۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
انتظار افت قیمت آهن در دولت جدید

انتظار افت قیمت آهن در دولت جدید

متقاضیان بازار آهن تحت تاثیر جو روانی بازار به تعدیل قیمت ها امیدوارند و خرید خود را به تعویق انداخته اند و همین امر باعث شده است که متقاضیان سرمایه ای نیز از بازار خارج شوند.

به گزاش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار فولاد کشور طی هفته های اخیر با رکود زیادی همراه بود. شایان ذکر است رکود مقاطع فولادی از زمستان سال گذشته آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است. با این تفاسیر این رکود در هفته های اخیر به امید کاهش قیمت پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری به اوج خود رسید. آنچه که واضح است متقاضیان بازار آهن تحت تاثیر جو روانی بازار به تعدیل قیمت ها امیدوارند و خرید خود را به تعویق انداخته اند و همین امر باعث شده است که متقاضیان سرمایه ای نیز از بازار خارج شوند.

اگر چه بخشی از رکود فعلی حاکم بر بازار مربوط به عدم تصمیم گیری خریداران مصرفی و سرمایه ای است و پس اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن روند سیاسی قوه مجریه انتظار می رود که تقاضا مجددا به بازار روانه شود اما کاهش قیمت مقاطع فولادی به سادگی امکان پذیر نیست چرا که در بحث قیمت مقاطع فولادی دو امر نیز موثرند؛ اول اینکه در اقتصاد مسئله ای به نام چسبندگی قیمت وجود دارد و از طرف دیگر کاهش نرخ در این بازار وابسته به متغیرهای بنیادی دیگر از جمله نرخ ارز و بهای جهانی است.

نرخ ارز و بهای جهانی موثر در تعیین نرخ شمش و مقاطع فولادی طی یکسال اخیر رشد چشمگیری داشته اند و همین افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات را تعیین می کند. طی یکسال گذشته تا کنون بهای بیلت فولاد صادراتی ایران فوب خلیج فارس رشد ۸۰ درصدی داشته و به قیمتی حدود ۶۴۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. این امر سیگنال داخلی موثر بر افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخل کشور بوده است. در هفته ی منتهی به ۲۸ خرداد امسال نرخ ارز نیمایی  نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایشی ۲۹/۵ درصدی داشته و نرخ ارز آزاد ۳۰ درصد رشد داشته است.

تا ۲۸ خرداد امسال، میلگرد در بورس کالا با میانگین قیمتی ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و قابل توجه است که در سال گذشته همین زمان نرخ پایه میلگرد ۶ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بوده و در واقع در یک بازه زمانی یکساله قیمت میلگرد در این بازار ۱۲۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

آنچه که به چشم می خورد بهای میلگرد در بازار آزاد تهران تا ۲۸ خرداد ماه به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید، در حالیکه که این محصول در خرداد ماه سال گذشته در بازار آزاد تهران قیمتی حدود ۷ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم داشته و رشدی حدود ۱۱۰ درصدی را لمس کرده است. این حجم از رشد قیمتی، حجم معاملات مقاطع فولادی در بورس کالا و بازار آزاد را کاهش داد.

بر اساس آمار اعلامی در سایت بورس کالای ایران طی سال گذشته ۸۲/۵ درصد از میلگرد عرضه شده در معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گرفته بود که متاسفانه این رقم در زمان مشابه امسال در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به ۱۳/۵ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۹۴٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha