه ۵ برابر قیمت مصوب است، گفت: وقتی تهیه کنندگان الکل‌های صنعتی خریدار از بازار آزاد دارند دلیل ندارد که آن را به نرخ مصوب در اختیار تولید کنندگان بگذارند.

این تولیدکننده مواد بهداشتی با بیان اینکه معتقد به وجود رانت در مسیر تهیه و عرضه الکل در بازار نیستم، گفت: الآن تهیه مواد اولیه تقریباً مشکل همه تولید کنندگان است و بحث انحصار طلبی و ویژه خواری بخش‌های دولتی مطرح نیست.

این تولید کننده لوازم آرایشی - بهداشتی افزود: به نظرم دولت نتوانسته دلالان و سوداگران را شناسایی و مهار کند و در این زمینه ناکام بوده است.

تعطیلی کارخانه‌های تولید مواد بهداشتی در اوج نیاز مردم

وی با تأکید بر اینکه دولت باید رأسا در تهیه و توزیع الکل‌های صنعتی وارد عمل شود، گفت: متأسفانه با شیوع کرونا تب تهیه و تولید مواد و اقلام بهداشتی بالا گرفت و دولت هم در این زمینه دچار دستپاچگی شده و افرادی وارد میدان شدند که توانایی و تخصص آن را نداشتند و همین امر هم بازار تقاضای مواد اولیه را بیش از انتظار و معمول فعال کرد.

محب علی با تأکید بر اینکه برخی از تولید کنندگان مواد بهداشتی از افزایش تقاضا و نیاز مردم سوء استفاده می‌کنند، گفت: ورود افراد غیرمتعهد و نابلد در این عرصه منجر به تولید مواد بی‌کیفیت و غیر بهداشتی می‌شود که متأسفانه بعضاً تبعات آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا دولت برای تأمین مواد اولیه قولی داده است، گفت: مسئولیت تهیه مواد اولیه با سازمان غذا و دارو و سازمان صمت است و آنها به ما نوید روزهای آینده را می‌دهند.

منتظر عملی شدن وعده‌های سازمان غذا و دارو هستیم

یکی دیگر از تولید کنندگان انواع ژل و مواد ضدعفونی کننده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیش از یک هفته است که خط تولید آنها فعالیت ندارد، گفت: متأسفانه ما هم هنوز منتظر عملی شدن وعده‌های سازمان غذا و دارو هستیم.

علی شریعتمداری با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی خط تولید تجهیزات و امکانات جدید فراهم شده است، گفت: ما برای اینکه نیاز بازار را با بیشترین سرعت و بهترین کیفیت تأمین کنیم خط تولید خود را تکمیل و مجهز کردیم.

وی با تأکید بر اینکه به این پروژه نگاه معنوی و انسانی داشتیم و واقعاً به دنبال سودجویی نبودیم، گفت: با وجود این متأسفانه کمبود روزهای اخیر الکل صنعتی به چرخه اقتصادی کارخانه ضربه وارد کرد.

این تولید کننده مواد بهداشتی با بیان اینکه دولت باید دست دلالان و سوداگران که جان مردم را هدف سودجویی خود قرار داده‌اند را قطع کند، گفت: وقتی صف طولانی مردم در داروخانه‌ها و انتظار بیماران در بیمارستان‌ها را برای تهیه اقلام بهداشتی مشاهده می‌کنم واقعاً ناراحت می‌شوم.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه باید مسئولان تمام همت خود را برای تهیه مواد اولیه اقلام بهداشتی به کار بگیرند، گفت: واقعاً پذیرفتنی نیست در حالی که بیماران با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و هزاران نفر در معرض ابتلا هستند ما به دلیل نبود الکل صنعتی کنار خط تولید بیکار بنشینیم.

مشکل تأمین اقلام بهداشتی برطرف می‌شود

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۱۵ واحد صنعتی در زمینه مواد بهداشتی و ضدعفونی در قم فعال است، گفت: طبق مصوبات این واحدهای صنعتی باید در وهله نخست نیازهای دارویی و بهداشتی استان خود را تأمین کنند.

محمود سیجانی با بیان اینکه واحدهای صنعتی مورد نظر بازدید و عملکرد آنها بررسی شده است، گفت: به‌منظور تأمین محصولات موردنیاز شهروندان در مقابله با ویروس کرونا، خط تولید برخی واحدهای صنعتی این استان برای تهیه مواد ضدعفونی تغییر کرد.

وی با تأکید بر اینکه در جریان نیازها و درخواست‌های شهروندان قرار داریم، افزود: در این زمینه حتی با برخی از شرکت‌های تولیدی مجوز تغییر و توسعه خط تولید را دادیم تا کمبودی در این زمینه احساس نشود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه برخی از مواد اولیه اقلام بهداشتی با کمبود مواجه است، گفت: این یک مسئله ملی است و مشکل تنها استان قم نیست اما با این حال برای تأمین الکل با استان‌های مبدأ مذاکرات جدی صورت دادیم تا این دغدغه برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه محصولات بهداشتی در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد، گفت: در این زمینه هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم با دانشگاه علوم پزشکی استان داریم و اختیار توزیع با آنهاست.

برخی از اقلام بهداشتی را از کشورهایی چون مالزی وارد خواهیم کرد

سیجانی با اشاره به اینکه برخی از اقلام بهداشتی از جمله ماسک را از کشورهایی چون مالزی وارد خواهیم کرد، افزود: با وجود تلاش شبانه روزی واحدهای صنعتی استانی نمی‌توانیم پاسخگوی کامل نیازهای بهداشتی استان باشیم.

وی گفت: تمام تولیدات استان و وارداتی که در زمینه تهیه مواد ضدعفونی و بهداشتی صورت می‌پذیرد، در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد تا بر اساس اولویت‌بندی دانشگاه علوم پزشکی توزیع شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با بیان اینکه برای جلوگیری از گران فروشی و توزیع مناسب و عادلانه یک کارگروه مشترک شکل گرفته است، گفت: نظارت بر این کار توسط بازرسان سازمان صمت، تعزیرات و دانشگاه علوم پزشکی در قالب تیم‌های مشترک انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه واحدهای صنعتی شیمیایی و بهداشتی شبانه روزی فعالیت می‌کنند، گفت: پیش بینی می‌کنم در روزهای آینده در تأمین، تهیه و توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم دچار کمبود و چالش نشویم و مشکلات به مرور برطرف خواهد شد.

به هر صورت تصور اینکه در روزهای آینده مشکل تأمین نیازهای بهداشتی پابرجا باشد و ویروس کرونا با گربه رقصانی عده‌ای اراذل اقتصادی عرصه را تنگ‌تر از همیشه کند، واقعاً سخت و غم انگیز است؛ اما به نظر می‌رسد با همت و همدلی مسئولان و همراهی آگاهانه مردم از آلام و گرفتارهایی جانکاه این مصیبت کاسته خواهد شد.

کد خبر: ۹٬۵۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha