۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
از نبود پروتکل های بهداشتی تا سوالات برجامی رسانه های خارجی| سخنگوی وزارت خارجه روحانی در نشست رییسی
حواشی اولین نشست رییس دولت سیزدهم

از نبود پروتکل های بهداشتی تا سوالات برجامی رسانه های خارجی| سخنگوی وزارت خارجه روحانی در نشست رییسی

از عملکرد ضعیف تیم حفاظت و نبود هیچ گونه فاصله گذاری اجتماعی تا توجه و تاکید رسانه های خارجی به مساله برجام و مذاکرات ایران و آمریکا  بخشی از حواشی نخستین نشست رییسی در قامت رییس دولت سیزدهم بود.

بازار، گروه ایران: نخستین نشست خبری سید ابراهیم رییسی در قامت رئیس جمهور منتخب مردم امروز برگزار شد. این نشست که با حضور ۱۸۲ نماینده از رسانه های خارجی و ۱۹۸ نماینده از رسانه های داخلی  برگزار شد، حاشیه های فراوانی داشت.

رییس دولت سیزدهم  که راس ساعت ۲:۵ دقیقه در مجتمع  شهید بهشتی قوه قضاییه حاضر شده بود، در تمام طول نشست سعی کرد که بدون جنجال و حاشیه سوال های خبرنگاران را پاسخ بدهد اما ترجیح داد به سئوالات  پاسخ های کلی بدهد تا وارد جزئیات شود. 

 او ترجیح داد به جای این که مانند روسای جمهور قبلی  در همان ابتدا شمشیر را از رو بر مدیریت دوره های قبلی بکشد، بیشتر بر روی دستاوردهای انها تاکید کند هر چند که به خلاء ها  و کاستی ها پرداخت.

از دیگر نکات قابل توجه این نشست را می توان تمرکز رسانه های خارجی زبان روی مساله برجام دانست.  تقریبا به جز ۳ خبرنگار رسانه خارجی؛ نمایندگان سایر رسانه‌ های غیر ایرانی سوالاتی  را حول محور مذاکرات ایران و آمریکا در دولت سیزدهم و رویکرد سید ابراهیم رئیسی نسبت به این مساله مطرح کردند.

کوتاهترین و البته شاید قاطع ترین پاسخ های رییسی در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه آیا حاضر به دیدار به رییس جمهور آمریکاست، مربوط می شود. او این سوال را با یک کلمه «خیر» پاسخ داد.

رییسی که معتقد است نباید روند مذاکرات فرسایشی باشد، و هر کدام از نشست ها باید نتیجه و آورده ای برای مردم ایران داشته باشد، تاکید کرد که دیگر مذاکره ای برای مذاکره نخواهند داشت.

جالب است که بدانید که خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه حسن روحانی تقریبا تنها مسئول حاضر در این نشست بوده که احتمالا نقش موثری در مشاوره سیاست های خارجی وی خواهد داشت .

اما مشکلات اقتصادی و برنامه های رییس دولت سیزدهم برای بهبود سطح معیشت مردم محور اصلی رسانه های داخلی را تشکیل می داد. او در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما اولین برنامه  دولت خود را حل مشکل اشتغال و مسکن و معیشت مردم عنوان کرد.

ریس دولت سیزدهم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود خطاب با مال باختگان بازار سرمایه گفت که اعتماد را به بورس بازمی گرداند ضمن اینکه بورس دیگر قلک دولت برای جبران کسری بودجه نخواهد بود.

یکی از نکات چشمگیر این نشست خبری حضور پررنگ رسانه های خارجی بود که تیم اطلاع رسانی دولت سیزدهم  به ترتیب یک خبرنگار داخلی و یک خبرنگار خارجی را برای مطرح کردن سئوالات خود به پشت تریبون فرا می خواند.

اما از جمله نکات قابل تامل این نشست جای خالی پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بود. بر اساس آنچه اعلام شده بود ۳۸۰ نماینده از ۲۰۱ رسانه داخلی و خارجی در این نشست حاضر شده بودند. نمایندگانی که عمدتا برای داشتن دیدی مناسب ناچار بودند که ۱۰ ردیف نخست و قبل از محل قرار گیری دوربین ها  را برای نشستن انتخاب کنند. جالب اینجاست که تعداد زیادی از مسئولین برگزاری این نشست فاقد ماسک بودند.

همچنین عملکرد ضعیف تیم حفاظتی را می توان از دیگر نقاط ضعف این نشست دانست. در ابتدای مراسم بانوان حاضر در این نشست به دلیل نبود تیم بازرسی بانوان اجازه ورود به سالن را پیدا نکردند. در نهایت بعد از اعتراضاتی که صورت گرفت، این اجازه  بدون هیچ گونه بازرسی بدنی  برای آنها صادر شد. البته بعد از نیم ساعت تاخیر در اقدامی عجیب خانم های حاضر در این مراسم برای انجام بازرسی بدنی به خارج از سالن راهنمایی شدند.

کد خبر: ۹۴٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha