۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
حد ضرر چیست؟ چگونه تعیین می‌شود؟

حد ضرر چیست؟ چگونه تعیین می‌شود؟

تصمیم‌گیری به‌موقع در بازار بورس، چه برای ادامه فعالیت و چه برای خروج از بازار، امری بسیار مهم است.

به گزارش بازار، همه‌ افراد زمانی که شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند، هدفشان این است که سود بسیار زیادی کسب کنند و از ضرر کردن بیزارند. یکی از بازارهای بسیار ارزشمند و جذاب کشور برای سرمایه‌گذاری، بازار بورس است که در این بازار باید اطلاعاتی در زمینه حد ضرر بدانید تا علاوه‌بر حفظ سرمایه خود، سرمایه خود را افزایش دهید.

تصمیم‌گیری به‌موقع در بازار بورس، چه برای ادامه فعالیت و چه برای خروج از بازار، امری بسیار مهم است؛ زیرا با وجود نوسانات قیمتی این بازار ممکن است در برخی موارد با ضررهای جبران ناپذیری روبرو شوید. پس همانور که تا به اینجا گفته‌شد باید حد ضرر را مشخص کنید تا زمانی که بازار روندی خارج از توقعاتتان را پیش گرفت، سرمایه‌تان را از بازار بورس خارج کنید تا سرمایه‌ی شما زیان بیشتری را تجربه نکند. پس لازم است در ابتدا بدانید که حد ضرر چیست و چگونه باید آن را مشخص کنید.

حد ضرر چیست؟
قبل از آشنایی با مفهوم حد ضرر لازم است بدانید که کسب سود و زیان در بازار بورس بستگی به خود شخص دارد؛ یعنی همانطورکه گفته‌شد باید در نظر بگیرد که چه زمانی باید خارج شوید یا چه زمانی به فعالیت خود ادامه دهید. بازار سرمایه در طول بلند مدت سود خوبی می‌دهد اما همانطور که گفته‌شد باید بدانید در چه زمانی از بازار خارج شوید تا دچار ضررهای جبران ناپذیری نشوید. بطور کل می‌توان گفت که فروش به موقع سهام میزان سود و ضرر را مشخص می‌کند.

اما سوال اینجاست که از کجا باید بفهمیم در چه زمانی از بازار خارج شویم؟ دلیل مشخص کردن حدضرر چیست؟

برای جلوگیری از ضررهای بیش از حد و جبران ناپذیر، حدضرری مشخص می‌شود. همانطور که از اسمش پیداست، به معنی توقف ضرر است و از ارزش بسیار زیادی بین سرمایه‌گذاران برخوردار است؛ چرا که برای جلوگیری از کاهش سرمایه‌ی آن‌ها استفاده می‌شود. در زمانی که سهم مدنظرمان روندی برخلاف تصورمان داشت و قیمت سهم نزدیک به قیمت حدضرر شد، برای مواجهه نشدن با زیان‌های جبران ناپذیر اقدام به فروش سهم می‌کنیم.

البته این موضوع فقط برای جلوگیری از کاهش سرمایه نیست، بلکه ممکن است روند نزولی بازار باعث کاهش سود نیز بشود که در وضعیت فعلی و با وجود تورم شدید، نباید بر روی این موضوع چشم پوشی کنیم.

در نظر داشته باشید اگر قصد سرمایه‌گذاری بصورت حرفه‌ای دارید، باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه بازار بورس و اصطلاحات مربوط به ان، باید برنامه داشته باشید و هدفمند پیش بروید؛ زیرا بدون داشتن هدف و اطلاعات کافی با خسارت‌های جبران ناپذیری روبرو خواهید شد. پس می‌توان گفت که با تعیین حد ضرر می‌توان مشخص کرد که زمانیکه یک سهم به بیشترین سود خود رسید و یا در زمانی که سهم شروع به افت قیمت کرد، باید سریع از ان خارج شد.

مزیت حد ضرر چیست؟
همانطور که در تیتر قبلی اشاره شد بیشتر افرادی که بصورت حرفه‌ای در حال فعالیت در این بازار هستند، برای خود اطلاعات و هدفی را مشخص می‌کنند مانند: قیمت خرید و فروش سهم مدنظر، حد سود و زیان.

پس حتما یادتان باشد برای سهامی که می‌خرید حد ضرر مشخص کنید که این حد ضررها برای هر سهمی متفاوت است و همچنین میزان سود خود را نیز مشخص کنید.

نکاتی مهم در رابطه با حد ضرر
حد ضرر رابطه و نسبت مستقیمی با قیمت سهم دارد و با بالا رفتن قیمت هر سهم حدضرر نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

معمولا ۱۰% قیمت خرید سهم را برای حدضرر سهم مشخص می‌کنند اما در نظر داشته باشید که قیمت حدضرر نباید فاصله زیادی با قیمت خود سهم داشته باشد، فرق نمی‌کند چه کم باشد یا زیاد باید فاصله متعادلی داشته باشد.

برای تعیین حد ضرر هر سهم خود باید دقت داشته باشید که به آن سهم به دید بلند مدت نگاه می‌کنید یا کوتاه مدت که در هر دوی این دوحالات حد ضرر متفاوت است.

حد ضررها را بدون ذلیل تغییر ندهید.

حتما حدضررهای خود را بشناسید و آن‌ها را رعایت کنید زیرا همانطور که تا به اینجا گفته‌شد ممکن است باعث رخ داد زیان‌های سنگینی شود.

اگر دید میان‌مدت یا بلندمدت به سهام خود دارید، محدوده حد ضرر خود را، محدوده حمایتی معتبر قرار دهید.

روش‌های محاسبه حدضرر
محاسبه حد ضرر بستگی به میزان ریسک‌پذیر بودن معامله‌گر دارد و هیچ اساس ثابتی تا به امروز برای تعیین آن ارائه نشده‌است. پس دید کلی هر معامله‌گر نسبت به یکدیگر متفاوت است و همچنین مدت زمانی‌که قرار است رو یک سهمی سرمایه‌گذاری شود بر روی حدضرر تاثیرگذار خواهدبود.

البته راهی متداول نیز هست که با کمک گرفتن از ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتورها می‌توان حدضرر را محاسبه نمود. روش‌های زیر برخی از این روش‌ها می‌باشد:

تعیین حدضرر به روش ثابت: در این حالت افراد با توجه به وضعیت کلی بازار، میزن ریسک، انتظارات از سهم، مقدار سرمایه خود و ... حدضرر خود را تعیین می‌کنند و به آن پایبند می‌مانند و در صورتی که قیمت سهم به قیمت حد ضرر کاهش یافت سهم مورد نظر را می‌فروشند.

تعیین حد ضرر به روش مکانیکال: با استفاده از اندیکاتورها و محاسبات عددی که برروی یک سهم مرد نظر اعمال می‌شود و همچنین می‌توان از نرم افزارهای موجود برای تحلیل تکنیکال نیز استفاده کرد تا بتوان حد ضرر را محاسبه نمود و اندیکاتورها را رسم کرد.

تعیین حد ضرر به روش تکنیکال و رسم نمودار: با استفاده از اطلاعات و دانش کافی در زمینه تحلیل تکنیکال می‌توان نمودارهای آن‌را رسم کرد و با تحلیل این نمودارها حدضرر را پیدا کرد، البته در این زمینه به ابزارهای بیشتری نیاز است مانند: خط روند، اموتج الیوت، فیبوناچی و ... که با استفاده از این موارد می‌توان به اطلاعات دقیق‌تری نسبت به حدضرر یک سهم دست یافت.

پیامدهای استفاده نکردن از حد ضرر
همانطور که گفته‌شد رعایت نکردن حد ضرر می‌تواند زیان‌های زیادی برای افراد داشته باشد. یعنی علاوه بر خسارت‌های مالی می‌تواند برروی احساسات و عواطف انسان نیز تاثیر بگذارد که در این حالت بهتر است هر فردی که در با ضرر روبرو شد در زمان نزدیک شدن قیمت سهم به حد ضرر آن را بفروش برساند و برای مدت کوتاهی از ورود دوباره به بازار جلوگیری کند.

این رویه زمانی استفاده می‌شود که سرمایه‌گذار دید کوتاه‌مدتی نسبت به سهام خود دارد و هر مرتبه با نزدیک شدن قیمت سهم به قیمت مشخص شده‌ی حدضرر اقدام به فروش آن می‌کند. پس بهتر است با بسراغ سهامی بریم که باید دید بلن مدتی به آن‌ها داشت.

سخن آخر
همواره برای شروع فعالیت در بورس لازم است ابتدا اطلاعات کافی در زمینه بازار سرمایه داشته‌باشید تا بتوانید استراتژی‌های معاملاتی لازم خود را برای شروع سرمایه‌گذاری طراحی کنید، زیرا این روند باعث کمتر شدن ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارمی‌شود. برای کم کردن این ریسک می‌توانید سهام‌های مختلفی بخرید، حد ضرر سهم‌ها را مشخص کنید و پرتفوی تشکیل دهید و... و. ، که همانطور که گفته‌شد این امر باعث جلوگیری از ریسک‌های این بازار می‌شود.

کد خبر: ۹۴٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha