۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸
بازگشت تعادل به بازار سرمایه| ادامه روند امیدوارکننده در بورس
تحلیل روزانه بورس؛

بازگشت تعادل به بازار سرمایه| ادامه روند امیدوارکننده در بورس

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل با رشد تقاضا در سهام شاخص‌ساز از نقطه تعادل گذارنده است، مطرح کرد: روند بازار به گونه‌ای رقم خورده است که روزهای آینده آن می تواند امیدوارکننده باشد.

بازار؛ گروه بورس: در بازار امروز باز هم شاخص‌ها سبز رنگ شروع کردند و تا پایان معاملات نیز، به روند صعودی خود ادامه دادند تا در نهایت بازار امروز باز هم پایانی با روند مثبت را به خود ببیند.

امروز، نماگر اصلی بورس ۲۶ هزار و ۹۴ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۱۵ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در انتهای معاملات،  ۳ هزار و ۶۸۶ واحد افزایش را نشان می‌داد و روی رقم ۳۷۶ هزار و ۸۷۳ واحد متوقف شد.

سهام فلزات اساسی  امروز بیشترین صف خرید را داشت و در نهایت شاخص این گروه با افزایش ۳۴ هزار و ۴۶۱ واحدی به رقم ۹۵۱ هزار و ۳۸۴ واحد رسید. وجود تقاضای بالا، تمامی نمادهای این گروه را مثبت کرد و فقط نماد«فلوله» با افت قیمت همراه بود.

امروز، گروه محصولات کانی غیرفلزی بر خلاف روند کلی بازار سرمایه، قرمز رنگ بود و نماد های «کتوکا» و «کمرجان» با ریزش ۵ درصدی بیشترین افت را داشتند. گروه محصولات شیمیایی شاهد روند صعودی در بیشتر نماد های خود بود و نماد«ضپیک» با رشد ۴۰ درصدی بیشترین افزایش را داشت. اکثر نماد های گروه خودرو و ساخت قطعات با افت قیمت همراه بودند. در گروه بانکها و موسسات اعتباری  بیشتر نماد ها روند صعودی داشتند که باعث رشد کلی این گروه شدند.

در معاملات روز جاری، نماد «سفارس» بیشترین رشد و نماد«سفاسی» بیشترین ریزش را داشتند. نماد «فولاد» بیشترین تاثیر در مثبت ماندن شاخص کل را داشت.

تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در روزهای آینده روند متعادل و صعودی را شاهد خواهیم بود و انتظار می‌رود، صف‌های فروش کمتر شوند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس گفت: نقطه مناسب شروع حرکت در بازار با شروع فصل مجامع عمومی، همراه با سیگنال‌هایی از ورود و خروج نقدینگی توسط اشخاص حقیقی تلاقی داشته است که منجر به گذر کردن بورس از حالت تعادل شد.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ ورود پول توسط اشخاص حقیقی انجام شده است که باعث شد سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص به طور مناسبی اصلاح شود، اما اطلاعات عمومی و سطح سود و زیان شرکت‌ها نسبت به گذشته مناسب‌تر بوده است و روشن شدن تکلیف انتخابات ریاست جمهوری منجر به افزایش شاخص کل در معاملات شده است چراکه یکی مهم‌ترین ابهامات بازار سرمایه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: من فکر می‌کنم جریان حرکتی بازار به خصوص صحبت‌هایی که در مورد نرخ ارز می‌شد و کاهش آن به زیر ۲۰ هزار تومان تنها حرف‌هایی تبلیغاتی بود که الآن، با دست پیدا کردن به یک ثبات نسبی در بازار ارز و دخالت‌های کمتر در حوزه انتشار اوراق از سوی دولت دغدغه‌های فعالان بازار کمتر کرد.

وی با تأکید بر افزایش قیمت کامودیتی‌ها و نفت در بازارهای جهانی و اثرگذاری آن روی بازار سرمایه مطرح کرد: با توجه به قیمت‌هایی که کامودیتی‌ها در حال معامله شدن هستند، سطح P/E سهم‌ها نشان می‌دهد که عمده صنایع داخلی کشور مانند فولاد، پتروشیمی، پالایشی و کانی جایگاه مناسبی دارد و دلیل اقبال بیش از اندازه بازار همین مسئله است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بهترین و بی‌دغدغه‌ترین روش حرکت و چرخش بازار از مدار نزولی به مدار تعادلی این نیست که صف‌های خرید هیجانی تشکیل دهیم، اما روند عمومی قیمت‌ها نشان می‌دهد که بازار بسیار ارزنده است و بسیاری از سهم‌ها زیر ارزش ذاتی در حال معامله شدن هستند.

آقابزرگی در پایان خاطرنشان کرد: شرایط فعلی حکم بر این می‌کند که فعلا نظام هدفمند و برقراری تعادل (نه عرضه آبشاری) به کار گرفته شود؛ عرضه‌هایی که بتواند هیجان را ضمن کنترل قیمت، مانع افزایش قیمت‌ها نشود که می‌توان گفت ایده‌آل‌ترین شرط برای بازار سرمایه است و فکر می‌کنم در ادامه روند بازار هم به همین روش پیش خواهد رفت.

کد خبر: ۹۵٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha