۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
تحریم، بانک‌های خصوصی اسپانیا را در رابطه با ایران محتاط کرده است
در نشست روز تجاری ایران و اسپانیا مطرح شد؛

تحریم، بانک‌های خصوصی اسپانیا را در رابطه با ایران محتاط کرده است

در نشست روز تجاری ایران و اسپانیا، با اشاره به محتاط شدن بانک‌های خصوصی اسپانیا برای رابطه با ایران در تحریم، بر لزوم رفع این مشکل برای تحقق تجارت پنج میلیارد دلاری دو کشور تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، همایش روز تجاری اسپانیا در نمایشگاه مجازی ایران با تلاش اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا در روز ملی اسپانیا و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا، از سابقه روابط دو کشور گفت: سابقه همکاری ایران و اسپانیا به ۴۰۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور ادامه داشته است. در چند سال اخیر، بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، هیات‌های تجاری از کشور اسپانیا به ایران آمدند. در این سفر سه وزیر همراه بود که نشان از اهمیت روابط تجاری با ایران برای اسپانیا دارد.

طاهری ادامه داد: با شروع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مشکلاتی به‌وجود آمد؛ البته من هم در جریان مشکلات بانکی و خودتحریمی‌ها هستم و کارها به‌سختی پیش می‌رود. نهادهای مالی –بانکی در اسپانیا خصوصی هستند. آن‌ها به دلیل شرایط سخت بین‌المللی جانب احتیاط را نگه می‌دارند و محتاطانه عمل می‌کنند. البته تأکید می‌کنم که رویکرد بانک‌ها اشتباه است و ما تلاش می‌کنیم این خودتحریمی رفع شود. شرایطی که امریکا در بازار مالی اجرا کرده طوری است که اجازه فعالیت با ایران را نداده است. در حال حاضر ممکن است شرایط با توافق وین تغییر کند.

طاهری از ظرفیت تجاری میان دو کشور گفت که الان در شرایط خوبی نیست و امکان بهتر شدن شرایط وجود دارد. ممکن است با برداشته شدن تحریم‌ها، و برگشتن شرایط به حالت عادی، روابط تجاری میان دو کشور هم بهتر شود. زمینه‌هایی که می‌توانیم همکاری کنیم، مسائل به صورت تهاتر حل شود؛ زمانی با سرکوبه که در ایران دفتر دارند، قرار بود روال همکاری مالی تعریف شود که عملیاتی نشد.

او ادامه داد: دومین راه حل همکاری با بانک‌های محلی بود؛ که می‌توانند زمینه همکاری را توسعه دهند. ما به روابط با اسپانیا بها می‌دهیم. در کتابی که در این زمینه تدوین شده، راه‌های توسعه تجارت بین ایران  اسپانیا بررسی شده و بعد از تحریم‌ها می‌توانیم این را عملیاتی کنیم.

طاهری گفت: اسپانیا خواهان تعمیق روابط تجاری با ایران است. در اسپانیا، سرکوبه را شرکت طرفدار ایران می‌دانند؛  تجار می‌توانند از شرایط آنها استفاده کنند. البته در شرایط حاضر علاوه بر تحریم‌ها، مسئله کرونا هم دردسر شده است؛ سعی می‌کنیم نشستت بی‌توبی برگزار کینم، تا تجار ایرانی و اسپانیایی ارتباط بهتری با هم نداشته باشند. ‌

طاهری گفت: مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و اسپانیا در سال های گذشته نزدیک به ۳ میلیارد دلار رسیده است؛ اما متاسفانه در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ایجاد شده این میزان به ۳۱۵ میلیارد دلار رسیده است. طبق ارزیابی های انجام شده ظرفیت بالقوه تجاری بین این دو کشور به میزان ۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بانک اطلاعاتی از متخصصان و فعالان اقتصادی تشکیل می‌دهیم
در ادامه این نشست که به صورت حضوری و آنلاین برگزر شد، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران درباره برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا گفت: اتاق اسپانیا جزء اولین اتاق‌های مشترکی است که برای برگزاری نمایشگاه مجازی ایران اعلام آمادگی کرد. در حال حاضر نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا با همکاری کمیسیون فاوای اتاق ایران و اتاق تهران، حدود چهار ماه است که در حال برگزاری است و تا تاریخ ۳۱  شهریورماه سال جاری ادامه فعالیت خواهد داشت.

 او ادامه داد: تاکنون ۶۰۰ شرکت در بخش های تجارت و بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی، دانش بنیان، فرهنگ و هنر، صنایع خلاق، انرژی و ... در این نمایشگاه حضور دارند. در حال حاضر رویدادهای تجاری آنلاین در سراسر دنیا در حال انجام است. با شیوع ویروس کرونا رویدادهای مجازی گسترش یافته و در این حوزه کشورهای همسایه ما شامل روسیه، ترکیه و امارات پیش رو بودند و کشور چین بزرگترین نمایشگاه گوانگجو را به صورت مجازی برگزار کرده است.

او ادامه داد:  هدف اتاق بازرگانی این است که فرهنگ استفاده از فضای مجازی را برای توسعه کسب وکار در بین فعالان اقتصادی ترویج دهد و امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد رونق بیشتر این حوزه باشیم.

طلایی گفت: اخیرا با همکاری معاونت بین الملل اتاق تهران، مقدمات برگزاری نمایشگاه مجازی با ۴ کشور آفریقایی و ۳۰۰ شرکت ایرانی انجام شده است و دومین ایونت برای بازار آفریقا برگزار خواهد شد. همچنین برنامه ریزی برگزاری این نمایشگاه مجازی با ۱۵ کشور دیگر در حال انجام است و جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

او تصریح کرد: در این نمایشگاه مجازی شرکت‌ها با معرفی کامل خود و رشته فعالیت شان، امکان بررسی و شناسایی را برای بازرگانان اسپانیایی فراهم می‌کنند. در حال حاضر ملاقات تجاری وجود نداشته و به بعد از ویروس کرونا موکول می شود. کمیسیون فاوا این امکان را فراهم نموده که شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی قبل از روز تجاری ایران و اسپانیا ارتباط گرفته و در روز تجاری مذاکرات نهایی را به انجام رسانند.

طلایی گفت: در این راستا قصد داریم بانک اطلاعاتی و داده ای از متخصصان و فعالان اقتصادی را تشکیل دهیم و می تواند به طور مداوم تصحیح و تکمیل شود. شایان ذکر است تاکنون ۶ اتاق مشترک برای برگزاری نمایشگاه مجازی با کمیسیون فاوا همکاری داشتند.

او ادامه داد: همچنین اتاق ایران دوره های آموزشی را برای فعالان اقتصادی به منظور معرفی پتانسیل های صادراتی خود در بستر مجازی برگزار نموده است. از مزیت های برگزاری نمایشگاه مجازی می توان به افزایش بهره وری، کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات، کاهش محدودیت های زمانی، امکان معرفی شرکت های کوچک و متوسط در اقصی نقاط ایران و ... اشاره کرد. در بستر این نمایشگاه تاکنون بیش از۷۰ هزار بازدید کننده از این شرکت ها بازدید نمودند و فضای مناسبی برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور به وجود آمده است.

اسپانیا جایگاه خوبی در میان ایرانیان دارد
بعد از آن حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا از حجم صادرات ایران به اسپانیا گفت: حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسپانیا ۳۰۰ میلیون یورو است و البته حجم غیرمستقیم روابط تجاری خیلی بیشتر از این هست. این حجم از روابط بیشتر در حوزه کشاورزی، پتروشیمی، تجهیزات نفت و گاز و غیره است.

او تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل ما سیستم بانکی است؛ اگر این مشکل حل شود، طرف ایرانی و اسپانیایی خودشان طریقه کار با هم‌دیگر را بلد هستند.

او ادامه داد: اگر موانع بروکراسی توسط دولت‌ها بر سر راه بخش خصوصی برداشته شود، تجار دو کشور با هم کار می‌کنند. در همین شرایط تحریمی بسیاری از شرکت‌های اسپانیایی در ایران حضور فعالی داشتند. گروهی از شرکت‌های فعال اسپانیایی در حوزه تولیدات گلخانه به ایران آمده‌اند. سفارت ارتباط گسترده‌ای با تجار ایرانی و اسپانیایی دارد. همچنین در سفر اخیر دکتر ظریف به اسپانیا این دیدارها با تجار مفید بوده است. خبر تصویب مکانیسم اینستکس در اسپانیا را در این سفر به وزیر امور خارجه اعلام کردند. در این سفر اعلام شدهف که دولت اسپانیا آماده سرمایه‌گذاری در ایران است.

او همچنین گفت: دکتر ظریف در سفر اخیر خود به اسپانیا تاکید کرد ایران برای آن کشورهای اروپایی که در شرایط سخت، ایران را رها نکردند، بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، امکانات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد؛ جایگاه اسپانیا و ایتالیا برای ایران جایگاه برتری است.

بعد از آن طاهری گفت: امیدواریم این خبر که اتحادیه اروپا  به اسپانیا اجازه می‌دهد۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، این سرمایه به ایران بیاید و روابط تجاری بین دو کشور تقویت شود.

در ادامه استبز، رایزن بازرگانی سفارت اسپانیا در تهران گفت: از اینکه اجازه دادید با شرکت‌های ایرانی آشنا شویم، ممنون هستیم؛ امیدواریم از طریق این وبینارها، ظرفیت‌ همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف را بالا ببریم و شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی با شناخت بیشتری باهمدیگر همکاری کنند.

می‌توان ابعاد همکاری را در آینده بیشتر کرد
در ادامه نشست مهرداد جلالی‌پور، رئیس اداره اروپا در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از آسیب تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا گفت و اینکه امیدواریم با برداشته شدن این تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف فرصت‌های همکاری فراهم شود.

او گفت: قبلا در حوزه‌های مختلف کار شناسایی شده بود، و ممکن است با برداشته شدن تحریم‌ها این حوزه همکاری‌ها تقویت شود که متناسب با سطح قلمرو دو کشور یا در کشور ثالث انجام شود. ایران همواره آماده روابط و مذاکره است؛ در این راستا در سال ۲۰۱۷ نقشه راه همکاری تدارک دیده شده بود و متاسفانه خیلی از موارد به سرانجام نرسید.

جلالی‌پور تصریح کرد: ما آمادگی داریم برای اجرایی کردن تفاهم‌نامه‌ها؛ دنیا چاره‌ای ندارد جز اینکه به قواعد بین‌المللی احترام بگذارد.   پیش‌بینی می‌شود تفاهم‌نامه وین ما را به شرایط خوبی برساند. آنچه می‌تواند به ما کمک کند، این است که مدل آماده‌سازی بین‌ بنگاه‌های دو کشور تدوین شود. ایران موقعیت استراتژیک خوبی در منطقه دارد و شرکت‌های اسپانیایی هم می‌تواند از این قالب‌ها برای همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی استفاده کند.

او تصریح کرد: البته ما هم مدل‌هایی را طراحی کرده‌ایم و خیلی از شرکت‌ها در حوزه حمل‌ونقل، صنایع دریایی، کشاورزی، صنعت فولاد و لاستیک، محصولات معدنی غیر فلزی، خودروسازی، شرکت‌های دانش‌ّبنیان، بنگاه‌های کوچک و متوسط و حوزه آکادمیک، نساجی، انرژی، تولید کاغذ، آب و فاضلاب و غیره می‌توانند همکاری کنند.

جلالی‌پور تصریح کرد: محورهای همکاری متعدد است و با استفاده از کنسرسیوم‌ها می‌توان ابعاد همکاری را توصیه داد. ما روی حوزه اقتصاد فرهنگ مثل گردشگری هم تاکید داردم.

بعد از آن محمد تنهایی، رئیس اداره دوم غرب اروپا در وازت امور خارجه گفت: نگاه ایران به اسپانیا مثبت است و این نگاه به توسعه سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. باید توسعه اقتصادی را به تجارت اولویت دهیم تا بتوانیم زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم. با سرمایه‌گذار یمشترک است که روابط اقتصادی در هم‌تنیده می‌شود و با تحریم‌ این اقتصاد آسیب نمی‌بیند. باید بسترهای همکاری مثل گسترش پروازها فراهم شود باید به تمایل بخش خصوصی برای همکاری توجه شود. طرف اسپانیایی صدور روادید برای تجار ایرانی تسهیل شود؛ شرایط ارتباطات بین دو کشور تسهیل شود و سفارت اسپانیا فعالانه برخورد کند.

باید از سرمایه‌گذاری مشترک استقبال شود
بعد از آن طاهری گفت: ما باید روابط خود را با اسپانیا گسترش دهیم و باید از سرمایه‌گذاری مشترک استقبال شود.

در ادامه پابلو لریا، رئیس دپمارتمان توسعه بازار آفریقا و خاورمیانه، آژانس توسعه تجارت اندال. سیا (اکستندا) از شرکت‌هایی گفت که در ایران دفتر دارند و این دفترها از سال ۲۰۱۷در ایران فعال هستند.

بعد از آن علیرضا فرخزدای، کارشناس امور تجاری ایران و اسپانیا از مسیرهای مختلف تجاری میان دو کشور و فرصت‌های سرمایه‌گذاری گفت؛ مثل تاسیس دفاتر تجاری در آندولیسا. اینکه در این منطقه نرخ مالیات کم است و دومین منطقه بزرگ اسپانیا است. اینکه این منطقه پرجمعیت ترین منطقه است و ۱.۶۰ میلیارد یور GDP دارد. شرکت های زیادی در آنجا فعال است و شرکت های خارجی زیادی در آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

درنهایت مقرر شد فعالان اقتصادی برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری بین دو کشور با فرخزادی در ارتباط بوده و مشاوره‌های تخصصی در این حوزه را از او دریافت کنند.

کد خبر: ۹۴٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha