۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶
پایان خرداد و بازار مسکن؛ خرید و فروش فعلا خارج از دست دلالان
تحلیل هفتگی بازار مسکن

پایان خرداد و بازار مسکن؛ خرید و فروش فعلا خارج از دست دلالان

آخرین روزهای خرداد درحالی سپری می شود که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده و تا آغاز به کار دولت جدید حدود یک ماه و نیم فاصله است اما بازارها احتمالا می‌دانند در آینده با چه سیاست‌هایی روبرو خواهند شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وعده‌هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی عنوان شدند، جهت‌گیری کلی دولت آینده را نشان می‌دهند؛ گرچه نمی‌توان امیدوار بود همه وعده‌ها عملی شوند. با این همه، فعالان بازار مسکن می‌گویند اگر همان‌طور که ابراهیم رئیسی وعده داده است، افزایش عرضه در بازار مسکن رخ دهد، می‌توان کاهش قیمت‌ها یا حداقل ثبات را انتظار داشت.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به عرضه مسکن در دولت سیزدهم امیدوار بود؟ گفت: ساخت و تامین مسکن جزء وظایف دولتها است و بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی دولت ها باید برای خانه دار شدن اقشار مختلف و کم بضاعت جامعه هدف داشته باشند.

پورحاجت با تاکید بر اینکه چنانچه نگاه درآمدی به بخش مسکن کاهش پیدا کند بدون شک می توان گام های مثبتی در رونق تولید برداشت ادامه داد: متاسفانه نگاه درآمدی برای حوزه مسکن ما را با یک چالش اساسی مواجه کرده است. پس برای رسیدن به تولید یک میلیون مسکن در کشور و رفع موانع تولید باید پِلن و برنامه داشته باشیم و باید بخش خصوصی و بخش تعاونی را به بازی بگیریم.

بازار مسکن| افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها در دولت سیزدهم رخ می دهد؟" height="418" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/06/07/4/79496.jpg" width="600" />

از نگاه اخبار
تا زمانی که دولت جدید بر سرکار بیاید و سیاست‌هایش را اجرا کند و نتیجه تصمیماتش مشخص شوند، ماه‌ها زمان نیاز است و فعلا باید به سیاست‌های دولت فعلی توجه کرد. در سیاستی که این روزها برای بخشی از مستاجران مهم است، از هفته پیش، ثبت نام وام کمک ودیعه مسکن در سامانه اقدام ملی مسکن آغاز شد.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

یکی دیگر از سیاست‌های این دولت، طرح اقدام ملی مسکن است که سرانجام آیین‌نامه اجرایی آن به تصویب هیات دولت رسید. به موجب این آیین‌نامه، میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و فروش اقساطی در اراضی و پروژه‌های مشمول طرح اقدام ملی مسکن برای ۶۰۰ هزار واحد مسکونی، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌شود. در همین زمینه مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرده است تاکنون بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان از سهم آورده متقاضیان مسکن ملی واریز شده و نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان از این منابع مردم به پروژه‌ها اختصاص یافته است.

فایل‌هایی از فیلتر خریداران عبور می‌کنند که قیمت پیشنهادی برای آنها حداکثر قیمت معاملات مسکن در اسفندماه سال گذشته باشد یعنی در بدترین حالت، قیمت پیشنهادی برای آنها با افزایش مواجه نشده باشد

در آخرین روزهای بهار می‌توان نگاه دقیق‌تری به بازار مسکن در اولین فصل سال ۱۴۰۰ داشت. روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه از وجود «یک فیلتر نامرئی در بازار معاملات» مسکن خبر داده که با رصد پلتفرم‌های آنلاین انتشار آگهی به دست آمده است. بر این اساس، تعداد آگهی‌های دو هفته ابتدایی خرداد امسال به نسبت سال گذشته رشد ۵۰‌ درصدی داشته است. این افزایش در تحقیقات میدانی هم دیده می‌شود و نشان از حضور گسترده و معنادار فروشنده‌ها در بازار دارد؛ اما از آن سو، خریداران یک فیلتر نامرئی با عنوان «حباب‌گیر» روی فایل‌های عرضه شده نصب کرده‌اند. بدین معنی که فایل‌هایی از فیلتر خریداران عبور می‌کنند که قیمت پیشنهادی برای آنها حداکثر قیمت معاملات مسکن در اسفندماه سال گذشته باشد یعنی در بدترین حالت، قیمت پیشنهادی برای آنها با افزایش مواجه نشده باشد.

برای اطلاع از وضعیت بازار املاک در ماه‌های پایانی سال گذشته می‌توانید گزارش فصلی ملک‌رادار از آگهی‌های آنلاین بازار مسکن در زمستان ۹۹ را مشاهده کند و یا با جستجو در موتور جستجوی املاک ایران از مظنه جدیدترین قیمت املاک باخبر شوید.

گزارش ها حاکی از این است که تقاضای مصرفی در جنوب شهر تهران عمدتا برای واحدهای ۵ تا ۱۵ سال نسبت به اردیبهشت ماه اندکی افزایش یافته است

هفته‌های گذشته گفتیم که رکود بازار مسکن در مناطق شمالی پایتخت بیشتر از مناطق جنوبی است. گزارش ها حاکی از این است که تقاضای مصرفی در جنوب شهر تهران عمدتا برای واحدهای ۵ تا ۱۵ سال نسبت به اردیبهشت ماه اندکی افزایش یافته است. با اینکه بازار مسکن در سه منطقه پرتقاضا واقع در نیمه شمالی تهران شامل مناطق ۵، ۴ و ۲ با رکود مواجه شده، واسطه‌های ملکی در مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ به عنوان کانون خرید و فروش در جنوب تهران از تحرک نسبی خبر می‌دهند.

طی یک ماه گذشته با وجود کاهش ۱.۸ درصدی قیمت مسکن در کل شهر تهران، مناطق مذکور با ثبات و حتی مقداری رشد قیمت مواجه شدند. نکته قابل توجه این است که دلال‌ها از بازار بیرون رفته‌اند و غالب خرید و فروش‌ها توسط متقاضیان مصرفی انجام می‌شود

طی یک ماه گذشته با وجود کاهش ۱.۸ درصدی قیمت مسکن در کل شهر تهران، مناطق مذکور با ثبات و حتی مقداری رشد قیمت مواجه شدند. نکته قابل توجه این است که دلال‌ها از بازار بیرون رفته‌اند و غالب خرید و فروش‌ها توسط متقاضیان مصرفی انجام می‌شود. از طرف دیگر مشاهدات میدانی نشان می‌دهد ساخت‌وساز به طور محسوسی نسبت به سه سال قبل کاهش یافته و به حدود یک سوم رسیده است.

باید منتظر ماند و دید آیا سیاست‌های جدید در بازار مسکن می‌تواند رونق دوباره به ساخت‌وسازها بدهد یا خیر.

کد خبر: ۹۴٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha