۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
بی‌برنامگی وزارت نیرو در قطع برق، ۱۰۰ هزار لنت را ضایعات کرد
مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده لنت در گفتگو بازار:

بی‌برنامگی وزارت نیرو در قطع برق، ۱۰۰ هزار لنت را ضایعات کرد

غفاری، مدیر فروش یک شرکت سازنده لنت با اشاره به بی برنامگی وزارت نیرو برای قطع برق گفت: با هر قطعی برق روزانه حداقل ۴ تن از برنامه تولید عقب می‌مانیم و ۱۰۰ هزار لنت تبدیل به ضایعات می‌شود.

بازار؛ ‌ گروه خودرو: هرچند امسال به نام سال تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از سوی مقام معظم رهبری مزین شده است؛ اما با این حال از ابتدای سال جاری جاده مخصوص کرج خاموشی‌های بسیاری را به خود دیده است. قطع و وصل شدن‌های مکرر برق با بی‌برنامگی وزارت نیرو منجر به این شده که دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری از تولیدکنندگان قطعات خودرو و حتی خودروسازان مستهلک شوند و بر حجم ضایعات و هزینه‌های تولید بیافزایند. معضلی که علی غفاری، مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایران لنت و کارشناس بازار قطعات خودرو در خصوص آن در گفتگو با بازار توضیح می‌دهد:

* درحال حاضر شاهد قطعی برق بی برنامه در اغلب مناطق کشور هستیم، به عنوان یکی از اعضای شرکت تولید کننده قطعات خودرو آیا مجموعه شما هم با این معضل مواجه است؟
الان که با شما صحبت می‌کنم خوشبختانه  از روز گذشته قطع برق نداشتیم و صدمه‌ای به تولید وارد نشد اما یک سری از روزها هست که از ساعت ۱۲ تا ۱۷ عصر برق قطع می‌شود و با مشکلات بسیاری در زمینه تولید مواجه می‌شویم. برای مثال نه تنها از برنامه تولید عقب خواهیم افتاد بلکه عمر مفید دستگاه ها هم به شدت کاهش می‌یابد و مستهلک می‌شوند.

*عقب افتادن از برنامه تولید با قطعی برق برای مخاطبان مفهومی واضح است اما دستگاه ها چطور به این وسیله مستهلک می‌شوند؟ کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟
فرض کنید این دستگاه‌ها در حال کار هستند و به یکباره با قطع برق از مدار خارج می شوند. با توجه به اینکه هر دستگاهی نیاز به راه انداز دارد. وقتی جریان برق مستقیم قطع می شود اول وارد این مدار و سپس دستگاه قطع می شود. برق را قطع می کنند، به یکباره کل مدار را خارج می کنند. دستگاه با آن حرارت و قدرت کار می کند به یکباره متوقف می شود. دوباره دستگاه بخواهد شروع به کار کند، استهلاک سنگینی دارد و تمام پدهای آن از بین رفته است. شرایط دستگاه دیگر آن شرایط اولیه نیست برای فعالیت دوباره و به طور کلی کارخانه های تولیدی باید به نحوی باشند که صبح که شروع به کار می کنند یک هفته بعد خاموش شوند. چون دستگاه هرچقدر کار کند استهلاک آن پایین تر می آید. در مورد خودرو هم همین را می گوییم. برای مثال گاهی می شنویم که طرف دو سال است که خودرو خریداری کرده و اما ۲۰ هزارتا بیشتر کارکرد نداشته است. این خودرو وسیله برای استفاده است. هر چقدر کمتر از این خودرو استفاده شود، استهلاک آن افزایش می یابد. هرچقدر از خودرو بیشتر استفاده شود به طور حتم عمر طولانی تری برای مالک خواهد داشت.

* تا پیش از برنامه قطع برق، دستگاه‌ها را چه زمان‌های خاموش می‌کردید؟ استهلاک جز لاینفک دستگاه‌ها و ماشین‌ها است، این استهلاک به کدام بخش‌های دستگاه آسیب می‌رساند؟
ماهیت ماشین همین است  باید کار کند. تمام سیلندرها و چرخ دنده ها باید همگی در حرکت باشند. موتور در حال فعالیت با حداکثر قدرت است و این گیربکس است که سرعت را کنترل می کند.
گیربکسی است که از سرعت موتور ۱۵۰۰ آر پی ام(چهار پل) سرعتش باید به ۸۰ برسد تا بتواند یک آسیاب سیمان را با یک حرکت تکان دهد. این دستگاه وقتی روشن می شود تا سه ماه خاموش نمی شود. چون در دو شیفت تا سه شیفت کار می کند؛ کارخانه کارش را انجام می دهد مگر اینکه اورهالی انجام شود. مگر اینکه تعمیرات خاصی بخواهد شود. مگر اینکه نیاز به جابه جایی قطعات باشد وگرنه در غیراین صورت امکان ندارد که دستگاه متوقف شود. چون وقتی کار می کند سالم است. یا دستگاه پرسی که ۴۰۰ بار می خواهد بابت پرس دستگاه فشار بیاورد، با یک قطع برق دچار اختلال شدید می شود.

برای قطع برق به صنایع بگویند در فلان تاریخ برق را قطع می کنند و ما بدانیم در چه تاریخی دستگاه را به کار بندازیم و چه دستگاهی را به کار نندازیم. کدام واحد تولیدی کارهایش را زودتر پیگیری کنیم. دوتا ژنراتور داریم، کلا بتواند یک سالن را پوشش دهد

* آیا برای قطع برق به شما اطلاع قبلی می‌دهند که خود را آماده کنید و دچار تضرر و خسران قطعات و مالی نشوید؟ میزان قطعی برق چقدر است؟
نه هیچ اطلاعی نمی دهند که در فلان تاریخ برق را قطع می کنند و ما بدانیم در چه تاریخی دستگاه را به کار بندازیم و چه دستگاهی را به کار نندازیم.  

در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، برق  بدون برنامه و حداقل دو روز در هفته می رود.

* چند درصد روند تولید را کند کرده است؟ مسلما برنامه ریزی برای شرایط بحران دارید؟ اگر شرایط بحران نبود چقدر تولیدتان افزایش می یافت و چند درصد از تولید جلوتر می بودید؟

* قطعی برق چه ضرری به تولیدات شما وارد کرده و چقدر برنامه تولید را با مشکل مواجه می‌کند؟
ضربه ای که قطعی برق به تولید می‌زند، اگر فرض کنیم چهار تن لنت ترمز تولید داریم، در حدود ۴۰ درصد از آن را کاهش می‌دهد، به همین مقدار نیز از برنامه تولید عقب می‌مانیم. در این شرایط نیز ضایعات تولید افزایش می‌یابد، زیرا زمانی که برق قطع می شود، مواد اولیه در دستگاه ها گیر می کند و تماما تبدیل به ظایعات می شود. علاوه بر این یکسری از دستگاه ها هم آسیب دیده است و برخی دیگر نیز که آسیب ندیده، برنامه نرم افزاری‌شان کاملا از دست می‌رود و دوباره برنامه برای آن ها باید نصب کرد.
 گفتنی است زمانی که دستگاه‌ها خاموش می‌شود، لنت در میان قالب‌ها گیر کرده و نزدیک به ۱۰۰ هزار لنت به این شکل تبدیل به ضایعات شده است. قطع و وصل برق دستگاه‌ها را بهم ریخته است.

* روزانه چه میزان باید لنت ترمز تولید کنید و با قطع و وصل جریان برق از میزان تولید چه مقدار مشخصا کاهش می‌یابد؟
باید روزی ۱۲ تن تولید داشته باشیم که فقط با قطعی برق یکشنبه هشت تن تولید کردیم، این مقدار نتیجه یک قطعی برق پنج ساعته بوده است. به بیانی بهتر ۴ تن از تولیدات کاهش یافته است. این محصول قرار بود بسته بندی و سریع وارد بخش فروش شود. اگر برق قطع نمی‌شد ۱۲ تن حداقل کالایی بوده که در کارخانه تولید و بسته بندی می شده است.
اما یک قطعی ۵ ساعته هشت تن تولید شده و چهار تن از تولید در آن روز عقب افتاده ایم. حالا حساب کنید این قطعی برق دو هفته پیش هر روز بوده است. یعنی هر روز حداقل شش روز هفته را هم حساب کنیم، شش روز چهار تن نیز در یک هفته تولیدی عقب میفتیم.

* باتوجه به شعار سال تولید؛ پیشتیبانی، مانع زدایی‌ها، به عنوان تولید کننده لنت‌ترمز ظرفیت این را دارید که جذب نیروی جدید داشته باشید؟
اگر حمایت باشد چراکه نه؟ می خواهیم یکسری ماشین آلات جدید بیاوریم و خط را به نوعی بهینه کنیم. تجهیزات قدیمی و بیش از ۶۰ سال هست که در حال کار است. باید کمک کنیم مقداری تولید را بهینه تر کنیم. این کارخانه می توانست ۱۰ سال پیش شرایطش را بهینه کند؛ باید حمایت باشد.

کد خبر: ۹۴٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha