۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
اردبیل قطب تولید گندم، حبوبات و سیب زمینی/ قیمت و بازار محصولات کشاورزی سر و سامان پیدا می‌کند
رئیس مجمع نمایندگان اردبیل مطرح کرد؛

اردبیل قطب تولید گندم، حبوبات و سیب زمینی/ قیمت و بازار محصولات کشاورزی سر و سامان پیدا می‌کند

اردبیل- بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اردبیل قطب تولید محصولاتی همچون گندم، حبوبات و سیب‌زمینی است که در این زمینه اکثر کشاورزان از قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی گله‌مند هستند

صدیف بدری در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بیش از ۴۲ سال است که بخش کشاورزی از مشکلات و نارسایی‌های ریشه‌ای رنج می‌برد که نتیجه آن سردرگمی تولیدکنندگان در این بخش و عدم وجود بازار برای عرضه بهتر محصولات و گرفتاری عظیم در حوزه دلالی و واسطه‌گری است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل بر محور کشاورزی و توسعه همه‌جانبه در این بخش متمرکز شده است، ضرورت دارد تا این طرح مجلس به صورت همه‌جانبه و با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد تا در حوزه قیمت‌گذاری، تنظیم بازار، حمایت از سرمایه‌گذاران، بخش تجارت و سایر حوزه‌های حمایتی و یارانه‌ای کشاورزان و جامعه پرتلاش عشایری مورد حمایت قرار گیرند.

ما با نابسامانی در حوزه کشاورزی از مرحله کشت تا برداشت و عرضه محصول مواجه هستیم
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: البته هدف اصلی از طرح مجلس تنها توجه به نهادسازی در سر و سامان دادن به این بخش نیست بلکه تمام تلاش نمایندگان مجلس بر این است تا به دور از قیمت‌گذاری دستوری به تنظیم‌گری بازار توجهی جدی شود تا بر اساس یک رویکرد جدید که در دولت آینده بیشتر مورد توجه وزیر جهاد کشاورزی خواهد بود، بخش کشاورزی از چالش‌ها و مشکلاتی که در آن گرفتار آمده است، نجات پیدا کند.

بدری افزود: ما یک نابسامانی را در حوزه کشاورزی از مرحله کشت تا برداشت و عرضه محصول شاهد هستیم که برای سر و سامان دادن به این وضعیت باید تمام فرآیندها به صورت درست و اصولی تعریف شده و هدف‌گذاری درستی را در حوزه‌های کشت، داشت و برداشت انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار صدور مجوزهای سهل و راحت و ثبت آن در یک سامانه ملی بهتر است تسهیل‌گری امور در بخش قیمت‌گذاری واقع‌بینانه بر محصولات کشاورزی و همچنین صادرات و واردات و تنظیم بازار به شکل صحیح اتفاق بیفتد تا ما چالش‌ها و نابسامانی‌هایی را در طول سال در عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی شاهد نباشیم.

کشاورزان از قیمت‌گذاری و نرخ‌های اعلام شده محصولات کشاورزی گلایه مند هستند
بدری اضافه کرد: استان اردبیل قطب تولید محصولاتی همچون گندم، حبوبات و سیب‌زمینی است که در این زمینه اکثر کشاورزان از قیمت‌گذاری و نرخ‌های اعلام شده و همچنین عرضه محصولات در فصل برداشت با گله‌مندی و نارضایتی روبه‌رو هستند که بهتر است وزارت جهاد کشاورزی این چالش‌ها را رفع کند.

وی ادامه داد: در فصل برداشت ما با انبوهی از محصولات و قیمت پایین عرضه آن به بازار روبه‌رو هستیم در حالی که اگر ساماندهی و هدف‌گذاری درست در بخش عرضه داخلی و حتی صادرات انجام شود، بخش عظیمی از این نابسامانی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

بدری ضرورت اجرای الگوی کشت، توجه به زنجیره ارزش با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، نظام توزیع درست، تأمین منابع آب و اختصاص یارانه‌ها را در بخش کشاورزی یادآور شد و تصریح کرد: تراز تجاری بخش کشاورزی همواره با آمار و ارقام منفی روبه‌رو بوده و ضروری است تا در کنار سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، سعی کنیم تا سهم این بخش را از اقتصاد در حال توسعه کشور و حتی استان اردبیل ارتقا ببخشیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم طرح مجلس در کنار رویکرد جدید دولت سیزدهم بتواند به حل مشکلات بخش کشاورزی و تولیدکنندگان منجر شود.

کد خبر: ۹۴٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha