۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت صرفاً یک ویترین است
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

شرکت بهینه سازی مصرف سوخت صرفاً یک ویترین است

تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، افزایش بازدهی وسایل گرمایشی در زمان تولید، در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی و... از جمله اقداماتی است که باید در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رمضانعلی سنگدوینی در رابطه با وضعیت بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور، گفت: بازدهی نیروگاه‌ها درصورت تبدیل شدن به سیکل ترکیبی بسیار بالا می‌رود و این مسئله در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت بسیار حائزاهمیت است لذا تبدیل این نیروگاه‌ها یکی از اقدامات مهم در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت به شمار می‌آید.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین از آنجا که افزایش بازدهی وسایل گرمایشی در زمان تولید صرفه‌جویی مصرف را در ساختمان‌های مسکونی و تجاری به دنبال دارد، باید مشکل را از ریشه حل کرد، درواقع اگر به مردم می‌گویم؛ صرفه‌جویی کنید باید شرایط را نیز برای آن‌ها فراهم کنیم.    

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی و اورهال کردن دستگاه‌های گرماشی مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، افزود: اگرچه در زمستان بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف می‌شود اما با وجود این حجم از مصرف بازهم با کمبود رو به رو می‌شویم چراکه نوع مصرف در کشور کاملا اشتباه است.

این نماینده مجلس یکی دیگر از موانع موجود در مسیر بهینه‌سازی مصرف سوخت را "عرضه ارزان انرژی" عنوان کرد و گفت: از آنجا که انرژی به صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها ارزان داده می‌شود آن‌ها انگیزه‌ای برای اورهال و بهینه‌سازی دستگاه‌های خود ندارند اما درصورت واقعی کردن قیمت‌ها و ارائه تسیهلات برای به روزرسانی دستگاه‌ها، می‌توان قدم‌های بزرگی در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت برداشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه همچنین متاسفانه "شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت" صرفا یک ویترین است و در انجام وظایف خطیر و مهم خود کوتاهی می‌کند، افزود: یکی از دلایل مواجه شدن با وضعیت اسفناک مصرف سوخت و فاصله بسیار با بهینه‌سازی، به فراموشی سپردن طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در وزارت نفت در طول سالیان گذشته است.

به گزارش خانه ملت، نیروگاه سیکل ترکیبی به نیروگاه‌هایی گفته می‌شود، که روند چرخه تبدیل سوخت به انرژی الکتریکی در آن‌ها به دو روش مستقیم و غیرمستقیم و به موازات یکدیگر انجام می‌شود. درواقع در این نیروگاه‌ها انرژی الکتریکی، یک بار به طور مستقیم و یک بار به کمک هدررفت انرژی گرمایی تولید می‌شود و ترتیب این عملکرد به گونه‌ای است که در طی آن سوخت و توربین‌ها هماهنگ میشوند تا برق بیشتری از حالت معمولی تولید کنند.

کد خبر: ۹۴٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha