۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
بازار ارز کشور  کرونایی می شود
استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با" بازار" :

بازار ارز کشور کرونایی می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: طولانی شدن زنجیره گسترش بیماری کرونا در دنیا باعث کاهش میزان صادرات، سیر نزولی قیمت نفت و کاهش منابع ارزی شده است که این موضوع می تواند تاثیر بسزایی در افزایش نرخ ارز در کشور شود.

دکتر آلبرت بغزیان در گفتگو با " بازار" با بیان این که سیاست های بانک مرکزی در ساماندهی نرخ ارز بدون ترزیق این کالا به بازار نشان داد که بانک مرکزی به افزایش تدریجی نرخ ارز تمایل دارد، افزود: تداوم همه گیری بیماری کرونا که این روزها مرزهای را در نوردیده تاثیر منفی بر اقتصادی دنیا به جای گذاشته است، درچنین شرایطی محدودیت صادرات نفتی و از طرفی کاهش قیمت آن درپی شیوع جهانی کرونا، این احتمال وجود دارد که در صورت تداوم این بیماری درآمدهای ارزی کشور کاهش و نرخ آن در بازار داخل برای سال آینده تا حدودی افزایشی شود.

لزوم صیانت از منابع ارزی

وی به سیاست های بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز اشاره کرد و افزود: در شرایط وخیم درآمدهای ارزی و تشدید تحریم ها شاهد عدم رشد جهشی نرخ ارز در بازار نبودیم چرا که بانک مرکزی بازار را با عرضه ارز تشدید نکرد و این موضوع موجب شد تا نرخ این کالا پس از افزایش حدود ۳ هزار تومان طی ۲ ماه در نهایت روندی کاهشی به خود گیرد. این بدان معناست که اگر بانک مرکزی اراده کند می تواند بازار ارز را بدون التهاب و هدر رفت منابع ارزی سامان بخشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: مادامی که درآمدهای ارزی کشور کاهش یابد و از طرفی میزان تقاضا برای خرید ارز در بازار آزاد بالابروند، قیمت ارز به طور خودکار در مسیر صعود قرار خواهد گرفت، حال از آنجایی که دولت در شرایط محدود منابع ارز تمایل به رشد تدریجی البته بدون جهش قیمت ارز را دارد بنابراین احتمال تغییرات قیمتی در بازار ارز در سال آینده دور از انتظار نیست.

مدیریت بازار در دست صرافی ها!

بغزیان بابیان این که بانک مرکزی اکنون و به صورت غیر مستقیم تعیین نرخ و ثبات بخشی بازار ارز را به دست صرافی ها سپرده است، گفت: با افزایش میزان تقاضا در بازار ارز معمولا فشارها بر صرافی ها بیشتر می شود و آنها نیز با بالا و پایین کردن قیمت تدریجی ارز، بازار را بدست گرفته اند اما زمانی که درآمدهای ارزی کشور کاهش یابد صرافی ها نیز با حساسیت خاصی اقدام به داد و ستد ارز در بازار می کنند.

وی قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ ارز را در شرایط کنونی اقتصاد کشور بالا دانست و گفت: هر چند اکنون با توجه به نرخ بالای تورم در کشور کسی معترض چنین رقمی نیست اما باید در نظر داشت که عدم مدیریت در چنین بازاری موجب خواهد شد که رشدی تدریجی ارز بدون اعتراض تا بالای ۱۸ تومان نیز در سال آینده به موجب کاهش منابع ارزی کشور برسد.

وی افزود: برخی ابزارها چون رصد دادو ستد ارزی در راستای جلوگیری از پولشویی باعث شده است که نرخ ارز اکنون افزایش آنچنانی نداشته باشد، اما زمانی که خود صرافی ها بدنبال کاهش میزان درآمدهای ارزی کشور قیمت این کالا را دربازار تدریجی بالاببرند قیمت ارز بدون سفته بازی در بازار گران می شود.

کد خبر: ۹٬۴۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha