۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت
«بازار» بررسی کرد

«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت

«تارا» خودرو جدید ایران‌خودرو با رقبایی مانند «شاهین» سایپا و «جک جی ۴ » در بازار بدون واردات و محدود داخل کشور، ارزش خرید مشروط بر کیفیت روز اروپا با توجه به دریافت ایمارک برای این محصول را دارد.

بازار؛ گروه خودرو: گروه صنعتی ایران‌خودرو محصول جدید خود یعنی تارا را از ۲۰ دیماه سال ۱۳۹۹، پیش فروش کرد. خودرویی که پیش از ورود به بازار با حواشی و نقدهای فراوانی همراه بود و هست. خودرویی که با قیمت نه چندان معقول قرار هست نیاز بخش قابل توجهی از بازار را نسبت به یک سدان به اصطلاح روز را تامین کند. این خودرو براساس آمار تولید و گزارش‌ها حدود ۲۵۵ میلیون اعلام شده و هرچند این قیمت ممکن است به ۲۸۸ میلیون هم برسد.

گفتنی است که قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و باید منتظر اولین دعوتنامه بود و دید که قیمت در چه حدودی هست. بنابراین در این گزارش سعی داریم به بررسی این خودرو بپردازیم که با قیمت احتمالی ۲۵۵ میلیون تومان ارزش خرید دارد؟

«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت؟

نگاه کلی
تارا محصولی هست که بر پایه پلت‌فرم پژو ۳۰۱ به عنوان خودرو پسا برجامی و با بدعهدی فرانسوی‌ها طراحی و تولید شده است. معمولا خودروهای هم نسل و خانواده تارا را می‌توان خودرو دولتی معرفی کرد که با یک عجله جهت عرضه و معرفی خودرو به عقیده طراحان با ناهماهنگی و عدم رعایت تناسبات در بخش طراحی مواجه است. در حقیقت یک فیس لیفت ناپخته در کلیت طراحی، ابعاد، انحناها و اتاق برای تارا توسط ایران‌خودرو انجام شده است. صرف نظر از بخش طراحی خارجی، طراحی داخلی این محصول نسبت به سایر سدان‌های این خودروساز نوآوری داشته و احتمالا تا حدودی بتواند رضایت مشتریان داخلی را تامین کند. در بخش طراحی نمی‌توان به این خودرو براساس نقد طراحان نمره قابل قبولی را داد.

«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت؟


قوای فنی
براساس تصمیم ایران‌خودرو تارا به عنوان محصول جدید این خودروساز با پیشرانه TU۵ پلاس موسوم به EC۵ که قدرتی معادل ۱۱۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متری را تولید و به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این پیشرانه با تغییرات اساسی در ساختار که شامل، تعبیه پمپ‌روغن متغییر و سیستم سی وی وی تی تعبیه شده است. بنابراین در خصوص ضعف‌های موجود در پیشرانه باتوجه به زمان طراحی آن نقدی وارد نیست. اما امروزه که از این پیشرانه برای محصولات جدید استفاده می‌شود، باید ضعف‌ها مرتفع شود تا جای نقد و ایراد در زمان ورود به بازار نباشد. از آنجایی که در موتور TU۵ سنسور میل سوپاپ وجود ندارد، بنابراین ECU اطلاعات میل سوپاپ را نداشته و دقتی برای سوخت رسانی و پاشش سوخت وجود ندارد، این مورد سبب افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌شود. در این خودرو قرار هست از دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک استفاده شود. باتوجه به حضور تقریبا دو دهه‌ای پیشرانه TU۵ در کشور و هزینه‌های نگهداری آن توام با گیربکس ۶ سرعته جدید، احتمالا نباید انتظار یک خودرو کم استهلاک را داشت. هرچند که زمزمه‌های از نصب پیشرانه ملی مجهز به توربوشارژر روی این محصول نیز به گوش می‌رسد، باید منتظر بود و دید که تصمیم این خودروساز چه خواهد شد.

تارا،  با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مراجع صدور تاییدیه اروپایی ایمارک (E-mark)، با نتایج عالی پشت سر گذاشت،  بنابراین باید مشتریان انتظار این موضوع را داشته باشند که کیفیت این خودرو نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو بیشتر و عمر مفید قطعات بالاتری داشته باشد


«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت؟

استاندارد و ایمنی تارا
از سال ۲۰۰۲ در اتحادیه اروپا دستورالعمل و الزاماتی برای بررسی کیفی و استانداردی سیستم‌های خودرو از جمله موتور، قطعات و غیره تدوین شد. دریافت این گواهی ایمارک ثابت می‌کند محصول از نظر الزامات اساسی ایمنی ترافیک و حفاظت از محیط زیست را دارا است.  با توجه به فیس لیفتی که برای پژو ۳۰۱ انجام و سبب طراحی و تولید تارا شد، این سوال مطرح شد که استاندارد و ایمنی تارا در چه سطحی قرار دارد. پیشتر معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌ خودرو در خصوص ایمنی تارا گفت: مراحل قانونی صدور تاییدیه رسمی ایمارک اروپایی به پایان رسیده و ایمارک ECE-R۱۲۷ بر اساس جدیدترین استاندارد اروپایی برای‌ خودروی تارا توسط مراجع بین‌المللی صادر شده است.
علی رحیمی با اشاره به اینکه سال گذشته محصول تارا آزمون‌های مرتبط را در مراکز تست معتبر اروپایی را داشته، افزود: این آزمون‌ها در مراکزی مانند اسپانیا و آلمان، منطبق با استانداردهای روز بین المللی و با حضور بازرسان و نمایندگان قانونی مراجع صدور تاییدیه اروپایی ایمارک (E-mark)، با نتایج عالی پشت سر گذاشت.
هرچند این مدیر بیان کرده که با طی شدن مراحل قانونی و بازرسی‌های فنی، تاییدیه رسمی ایمارک اروپایی ECE R۱۲۷ برای خودروی تارا صادر شده است، بنابراین باید مشتریان انتظار این موضوع را داشته باشند که کیفیت این خودرو نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو بیشتر و عمر مفید قطعات بالاتری داشته باشد. احتمالا باید انتظار داشت که کیفیت تارا نزدیک به کیفیت خودروهای اروپایی باشد. هرچند که این نگرانی از سوی مشتریان وجود دارد به دلیل عدم دسترسی به منابع و سورس‌های خارجی به دلیل تحریم‌های ظالمانه جهت طراحی و تولید قطعات خودرو، کیفیت این محصول تازه نفس مانند شاهین باشد و در بدو ورود به بازار با حریق و معضلات کیفی بدنه همراه باشد.  

«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت؟

آپشن‌ها و فناوری‌های تارا
تارا نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو آپشنال‌تر بوده و احتمالا بتواند ذائقه مشتریان داخلی در خصوص امکانات رفاهی که توسط خودروهای چینی تا پیش از این در بازار برآورده می‌شد را رفع کند.
تارا دارای دو ایربگ برای سرنشنان جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب مجهز به ESC، فرمان برقی، سیستم پایش فشار باد تایر، کروز کنترل، صفحه نمایش ۷ اینچی و غیره است. هرچند که خودروسازان داخلی راه فراوانی را برای تعبیه سیستم‌های جدید برای محصولاتشان دارند.

رقبای تارا
تارا از نظر قیمتی رقبای مانند شاهین سایپا، رانا پلاس و پژو ۲۰۶ دارد. به لطف نبود پیشرانه قوی برای شاهین، در این مرحله تارا از محصول سایپا پیشی می‌گیرد، اما از نظر طراحی خودرو شاهین مزیت برتری به تارا دارد. دو محصول دیگر ایران‌خودرو شامل رانا پلاس و پژو ۲۰۶ را می‌توان به عنوان رقبا هم خانه خود یاد کرد.
اما از نظر قوای محرکه با چشم پوشی از قدرت موتور تارا یا فرض تعبیه شدن پیشرانه ملی مجهز به توربوشارژر می‌توان گفت چری آریزو ۵ و جک جی ۴ می‌تواند گوی سبقت را از تارا ربوده و بخت بازار را برای این محصول تیره و تار کند.
به عقیده کارشناسان اگر حمایت همه جابنه از خودروسازان داخلی نباشد، به نظر قیمتی و حتی قوای فنی محصول مونتاژ خودروسازان خصوصی می‌تواند سهم بیشتری از بازار را نسبت به سایر محصولات دو خودروساز بزرگ تامین کند.

هرگز نباید انتظاری که از خودروهای چینی یا دست دوم وارداتی در بازه قیمتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را دارید، از تارا داشته باشید. چرا که گاهی ممکن است محصولات مذکور برتری نسبت به تارا داشته باشند و البته نتیجه بالعکس این موضوع نیز وجود دارد

تارا بخریم؟
ایران‌خودرو برای کسب سهم بازار بیشتر و برآورده کردن نیاز مشتریان اقدام به عرضه محصول جدید یا تارا هرچند با تعجیل فراوان کرده است. تارا در نگاه کلی نسبت به سایر محصولات ایران‌خودرو با چشم پوشی از پیشرانه، برتری نسبی دارد.
اما از نظر کیفی تا زمان ورود به بازار نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر دقیقی داشت و باید به نقدها و احتمالات بسنده کرد. با توجه به عمق ساخت داخل این محصول، خرید آن می‌تواند رضایت مشتریان در زمان استفاده یا خدمات پس از فروش را تامین کند. باید دید که ایران‌ خودرو چه تدابیری برای نسخه اتوماتیک آن به ویژه در بخش خدمات پس از فروش فراهم می‌کند. هرگز نباید انتظاری که از خودروهای چینی یا دست دوم وارداتی در بازه قیمتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را دارید، از تارا داشته باشید. چرا که گاهی ممکن است محصولات مذکور برتی نسبت به تارا داشته باشند و البته نتیجه بالعکس این موضوع نیز وجود دارد. در پایان اشاره داشت با توجه به بازار بسته و محدود داخل کشور و عدم تنوع محصولی در بازه قیمتی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان تارا ارزش خرید دارد.

«تارا» ۲۵۵ میلیونی ارزش خرید دارد؟ | آیا می توان انتظار خودروی با کیفیت اروپایی داشت؟

کد خبر: ۹۴٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha