۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کمبود شدید آب در شهر کرمان؛ کشاورزان در بن بست
بازار گزارش می دهد؛

کمبود شدید آب در شهر کرمان؛ کشاورزان در بن بست

کرمان- کمبود شدید آب در کرمان میلیون ها کشاورز را با خشکسالی بی سابقه مواجه کرده به طوریکه میزان تولید بسیاری از محصولات به دلیل بی آبی کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان یکی از مهمترین تولیدکنندگان انواع محصولات کشاورزی در کشور محسوب می شود اما در کنار تحریم ها، عدم مدیریت منابع و کرونا، این بار خشکسالی و بی آبی بی سابقه مردم کرمان را به زانو در آورده است.

در حالیکه چند ماه قبل با تبلیغات فراوان آب خلیج فارس به کرمان منتقل و این نوید داده شد که کرمان از بن بست بی آبی خارج می شود اما عملا این وعده عملی نشده و مردم حالا برای تامین آب شرب هم با مشکل جدی مواجه شده اند.

مردم شهر کرمان آب ندارند
مردم شهر کرمان طی روزهای اخیر با افت شدید فشار آب مواجه شده اند که عملا جریان آب را در شهر قطع کرده و اکثر مشترکان در طول روز آب مورد نیاز برای مصرف روزانه را در اختیار ندارند.

اما این فقط مردم شهر کرمان نیستند که بی آب مانده اند، در استانی مانند کرمان که ۸۰ درصد مردم شغلی وابسته به کشاورزی دارند بسیاری از مردم دیگر توان ارتزاق ندارند.

دامها از بی آبی ذبح می شوند
کمبود شدید علوفه و آب در مراتع عشایر و دامداران را مجبور به فروش دامها کرده است و حالا دامهای والد که ضامن جمعیت دامی استان هستند نیز به دلیل خطر تلف شدن طی ماههای گرم پیش رو توسط عشایر ذبح می شوند و ذخیره دامی استان در حال نابودی است.

کمبود شدید آب در شهر کرمان؛ کشاورزان در بن بست

همین امر در بخش کشاورزی نیز بیش از گذشته دیده می شود کشت محصولات دیم تقریبا متوقف شده و تولید محصولات دیگر در استان نیز به شدت متاثر از خشکسالی با چالش مواجه شده است.

این روزها فصل برداشت گل محمدی در ارتفاعات لاله زار است، لاله زار که قطب دوم تولید گلاب بعد از کاشان است در سال جاری با ۵ هزار تن کاهش تولید گل محمدی مواجه شده است.

کاهش ۵ هزار تنی تولید گل محمدی
محمد سبک خیز رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بردسیر در گفتگو با بازار اعلام کرد که سرمازدگی ابتدای سال جاری از یک سو و خشکسالی بی سابقه در لاله زار موجب کاهش جدی تولید گل محمدی در استان شده است.

وی افزود: برآورد اولیه ما کاهش بیش از ۵ هزار تن گل است و همین امر مسلما روی اشتغال و صادرات گلاب و اسانس در منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال جاری منابع آبی به شدت کاهش یافته است و همین امر روی کیفیت و کمیت تولید اثر منفی به جای گذاشته و این امر نگران کننده است.

جازموریان به کلی خشک شد

سعید برخوری رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز به بازار گفت: این روزها با افزایش ناگهانی و شدید دما از یک سو و کاهش منابع آبی مواجه هستیم.

وی افزود: باتلاق جازموریان که منبع اصلی تامین رطوبت و آب منطقه است به کلی خشک شده و جریان آب هلیل رود هم متوقف شده است.

وی گفت: بارندگی در جنوب کرمان بسیار کاهش یافته و سدهای کوچک هم آبگیری نشده اند و شاهد افت سطح آبهای زیر زمینی هستیم که تاثیر مستقیم بر کشاورزی گذاشته است.

برخوری از کشاورزان خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند و به هیچ عنوان اقدام به آبیاری غرق آبی و هدر رفت منابع موجود نکنند.

کمبود شدید آب در شهر کرمان؛ کشاورزان در بن بست

وی گفت: ماههای گرم سال هنوز پیش روی کشاورزان قرار دارد و منابع آب محدود موجود باید به دقت مدیریت شود.

خطر مهاجرت از روستاها در شرق کرمان
امین باقری فرماندار ریگان در شرق استان کرمان نیز خشکسالی را مهمترین مشکل این روزهای مردم این منطقه دانست و در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: کشاورزان با کاهش آبدهی قناتهای منطقه مواجه هستند.

وی افزود: تنها منبع تامین آب شرق کرمان همان قناتها هستند و کاهش رطوبت موجب افزایش موارد بروز ریزگردها و طوفان شن شده است به همین دلیل شاهد شن گرفتگی مزارع و نخلستانها هستیم.

باقری به خالی شدن روستاها از سکنه اشاره کرد و گفت: باید هر چه زودتر برای تامین آب این مناطق چاره اندیشی شود در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

دشت رفسنجان آب ندارد
وضعیت در دشت رفسنجان نیز مطلب نیست، پسته کاران که باید کم کم خود را برای برداشت محصول آماده کنند نگران پوک شدن پسته ها هستند.

گرمای بی سابقه هوا و نبود آب برای آبیاری چالشهای پیش روی پسته کاران است و پیش بینی می شود در سال جاری شاهد افت جدی تولید پسته در استان کرمان خواهیم بود.

محمد عیاری یکی از کشاورزان رفسنجانی می گوید: آب هر روز شور تر می شود و چاه ها خشک شده اند، دیگر راهی برای آبیاری باغ های پسته نداریم و اگر به همین منوال ادامه یابد باغ های پسته رفسنجان به زودی خشک می شوند.

وی افزود: برخی از کشاورزان با استفاده از تانکر آب مورد نیاز باغها را تامین می کنند اما خرده مالکان راهی برای آبیاری باغ ها ندارند.

خشکسالی هر روز در کرمان چهره خشن تری را از خود نمایان می کند و در این میان خبری از اجرای مناسب طرحهای آبیاری مدرن نیست.

کد خبر: ۹۵٬۱۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha