۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
چین به قلب صحنه جهانی نزدیک‌ تر می شود؛ افزایش سرمایه گذاری در کشورهای عضو «یک کمربند_یک جاده»
بازار گزارش می دهد؛

چین به قلب صحنه جهانی نزدیک‌ تر می شود؛ افزایش سرمایه گذاری در کشورهای عضو «یک کمربند_یک جاده»

در حالی که چین با ابتکار«راه ابریشم جدید» درصدد است که دهها کشور جهان را از طریق شبکه‌ای از خطوط زمینی و مسیرهای دریایی به هم متصل کند، از افزایش سرمایه گذاری برای کشورهای عضو خبر داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد چین از چهل سال گذشته روند رو به رشدی به خود گرفته و همین مسئله منجر به افزایش درآمد و و ذخایر ارزی این کشور به طرز چشمگیری گردیده است. بر همین اساس، افزایش ذخایر ارزی و منابع مالی در این کشور، این امکان را برای دولت فراهم کرد تا در عرضه روابط بین‌الملل و اقتصاد جهانی به یکی از بازیگران عمده تبدیل شود.

بر همین اساس، چندی پیش، «شی‌ جین‌پینگ» ضمن تاکید بر لزوم مخالفت با یک‌جانبه‌گرایی و سلطه‌گری و ضرورت ایجاد تیمی قدرتمند از متخصصین که توانایی برآورده‌کردن نیازهای ارتباطات بین‌المللی در عصر جدید را دارند، در خصوص توسعه حضور بین المللی چین، اعلام کرد که در حالی که چین به قلب صحنه جهانی نزدیک‌تر می‌شود، باید حلقه دوستان خود را گسترش دهد.

چین در طول سالها با توجه به نیاز به تامین انرژی و مواد خام ارزان قیمت از مسیرهای مطمئن و کوتاه، در برخی پروژه‌های زیربنایی کشورهایی که از آنها انرژی و مواد خام وارد می‌کند، سرمایه گذاری کرده تا از طرفی حضور نظامی و سیاسی خویش را در برخی نقاط دنیا از جمله خاورمیانه افزایش دهد.

علاوه بر آن، چین در طول تاریخ در جاده ابریشم قدیم به عنوان پلی ارتباطی بین چین و کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی نیز نقش موثری ایفا کرده، در حالی که راه ابریشم جدید به عنوان هسته اصلی سیاست خارجی این کشور، از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده و برای شکوفایی مشترک در سراسر جهان ایجاد گردیده است.

ایران نیز به عنوان یکی از اعضای این طرح و کشور مشارکت کننده، به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و قرار گرفتن در هارتلند انرژی موقعیت جغرافیایی خوبی برای مشارکت و بهره گرفتن از مزایای پروژه راه ابریشم چین دارد. موقعیت ژئواستراتژیک ایران که در مرز دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته برای چین حائز اهمیت است .

در همین راستا، روزنامه چاینا دیلی در گزارش اخیر خود نوشت: سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین (ODI) به کشورهایی که در طرح و ابتکار عمل جاه طلبانه «یک کمربند_یک جاده» (BRI) شرکت دارند، همچنان در حال افزایش است به طوری که در پنج ماهه نخست سال جاری، به میزان ۱۳.۸ درصد و معادل ۷.۴۳ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته رشد یافته است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین (ODI) به کشورهایی که در طرح و ابتکار عمل جاه طلبانه «یک کمربند_یک جاده» (BRI) شرکت دارند، همچنان در حال افزایش است به طوری که در پنج ماهه نخست سال جاری، به میزان ۱۳.۸ درصد و معادل ۷.۴۳ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته رشد یافته است

وزارت بازرگانی چین پیش از آن اعلام کرده بود که سرمایه گذاری مستقیم غیرمالی چین در کشورهای عضو «یک کمربند_یک جاده» در چهار ماه اول سال جاری افزایش یافته و به ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون دلار رسیده است.

 همچنین، داده های رسمی ضمن نشان دادن افزایش سرمایه گذاری های خارجی در بخشهای تولید و انتقال اطلاعات، به این موضوع اشاره داشته اند که بخش تولید در پنج ماهه اول ۷.۲ میلیارد دلار جذب کرده و برابر با ۱۱.۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش جدید وزارت بازرگانی چین، سرمایه گذاری توسط شرکت های محلی چین به ۳۲.۷۵ میلیارد دلار رسیده که با ۳.۸ درصد رشد نسبت به سال قبل مواجه شده و بیش از ۷۵ درصد از کل ODI را در این دوره شامل می شود. 

ابتکار جاه طلبانه هزار تریلیونی دلاری «یک کمربند_یک جاده» که به «جاده جدید ابریشم» معروف است و توسط شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سال ۲۰۱۳ اعلام گردید، با هدف تقویت اتصال و همکاری بین آسیای شرقی، اروپا و آفریقای شرقی مطرح شد.

این طرح به ‌منظور سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است، در حالی که در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا کنون ۱۲۴ کشور و ۲۹ سازمان بین المللی موافقت نامه همکاری با چین در مورد این طرح را امضا کرده اند.

بنابراین، از طریق این طرح چینی، انتظارها بر این است که تجارت جهانی به طور قابل توجهی گسترش یابد و هزینه های تجارت را برای کشورهای درگیر به نصف کاهش دهد.

بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، کل گردش تجاری بین چین و کشورهای درگیر و مشارکت کننده در طرح جاده ابریشم جدید، از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ به ۹.۲ تریلیون دلار رسیده، در حالی که سرمایه گذاری ترکیبی شرکت های چینی در این کشورها معادل ۱۳۶ میلیارد دلار گزارش شده است.

بر همین اساس، تعدادی توافقنامه های همکاری با سرمایه گذاری ۱۵۸.۳ میلیارد یوانی (۲۴.۵ میلیارد دلار) در پنجمین نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم در ماه مه در چین امضا شده است.

تعدادی توافقنامه های همکاری با سرمایه گذاری ۱۵۸.۳ میلیارد یوانی (۲۴.۵ میلیارد دلار) در پنجمین نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم در ماه مه در چین امضا شده است

این توافق نامه ها ۷۲ پروژه کلیدی را در بخش هایی از جمله آموزش، کشاورزی مدرن و صنعت با فناوری پیشرفته پوشش می دهد.

در همین راستا، در حالی که چین با طرح «راه ابریشم جدید» درصدد است که دهها کشور جهان را از طریق شبکه‌ای از خطوط زمینی و مسیرهای دریایی به هم متصل کند و از افزایش سرمایه گذاری برای کشورهای شرکت کننده در این طرح خبر داده است، چند روز پیش، «گروه هفت» به طرح برنامه ها و یک پروژه بزرگ زیربنایی برای کشورهای در حال توسعه در تلاش برای رقابت با طرح یک کمربند_یک جاده تریلیون دلاری چین (BRI) و جلوگیری از گسترش نفوذ چین پرداختند. 

از طرفی، یک مقام ارشد دولت بایدن هم اعلام کرده که طرح چینی«یک کمربند_ یک جاده» را با ارائه گزینه‌ای با کیفیت بالاتر شکست خواهند داد و این گزینه را با اعتماد به مدل‌ خود که ارزش‌های مشترک آنها را بازتاب می‌دهد، ارائه خواهند کرد.

 برخی از منتقدین این طرح بر این باورند که چین ممکن است با وام دهی کشورهای فقیرتر را گرفتار کند، زیرا ممکن است که این کشورها نتوانند بدهی شان را پس بدهند. عده ای دیگر از جمله امریکاییها نیز عقیده دارند که چین به طور عمدی به کشورهایی وام می دهد که می داند نمی توانند آن را پس بدهند و این امر قاعده جاده جدید ابریشم است.

 برخی از منتقدین طرح چینی یک کمربند_یک جاده  بر این باورند که چین ممکن است با وام دهی کشورهای فقیرتر را گرفتار کند، زیرا ممکن است که این کشورها نتوانند بدهی شان را پس بدهند 

بنابراین، کشورها نه فقط از نظر اقتصادی بلکه از نظر سیاسی نیز به چین وابسته خواهند شد، اما چین بارها اعلام کرده که با این پروژه جاده جدید ابریشم به هیچ وجه مقاصد استعمارگرایانه را تعقیب نکرده و بر این باور است که اگر همه یکصدا شوند و در یک مسیر حرکت کنند، به نتایج بیشتری دست خواهند یافت و در این صورت می توانند جاده جدید ابریشم را به عنوان پروژه همکاری بین المللی پیش برده و انسان ها در سراسر جهان  از آن بهره مند شوند.

با این حال، پلن جدید گروه هفت و در راس آنها جو بایدن برای از بین بردن طرح «یک کمربند یک جاده»، در حالی اخبار داغ این روزهای رسانه های مختلف خبری است که اقداماتی در جهت پیشبرد این ابتکار عمل و هماهنگی و ارتباط میان اعضا انجام شده است.

از مدتها پیش، حتی کمک بیش از دو میلیارد دلاری برای کشورهای عضو این طرح که از کرونا آسیب دیده اند و همچنین حمایت از کشورهای عضو در زمینه تحقیق و استفاده از واکسن کرونا، انتقال فناوری و ایجاد مسیر آسان برای انتقال فرامرزی کالا، حمایت از امنیت زنجیره‌های صنایع بین المللی و توسعه تجارت الکترونیکی جاده ابریشم مطرح گردیده است.

پکن از سال گذشته، کمک های خود را در اختیار ۱۲۲ شریک همکاری کمربند و جاده گذاشته و با اعزام گروه های متخصص پزشکی خود به بیش از ۲۵ کشور، تجربیات خود در کنترل و پیشگیری و درمان ویروس با آنان در میان گذاشته است.

کد خبر: ۹۴٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha