۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
شروع روند افزایشی قیمت نفت در دنیا
قیمت نفت تا کجا بالا می رود؟

شروع روند افزایشی قیمت نفت در دنیا

در ماه های اخیر ما شاهد افزایش قیمت نفت در دنیا بودیم. انتظار می رود در ماه های پیش رو هم این روند ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از بازارهایی که در جریان بحران کرونا با چالشهای زیادی روبرو شد، بازار نفت بود. بازاری که برای اولین بار شاهد منفی شدن قیمت محصول خود بود و بسیاری از شرکتهای بزرگ برای ممانعت از تجربه زیان های بزرگ اقتصادی به طور موقتی یا دایمی تعطیل شدند ولی به نظر می رسد روزهای سخت بازار نفت به پایان رسیده است.

وب سایت اویل پرایش در گزارش خود نوشت: «نوسانات قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ و نیمه اول سال جاری به دلیل کاهش تقاضا و تعطیلی بسیاری از مشاغل بود. بسته بودن مرزهای بین المللی و کاهش پروازها سبب شد تا تقاضا برای نفت و فراورده های نفتی تنزل پیدا کند و به دنبال آن قیمت این منبع ارزشمند انرژی کاهش پیدا کرد. این شرایط از اولین روز همه گیری کرونا تا زمانی که واکسن کرونا در دنیا کسف شد ادامه پیدا کرد و زمانیکه کشورهای صنعتی اقدام به توسعه واکسیناسیون کردند و حجم زیادی واکسن در جهان تزریق شد، ورق در این بازار برگشت.»

قیمت نفت در دنیا رشد کرد
بر مبنای گزارشهای موجود در روزهای اخیر قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی بالغ بر ۷۰ دلار بوده است و انتظار می رود این وضعیت در ماه های اتی هم ادامه داشته باشد. از یک طرف کاهش محدودیتهای کرونایی و از طرف دیگر از سر گیری پروازهای بین المللی بعد از تزریق بالغ بر ۲.۶ میلیارد دوز واکسن در دنیا زمینه را برای این تغییر بزرگ فراهم کرد.

وب سایت اویل پرایس با اشاره به اینکه در ماه های اتی فشار اصلی از جانب افزایش تقاضا خواهد بود و همین مساله می تواند رشد قیمت را به همراه بیاورد، نوشت: «با افزایش تقاضا برای نفت بازار با عدم توازن در بازار روبرو می شود و مازاد تقاضا می تواند فشار زیادی را در جهت افزایش قیمت فراهم کند. انتظار می رود در ماه جولای سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۷۵ دلار برسد و در صورتیکه اوپک در جلسه بعدی اقدام به افزایش  تولید نفت  نکند، سیر صعودی قیمت نفت در بازار با سرعت بالاتری ادامه پیدا خواهد کرد.»

اویل پرایس در ادامه با اشاره به نقش مهمی که تصمیمات اوپک به عنوان اصلی ترین و بزرگترین کارتل نفتی دنیا در بازار داشت، نوشت: «در جریان همه گیری کرونا اوپک پلاس یعنی کشورهای اوپک به همراه روسیه تولید نفت را کاهش دادند تا از این طریق بتوانند مانع از سقوط قیمت نفت شوند.  حال که تقاضا در بازار افزایش یافته است، تنها در صورتی می توان انتظار داشت قیمت در مرز ۷۰ تا ۸۰ دلار باقی بماند که تولید اوپک پلاس در کنار تولید امریکا رشد کند در غیر این صورت سه رقمی شدن قیمت نفت در بازار بسیار محتمل خواهد بود. اوپک یک سوم از نفت دنیا را تولید می کند و توان تولید روسیه هم بالغ بر ۱۰ میلیون بشکه در روز است. این کشور علاوه بر بازار نفت در بازار گاز طبیعی هم نقش مهمی دارد و به همین دلیل در زمره اصلی ترین و بزرگترین کشورهای تاثیر گذار در بازار انرژی در دنیا است.»

تولید نفت در جریان کرونا ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافت
میزان تولید نفت در دنیا در نیمه اول ۲۰۲۱ میلادی ۱۰ میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۹ یعنی قبل از همه گیری کرونا بود. سازمان اوپک سهم زیادی در این کاهش تولید داشت و در جلسات پی در پی به همراه روسیه تلاش کرد تا با کاهش تولید مانع از سقوط قیمت نفت در بازار جهانی شود.

اخیرا گزارشهایی در مورد افزایش تولید نفت در امریکا به دنبال رشد قیمت این منبع انرژی منتشر شده است. بر مبنای این گزارشها شرکتهای نفتی امریکایی که به دلیل کاهش قیمت نفت و به صرفه نبودن استخراج نفت شیل از فعالیت در صنعت نفت امتناع می کردند، با افزایش قیمت نفت در دنیا  تولید را از سر گرفته اند.

در صورتیکه اوپک هم در جلسه ماه جولای تصمیم به افزایش قیمت نفت بگیرد، در نیمه دوم امسال رشد چشمگیری را در قیمت این منبع انرژی تجربه نخواهیم کرد در غیر این صورت باید منتظر سه رقمی شدن قیمت هر بشکه نفت در بازار باشیم.

رشد قیمت نفت که در نگاه اول می تواند منافع زیادی را نصیب کشورهای نفت خیز دنیا بکند برای اقتصاد دنیا زیان های زیادی به همراه می آورد به خصوص در شرایط فعلی که اقتصاد جهان به دلیل بحران کرونا با چالشهای زیادی روبرو شده است و بسیار آسیب پذیر است.

کد خبر: ۹۴٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha