۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
قرارداد خرید دستگاه DEM تولید داخل نهایی شد
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی خبر داد:

قرارداد خرید دستگاه DEM تولید داخل نهایی شد

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: تحریم‌ها باعث شد در زمینه سیستم‌های اتوماسیون که وابسته به کشورهای خارجی است، ‌مشکلاتی به وجود بیاید که برای رفع آن‌ها با شرکت‌های دانش بنیان مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به نتایج خوبی رسیده ایم.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، سیاوش امیرمکری مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشوری به تشریح اهم اقدام های انجام شده توسط شرکت مذکور در سال جاری پرداخت. او ابتدا در خصوص وضعیت فرودگاه‌های کشور و آمادگی آن‌ها در شرایط کنونی توضیحاتی ارایه کرد و گفت: دستگاه‌های کمک ناوبری ارتباطی و سیستم های نظارتی راداری در تمام فرودگاه‌ها و ایستگاه های هوانوردی متعلق به این شرکت به صوت ۲۴ ساعته در حال کار هستند.

او افزود: تمام سیستم های راداری که به راه‌های هوایی کشور و در فرودگاهها به پروازها خدمات می دهند و همچنین تمام ۲۶ دستگاه‌ رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین (RCAG) جهت برقراری مکالمه بین خلبان و کنترلر مراقبت پرواز است، تمام مدت به شکل دوتایی از طریق شبکه مخابراتی کشور و همچنین تجهیزات ماهواره ای(VSAT) کار می کنند و چنانچه یکی از آن ها از مدار خارج شود، دستگاه دیگر به شکل اتوماتیک در مدار قرار دارد.

آمادگی تمام فرودگاه‌های کشور

او با اشاره به این که آمادگی فرودگاه‌ها برای ارائه خدمات به مسافرین نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا هیچ تغییری نکرده است، افزود: در فرودگاه‌هایی که محدودیت زمان پرواز ندارند، ارایه سرویس‌های مراقبت پرواز و ارایه سرویس های ارتباطی و کمک ناوبری برقرار است. همچنین فرودگاه‌هایی که طلوع و غروب یا دارای محدودیت در نیمه شب هستند نیز  آمادگی کامل دارند و اگر قرار باشد براساس flight plan برای یک فرودگاه که محدودیت ساعت عملیاتی دارد در نیمه شب پروازی انجام شود، هماهنگی های لازم با همکاران کنترل پرواز و نیز بخش ارایه تجهیزات کمک ناوبری و فعالیت شبانه روزی واحدهای مخابرات هواپیمایی انجام می شود تا پرواز مورد نظر انجام شود.

ترمیم و بازسازی فرودگاه‌های آسیب دیده

 ابتدای سال جاری در تعداد زیادی از استان‌های کشور شاهد حادثه ویرانگر سیل بودیم که بعضا به فرودگاه‌ها نیز آسیب‌هایی وارد شد. امیرمکری درباره وضعیت فرودگاه‌های آسیب دیده توضیح داد: برای ترمیم و بازسازی این فرودگاه‌ها مشاور و پیمانکار گرفته شد و زیرساخت‌های عوامل میدان پروازی مورد بررسی قرار گرفت. زهکشی و مقاوم سازی به خصوص در سطوح پروازی که محل نشست و برخاست هواپیماست انجام شد و در برخی فرودگاه‌ها نیز در دست اقدام است.

وی  تصریح کرد: به دلیل این که در ارایه سرویس‌های هوانوردی همه کشورها ملزم هستند تا از مقررات ایکائو تبعیت کنند و مورد بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری قرار بگیرند، بنابراین در چهارچوب رعایت اصول ایمنی همیشه باید هم آماده باشیم وهم قدم برداریم.

او با اشاره به این که تحریم‌ها باعث شد در برخی بخش ها مشکلاتی به وجود بیاید، توضیح داد: به خصوص در زمینه سیستم‌های اتوماسیون که وابسته به کشورهای خارجی است، ‌  مشکلاتی به وجود آمد که برای رفع آن‌ها با شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها به نتایج خوبی رسیده ایم. تمام تلاش حوزه معاونت هوانوردی بر این است که بتواند به هر نحو این تجهیزات را تهیه و تامین کند تا اعتماد ۱۰۰درصدی بهره‌برداران تامین شود.

اقدام‌ها در حوزه ایمنی

 یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه هوانوردی، افزایش ضریب ایمنی پرواز است. امیرمکری در این باره گفت: در راستای افزایش ضریب ایمنی، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدام های خوبی انجام شده است که در زمینه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها می توان به تعیین اهداف میان مدت ایمنی (۳ ساله) و تعیین میزان بهبود سالیانه شاخص‌های عملکرد فرودگاه‌ها و نیز  تدوین و تصویب شیوه‌نامه افسر ایمنی ناظر بر پروژه‌های عمرانی در محاوط پروازی فرودگاه‌ها اشاره کرد.

او افزود: همچنین تدوین برنامه جامع کنترل مخاطرات حیات وحش به منظور تعدیل مخاطرات ناشی از برخورد پرندگان به هواپیما در فرودگاه‌های کشور از دیگر اقدام های انجام شده در زمینه  سیاست‌گذاری‌هاست.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در ادامه به اقدام های اجرایی سال ۹۸ در حوزه ایمنی اشاره کرد و گفت: بررسی رویدادها و حوادث جزیی (Incident) در تمام فرودگاه‌های کشور و نیز آسمان ایران با هدف ریشه‌یابی و اتخاذ تصمیمات اصلاحی  صورت گرفته که طی سال جاری تعداد ۸۳ رویداد در کمیسیون تخصصی ایمنی این شرکت بررسی و ریشه‌یابی شده است.

وی کنترل آن دسته از عملیات عمرانی در فرودگاه‌ها که می‌توانند برای عملیات پروازی مخاطره آمیز باشند را از دیگر موارد انجام شده در این زمینه برشمرد و گفت: در این راستا می‌توان به اقدام‌های کنترلی در فرودگاه‌های اهواز، ساری، رامسر، تبریز، ارومیه، کرمانشاه و مهرآباد اشاره کرد.

نظارت مستمر بر شاخص عملکرد ایمنی فرودگاه‌های کشور

به گفته امیرمکری نظارت مستمر بر شاخص عملکرد ایمنی فرودگاه‌های کشور به صورت ماهیانه منجر به تشکیل ۶۵ جلسه کمیته ایمنی به منظور بررسی و تحلیل رویدادها و کنترل مخاطرات در فرودگاه‌های آبادان، اردبیل، ارومیه، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، تبریز، خرم‌آباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، شاهرود، شهرکرد، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لارستان، لامرد، مشهد، مهرآباد، همدان، یاسوج، یزد و امام خمینی (ره) شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به این که تا چه اندازه در برقراری ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان موفق بوده اید، تصریح کرد: تا کنون چندین قرارداد و تفاهمنامه باشرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی دانشگاهی و شرکت‌های تولیدی داخلی با هماهنگی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری امضا کرده ایم. از جمله یک شرکت دانش بنیان  برای کاهش هجوم پرنده های مهاجر و بومی تجهیزاتی را ساخته است که می‌توان از آن ها در فرودگاه‌های شمال و شمال غرب کشور استفاده کرد. البته نمونه آن در فرودگاه مهرآباد تست شد و حوزه مدیریت ایمنی پیگیر این موضوع هستند و بودجه آن تامین شده است. علاوه بر فرودگاه‌های شمال در ۶ ماه دوم سال آینده نیز سه فرودگاه دیگر به این دستگاه‌ها تجهیز می شوند.

قرارداد خرید دستگاه DME تولید داخل نهایی شد

وی با بیان این که قرارداد خرید دستگاه کمک ناوبری DME که دستگاه فاصله یاب هواپیماست و برای اولین بار در داخل تولید شده هفته گذشته نهایی شد، گفت: علاوه بر این، قرارداد ساخت و بهره‌برداری رادار ثانویه(MSSR-S) را با دانشگاه صنعتی اصفهان روز ۲۴ اسفندماه امسال مبادله شد.

امیرمکری افزود: همچنین با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در راستای پژوهش، طراحی و ساخت تجهیزات روشنایی باند فرودگاه‌ها و کمک بصری که به نتایج مثبتی رسیده ایم و تا نیمه نخست سال ۹۹ این تجهیزات بومی سازی خواهد شد. یادآوری می شود باندهای پروازی ۴۱ فرودگاه کشور متعلق به این شرکت، مجهز به تجهیزات روشنایی و کمک بصری برای پروازهاست.

او افزود: حدود ۲ سال است که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری کشور خریداری این تجهیزات را متوقف کرده است تا این تحقیقات به ثمر برسد. علاوه بر این با یک شرکت دانش بنیان دیگر قرادادی منعقد کردیم برای ساخت دستگاه «تست اصطکاک» در سطوح پروازی که این دستگاه نیز تا ۴ ماه آینده تحویل شرکت فرودگاه‌ها خواهد شد و مراحل پیشرفت آن به خوبی انجام شده است. همچنین فرایند یکسری کارها و تجهیزات ترمینالی را نیز داشته ایم که اکنون به بهره برداری رسیده است.

کد خبر: ۹٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha