۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
 مبادله رمز ارزها نیازمند حکم قانونی است
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

مبادله رمز ارزها نیازمند حکم قانونی است

خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبادله رمزارزها را نیازمند حکم قانونی و تعیین نهاد متولی دانست و گفت: ما حتما باید یک نهاد رگولاتور در کشور داشته باشیم.

به گزارش بازار، احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار خود متوجه این موضوع شد که بنا نیست دولت برای رسمیت بخشیدن به بخش هایی از رمزارزهایی که به نفع اقتصاد ملی و نیازمند تنظیم گری است برنامه جدی طراحی کند.

وی افزود: در جلساتی که با وزارت نیرو و بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی داشتیم اختلاف نظر در ارکان دولت مشهود بود بطوریکه به صورت چراغ خاموش از این مسئله عبور شود اما با توجه به سرعت گسترش رمزارزها در یک سال اخیر، ما این رویکرد را به صلاح نمی دانستیم و به همین دلیل هم طرحی را در کمیسیون آماده کردیم که البته جزئیات زیادی ندارد.

خاندوزی لزوم نهادسازی مقررات گذاری در حوزه رمزارزها در کشور را یادآورشد و گفت: بعد از اینکه رگولاتوری رمزارزها تعیین شد باید جزئیات این طرح در قالب آئین نامه ها و بخشنامه ها ابلاغ شود و در دستور کار قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: این طرح در کمیسیون تصویب شده و در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفته و امیدواریم که در یک ماه آتی تعیین تکلیف شود.

وی مبادله رمزارزها را نیازمند حکم قانونی و تعیین نهاد متولی دانست و گفت: آقایان دولت فکر نکنند که با ندیدن و نگفتن و به روی خود نیاوردن این مسئله حل می شود، ما حتما باید یک نهاد رگولاتور در کشور داشته باشیم و ضوابط آن هم لازم الاجرا باشد.

خاندوزی با تصریح بر اینکه دولت به عنوان یک دستگاه تخصصی باید لایحه جامعی را در این موضوع ارائه می داد و افزود: اگر این لایحه ارائه می شد قطعاً بهتر از طرح مجلس بود اما در نهایت ناچار شدیم که از نهادهای پژوهشی کمک بگیریم که کدام دستگاه باید متولی این حوزه شود.

عدم نظارت، عامل کلاهبرداری در حوزه رمزارزهاست
همچنین محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین اظهارکرد: بازار رمزارزها اگر در کشورهایی جذابیت نداشته باشد اما در ایران به دلیل کاهش ارزش پول ملی از جذابیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه معمولاً ورود فناوری و تکنولوژی های نوین چالش های جدیدی را در عرصه اجتماعی و رگولاتوری و قانون گذاری از خود بروز می دهند افزود: مهم، نوع مواجهه ما با این چالش هاست ضمن اینکه تجربه جدیدی برای رگولاتور هم محسوب می شود لذا تعریف ابزار و قوانین و مقررات جدید برای آن ها الزامی است.

شرفی با تأکید بر اینکه امکان قانونگذاری جامع و به سرعت در این مورد وجود ندارد گفت: کشورهای دیگر هم به دستورالعمل ها و مصوبات مقطعی بسنده کردند تا بعد از بررسی اثرات آن ها به یک قانون جامع برسند و ما هم باید با دید بازتر و کمی هوشمندانه تر در این حوزه عمل کنیم.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با بیان اینکه امکان رهگیری تبادلات و تراکنش های بیت کوین راحت تر از حتی تبادلاتی است که در جامعه انجام می شود گفت: این باور غلطی است که عده ای تصور می کنند امکان پیگیری تبادلات در این حوزه وجود ندارد.

وی درمورد کلاهبرداری هایی که از این بازار صورت می گیرد گفت: معمولاً حاکمیت و سیستم قضایی و امنیتی اشرافی به این فناوری جدید ندارند و اولین قشری هم که سوء استفاده می کنند همان کسانی اند که این برنامه ها را روی سیستم پیاده کردند.

شرفی با انتقاد از اینکه هنوز هیچ نهاد خاصی برای مواجهه دقیق با این حوزه تشکیل نشده گفت: این چالشی است که به گسترش کلاهبرداری ها و سوء استفاده از این فناوری جدید در سطح کشور دامن می زند.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ضمن بیان ایراداتی درباره طرح کمیسیون اقتصادی درمورد رمزارها گفت: این طرح بیش از حد به جزئیات صنعت استخراج و مسائل مربوط به آن پرداخته و به حوزه های دیگر این فناوری اشاره ای نکرده و در بخش های دیگر هم نظرات غیرکارشناسی است.

وی با انتقاد از اینکه تمرکز اصلی کمیسیون اقتصادی برای این موضوع فقط در حوزه استخراج است گفت: متاسفانه کمیسیون از بقیه موارد غافل شده و لذا از مجلس تقاضا داریم که نهادهای متولی را به ورود به موضوع موظف کند.

شرفی با تأکید بر اینکه حاکمیت در این حوزه مسئولیت دارد گفت: حتماً برای این موضوع باید حدأقل هایی در نظر گرفته شود و نهادهای چابک و چالاک هم شکل بگیرند تا امکان واکنش سریع داشته باشند.

کد خبر: ۹۴٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha