۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
وقتی قیمت‌ها در بازار تبریز بالا می‌رود/ زور کرونا به دلالان نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی قیمت‌ها در بازار تبریز بالا می‌رود/ زور کرونا به دلالان نرسید

تبریز- این روزها که کشور درگیر ویروس کرونا است و بیشتر مسئولان به دنبال تامین ماسک و مواد ضدعفونی برای مردم هستند قیمت بیشتر اجناس در بازار بالا رفته است.

خبرگزاری بازار، فقط کافیست سری به بازارها و مراکز خرید شهر تبریز بزنید تا غلبه کرونا را بر بازار نوروز متوجه شوید، با اینکه هر سال وقتی اسفند ماه از نیمه رد می شد به خوبی بوی آمدن عید نوروز حس شده و آرامش بازارها به هم می ریخت ولی امسال کرونا عید نوروز و بازار شب عید را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دیگر امسال از آن جنب و جوش بازار تبریز در آستانه عید نوروز خبری نیست. البته با اینکه جنب و جوشی نیست ولی مشاهدات میدانی خبرنگار بازار حاکی از افزایش قیمت ها همچون سال های گذشته است و متاسفانه بازهم همچون سال های گذشته خبری از نظارت مستمر مسئولان و بازرسان امر نیست.

گشت و گذاری در بازار تبریز و هم صحبت شدن با فروشندگان و اندک خریداران در حالیکه فقط چند روز به شروع سال نو باقی مانده نشان می دهد که در روزهای پایانی سال بازار پوشاک، میوه و تره ‌بار و همچنین قیمت خشکبار برای مردم اهمیت زیادی دارد.

البته ناگفته نماند که نقش ویژه دلالان در افزایش قیمت ها بسیار چشمگیر بوده و به نظر می رسد زور کرونا در ایران به دلالان نرسیده است.

پرتقال‌های نیم کیلویی برای تنظیم بازار میوه!

با اینکه چادرهای مخصوصی توسط سازمان میادین شهرداری تبریز و سازمان صمت استان برای فروش پرتقال و سیب با قیمت تنظیم بازاری در شهر تبریز برپا شده است ولی این روال منتقدان جدی نیز دارد.

قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون برای تنظیم بازار شب عید ۵۰ هزار ریال است. البته این پرتقال ها بیشتر از اندازه متوسط بوده و برای هر کیلوگرم ۲ عدد و یا ۳ عدد پرتقال وزن می شود.

این در حالی است که بیشتر مردم به خاطر اندازه بزرگ این پرتقال ها رغبتی برای خرید آنها ندارند چراکه مقرون به صرفه نیست و آنها ترجیح می دهند پرتقال کوچک با قیمت ۱۰ هزار تومانی خرید کنند تا برای هر کیلوگرم تعداد بیشتری پرتقال وزن شود

در این چادرها علاوه بر پرتقال، سیب نیز به فروش می رسد. سیب زرد با قیمت ۷ هزار تومان و سیب قرمز با قیمت ۶ هزار تومان. انتقادی که بیشتر مردم به این روال دارند این است که میوه ها به صورت قوطی و ۵ کیلو و ۱۰ کیلو به فروش می رسد و بیشتر مردم فقط خواهان خرید چند کیلوگرم پرتقال و سیب هستند.

کرونا هم نتوانست قیمت‌ها را ثابت نگه دارد

یکی از شهروندان تبریزی که مشغول خرید میوه از راسته میوه فروشان بازار تبریز است به خبرنگار بازار گفت: با اینکه ویروس کرونا در کشور گسترش پیدا کرده و صادراتی نیز انجام نمی شود نمی دانم چرا قیمت ها همچنان بالا است. کرونا هم نتوانست قیمت ها را ثابت نگه دارد.

کرونا باعث مراجعه کمتر مردم به بازار شده است ولی مردم همچنان میوه و دیگر اقلام خرید می کنند و باید قیمت ها کاهش پیدا کند

وی با تاکید بر اینکه همچون سال های گذشته قیمت ها در آستانه شب عید بالا رفته است، ابراز داشت: بزرگترین فرقی که بازار شب عید امسال با سال های قبل دارد قدرت خرید مردم است که امسال قدرت خرید مردم خیلی پایین است و کرونا نیز آن را تحت تاثیر قرار داده است.

این شهروند ادامه داد: پرتقال و سیب ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و مشخص نیست چرا قیمت ها به این اندازه بالا است. کیوی قیمت ۱۵ هزار تومانی دارد و قیمت موز نیز سر به فلک کشیده است.

مسئولان دلیل افزایش قیمت‌ها را اعلام کنند

یکی دیگر از شهروندان تبریزی نیز با انتقاد شدید از عدم نظارت بر قیمت ها در بازار گفت: بیشتر مردم در آرزوی ثبات قیمت‌ها برای شب عید هستند ولی هر سال بدتر از پارسال است و امسال زور کرونا هم به دلالان نرسید.

رحیم بابازاده در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: مسئولان دلیل افزایش قیمت ها را اعلام کنند، مردم امسال در آستانه شب عید مشکلات فراوانی دارند و این نبود نظارت ها نیز مشکلات را دوچندان کرده است و قیمت ها بالا رفته است.

وی بر ضرورت ثبات قیمت ها در شب عید تاکید کرد و گفت: کاش دولت بتواند قیمت های شب عید را ثابت نگه دارد. مردم امسال شرایط خاصی دارند و کرونا بر مشکلات آنها افزوده است و باید میوه و اقلام اساسی که باعث سلامتی مردم می شود و خوردن آنها در این روزها از نان شب هم واجب تر است با قیمت های پایینی در بازار عرضه شود.

رکود در بازار قنادی‌ها

اما شیرینی که جایگاه خاصی در بین مردم تبریز دارد این روزها وضعیت متفاوتی را سپری می کند و کرونا باعث رکود در قنادی های شهر شده است.

مدیر یکی از قنادی های بزرگ شهر تبریز به خبرنگار بازار گفت: شیرینی در آستانه شب عید گران نشده است ولی ترس مردم از ویروس کرونا باعث شده تا تعداد خریداران خیلی کم باشد.

علیپور تبریزی معتقد بود که قنادی ها با رعایت کامل موارد بهداشتی تلاش می کنند تا دغدغه مردم در این خصوص از بین برود.

در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر ۳۸ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی ۳۰ هزار تومان و کیک یزدی ۲۰ هزار تومان است

وی افزود: برای تامین شکر مشکلاتی وجود داشت که با توزیع شکر دولتی مرتفع شد ولی قیمت برخی از مواد اولیه خارجی همچون پودر نارگیل و کاکائو با افزایش نرخ ارز افزایش یافته است.

هیچ کمبودی در بازار نداریم

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در بازار نداریم، گفت: ذخایر استراتژیک استان بسیار مطلوب است و هیچ‌گونه کمبودی در بحث اقلام و کالاهای ضروری در استان وجود ندارد.

حبیب امین زاده ادامه داد: مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی مورد نیاز شهروندان استان و شهر تبریز اعم از برنج، روغن، قند و شکر، چای و ... در انبارهای مراکز پخش عمده و خرده به وفور موجود است.

وی با اشاره به اینکه مردم هیچگونه نگرانی از کمبود کالاها نداشته باشند، ابراز داشت: مردم به هجمه های فضای مجازی در القای وجود کمبود کالاهای اساسی در سطح شهر توجه نداشته باشند.

حضور مستمر ۱۷۰ بازرس سازمان صمت استان در سطح استان و شهرستان تبریز باعث کنترل قیمت ها می شود

وی افزود: گروه های بازرسی به صورت مجزا و همچنین درقالب گشت های مشترک با اتحادیه ها اقدامات نظارتی را در جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان دنبال می کنند و با متخلفین بر اساس قانون نظام صنفی برخورد های لازم انجام می شود.

امین زاده با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه ایام نوروز تا ۱۵ فروردین سال آتی گفت: سازمان صمت استان، نظارت و بازرسی از شرکت های پخش، مراکز عمده و خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای را در دستور کار قرار داده است.

با تمام این اوصاف امیدواریم مسئولان بیش از پیش برای کنترل قیمت ها در بازار تلاش کنند و با متخلفان و دلالان نیز به شدیدترین شکل ممکن برخورد شود. بدون شک مردم در این شرایط خاص کشور که بسیاری از کسب و کارها تعطیل است و درآمد بسیاری از خانوارها به صفر رسیده است، انتظار کنترل و کاهش قیمت میوه و سایر اقلام ضروری را دارند.

کد خبر: ۹٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha