۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
 مشکل کشاورزان با نگاه دولتی حل نمی شود
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی:

مشکل کشاورزان با نگاه دولتی حل نمی شود

الوندی، رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی معتقد است که با نگاه دولتی به بخش کشاورزی و دخالت های دولت و تصمیم سازی وزرایی که نقشی در تولید ندارند نمی توان مشکل تولید را حل کرد.

به گزارش بازار، علیرضا الوندی رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی و استاد دانشگاه به ریشه مشکلات بخش کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: ۹۸ درصد تولید در بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت نقشی در آن ندارد اما ۹۰ درصد تصمیم گیری ها در این حوزه با مدیران دولتی است.

وی با انتقاد از اینکه ۹۰ درصد شوراهای تصمیم گیر نیز در حوزه کشاورزی از بخش دولتی اند افزود: این موضوع باعث شده که نظرات تشکل های مردمی و خود کشاورزان هم راه به جایی نبرد.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی به مجلس پیشنهاد کرد که در طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی به جای مدیران دولتی که در ردیف ۱۳ این طرح، از آن ها برای تصمیم گیری نام برده شده چهار تشکل مردمی و مرتبط با بخش کشاورزی را جایگزین نماید.

الوندی با بیان اینکه خصولتی ها اقتصاد ملی را نابود کرده اند تأکید کرد: شوراهای خصولتی و دولتی نباید برای بخش اقتصاد کشاورزی تصمیم بگیرند و بلکه باید مردم را مشارکت داد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی توسط واحدهای کوچک و متوسط انجام می شود گفت: اگر مجلس مردم را در این تصمیم گیری ها و طرح ها مشارکت دهد که موفق خواهد شد اما اگر فقط دولتی ها را مشارکت دهد وضعیت هیچ تغییری نخواهد کرد.

الوندی از کمیسیون کشاورزی مجلس درخواست کرد که از همه تشکل ها و خبرگان در بخش کشاورزی دعوت کند و صدای آن ها را بشنود.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی معتقد است که با نگاه دولتی به بخش کشاورزی و دخالت های دولت و تصمیم سازی وزرایی که نقشی در تولید ندارند نمی توان مشکل تولید را حل کرد.

وی تصریح کرد: وقتی مشاوران بخش کشاورزی برای وزرا و کمیسیون ها از کشاورزان بخش بزرگ کشور هستند و برنامه های خود را به مدیران دولتی تلقین می کنند طبیعی است که آن قانون برای بخش متوسط و کوچک کارایی ندارد و به همین دلیل هم هست که بخش بزرگی از فعالان بخش کشاورزی که عمدتاً هم متوسط و کوچک هستند ضربه می بینند.

الوندی همچنین درمورد نقش اتاق بازرگانی در این حوزه گفت: بازرگان باید به سمت صادرات محور شدن محصولات کشاورزی قدم بردارد و این کاری است که متاسفانه اتاق بازرگانی کمتر آن را انجام می دهد چراکه عواملی مانند ارزهای ارزان قیمت و واردات خیلی آسان تر از صادرات است.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد توسعه کشاورزی معتقد است که اگر نگاه به بازرگانی بر اساس محور صادرات باشد قطعاً این قانون به افزایش بهره وری در زنجیره های تولیدی در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

وی تشکیل زنجیره تولید و بورس کالا در بخش کشاورزی را به عنوان راهکاری برای حذف دلالی از این بخش عنوان کرد و گفت: مدیریت در بخش کشاورزی به قدری ضعیف بوده که واسطه ها توانسته اند به منافع سرشاری برسند.

کد خبر: ۹۴٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha