۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
حمایت از کسب و کارها و افراد آسیب دیده از ویروس کرونا در امریکا

حمایت از کسب و کارها و افراد آسیب دیده از ویروس کرونا در امریکا

اقتصاد یکی از اصلی ترین قربانیان انتشار ویروس کرونا در دنیا است. به همین دلیل دولتها طرح های حمایتی را در دستور کار قرار دادند. امریکا حمایت مالی از خانواده های درگیر برای بازه سه ماهه، تامین هزینه درمانی و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده را در دستور کار قرار داده است.

خبرگزاری بازار- حمایت از اقتصاد در شرایطی که ویروس کرونا آسیب زیادی به سلامت و عملکرد عادی جامعه وارد کرده است یک ضرورت است. ضرورتی که تقریبا تمامی کشورهای غربی آن را حس کرده اند و طرح هایی برای آن پیشنهاد کرده اند. در این روزها امارهای زیادی در مورد افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در امریکا ارایه می شود و عکس العمل بازارهای مالی به این اتفاق مهم هم بسیار سخت و ناخوشایند بوده است.

افت بالغ بر ۱۰ درصدی ارزش شاخص های مهم سهام در بازارهای مالی آمریکا  باعث شد تا اثرات این ویروس روی اقتصاد امریکا به خوبی خود را نشان دهد. بلومبرگ اعلام کرد: «در نتیجه شیوع ویروس کرونا تمامی درآمد ایجاد شده در بازار مالی دنیا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از بین می رود. این مساله می تواند آسیب زیادی به اقتصاد امریکا وارد کند و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی را به بازار از بین ببرد.»

اما پاسخ دستگاه های اقتصادی امریکا و دولت این کشور به این بحران چه بود؟

حمایت از کسب و کارها

از یک طرف عکس العمل دولت در مقابل همه گیر شدن ویروسی است که سلامت مردم را در کشور هدف قرار داده است و از طرف دیگر سیاستهای حمایتی از اقتصاد و کسب و کارها است که می تواند چالش آفرین باشد. در روزهای اول انتشار خبر ورود ویروس کرونا به امریکا، دونالد ترامپ جلسه ای با شرکتهای بزرگ داروسازی در این کشور تشکیل داد و از تخصیص بودجه ای برای مطالعه در مورد ویروس و یافتن واکسن یا دارویی برای درمان آن خبر داد. از طرف دیگر ممنوعیت سفر ۲۶ کشور اروپایی به امریکا در گام  دوم قرار داشت. دلیل این طرح هم ورود  ویروس به بالغ بر ۳۰ ایالت امریکا ازطریق مسافران قاره سبز بود.سیاستی که برای حمایت از سلامت مردم بود ولی باعث شد تا بازارهای مالی یک شوک بزرگ منفی را  تجربه کنند.

در عرصه اقتصادی هم  سیاستهایی در امریکا اجرا شد. سی ان بی سی در این زمینه نوشت:«در اولین جلسه  اضطراری فدرال رزرو  امریکا که به دنبال ورود ویروس کرونا به امریکا تشکیل شد، نرخ بهره بانکی ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد. این اولین بار بعد از رکود سال ۲۰۰۸ میلادی بود که فدرال رزرو طرح کاهش نرخ بهره بانکی را اجرا کرده است.»

 از طرف دیگر دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا به وزارت خزانه داری دستور داد تا زمان پرداخت بدهی های مالیاتی افراد حقیقی و حقوقی را بدون احتساب جریمه دیرکرد یا نرخ بهره به تعویق بیاندازد.  قرار است این تعویق برای دو ماه باشد ولی اگر بحران تا ان زمان کنترل نشد، زمان پرداخت این بدهی ها باز هم تمدید می شود. این  سیاست برای افراد یا کسب وکارهایی اعمال می شود که در نتیجه انتشار ویروس کرونا متحمل زیان اقتصادی شدند. با این سیاست مبلغی برابر با ۲۰۰ میلیارد دلار به  نقدینگی جاری در اقتصاد کشور افزوده خواهد شد که در شرایط فعلی کمک بزرگی برای اقتصاد محسوب می شود.

از طرف دیگر دولت امریکا به اداره کسب و کارهای کوچک که بخشی زیر مجموعه دولت امریکا است دستور داد تا با ارایه وام های کم بهره به مالکان کسب و کارهای کوچک آسیب دیده در اثر ویروس کرونا ، زمینه را برای افزایش حجم نقدینگی و تزریق سرمایه به این مشاغل فراهم کنند.

حمایت از افراد

بلومبرگ در مورد حمایتهای اقتصادی دولت در دوره کنونی نوشت: «کنگره  و کاخ سفید توافق کردند تا بسته ای برای حمایت مستقیم از افرادی که ازشیوع ویروس آسیب دیدند در نظر بگیرند. ارزش این بسته  مالی ۵۰ میلیارد دلار است  و قرار است برای پرداخت دستمزد برای افراد بیماری که باید حداقل دو هفته در منزل استراحت کنند یا در بیمارستان ها باشند صرف شود. این مبلغ برای پرداخت سه ماه هزینه زندگی و هزینه های درمانی خانوارهای درگیر این بیماری، افزایش حقوق های بیکاری در این دوره ، ایجاد امکان آزمایش کرونا به صورت رایگان برای متقاضیان و افراد مشکوک و در نهایت ارایه بودجه لازم به بیمارستان ها برای تامین هزینه های غذایی بیماران و کادر درمانی و تامین هزینه های خرید دارو صرف می شود.»

رویترز در مورد این بسته حمایتی نوشت:« با وجود اینکه در کنگره و کاخ سفید در مورد چگونگی هزینه کردن این مبلغ اختلاف نظرهایی وجود دارد  ولی در مورد ضرورت تخصیص این بودجه تردیدی وجود ندارد. البته برخی از افراد در کنگره بر این باورند که مبلغ حمایت مالی دولت  از افراد آسیب دیده در اثر ویروس باید بیش از این مبلغ باشد ولی در شرایط فعلی همین سطح از کمک مالی مورد تایید تمامی ارگان های مهم و اثر گذار در امریکا است.»

رویترز با اشاره به تبعات انتشار این ویروس نوشت: «امریکا با کشورهای چین و اروپا تجارت زیادی دارد. این دو منطقه در نتیجه انتشار ویروس با معضلات زیادی روبرو شده اند و تعطیلی گسترده واحدهای صنعتی و تولیدی  و ممنوعیت سفر به این کشورها همه روی کسب و کارهای امریکایی اثر دارد. تاکنون هم در نتیجه انتشار ویروس کرونا بالغ بر ۵ میلیارد دلار به تجارت امریکا آسیب رسیده است در حالیکه  ارزش تجارت اروپا بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار تنزل یافته است. بنابراین حمایت از اقتصاد یک ضرورت است وهر چه سریعتر این طرح های حمایتی اجرا شود اثر گذاری بالاتری دارد. 

کد خبر: ۹٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha