۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
گزارش فارکس از قیمت طلا و دلار؛ آیا روند نزولی قیمت طلا ادامه پیدا می کند؟
تحلیل هفتگی بازار فارکس؛

گزارش فارکس از قیمت طلا و دلار؛ آیا روند نزولی قیمت طلا ادامه پیدا می کند؟

به دنبال انتشار سخنان رییس فدرال رزرو امریکا، ارزش طلا در بازار جهانی کاهش یافت و ارزش دلار رشد کرد. سوال این است که روند کاهشی قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود انتشار گزارشهای مثبت و امیدوارکننده در مورد وضعیت اقتصادی امریکا و دیگر کشورهای صنعتی توسط سازمانهای بین المللی، رییس فدرال رزرو امریکا اعلام کرد تا پیش از سال ۲۰۲۳ میلادی از افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور خبری نیست و تا ان زمان حمایت فدرال رزرو از اقتصاد امریکا ادامه خواهد داشت ولی در مورد میزان تزریق ماهانه به اقتصاد در ماه های اتی تصمیم گیری می شود و قرار نیست به اندازه ای که در سال قبل به اقتصاد تزریق شده است، در ماه های اتی هم به اقتصاد تزریق شود.

فارکس دیلی با اشاره به سخنان رییس فدرال رزرو امریکا نوشت: «این سخنان بسیار دو پهلو است. از یک طرف در مورد احتمال کاهش تزریق به اقتصاد سخنن گفته می شود و از طرف دیگر در مورد عدم افزایش نرخ بهره تا سال ۲۰۲۳ صحبت شده است. این خبرها نشان می دهد که شرایط اقتصادی کشور همچنان بحرانی است و اگر فدرال رزرو حمایت خود را از اقتصاد متوقف کند یا با افزایش نرخ بهره زمینه را برای عادی انگاری شرایط اقتصاد فراهم کند، دیگر خبری از افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال نخواهد بود بلکه رکود و بحران اقتصادی دامن گیر کشور می شود. »

البته این گزارش که شاید در نگاه اول اندکی نا امید کننده به نظر بیاید از نظر فعالان اقتصادی در بازار طلا و ارز مثبت ارزیابی شد زیرا پیش از این فدرال رزرو اعلام کرده بود احتمال افزایش نرخ بهره تا انتهای سال ۲۰۲۳ وجود ندارد و با تاکید اخیرش مبنی بر اجرای این طرح در سال ۲۰۲۳ می توان اطمینان داشت که شرایط با سرعت بیشتری به سمت بهبودی حرکت می کند.

فارکس دیلی در گزارش خود تاکید کرد: «این گزارش در نگاه اول نشان از بحران داشت ولی بررسی های دقیق تر نشان می دهد خبرهای خوبی در این گزارش نهفته است. خبری مبنی  بر اینکه احتمالا از دو سال بعد اوضاع اقتصادی در امریکا عادی خواهد بود و عکس العمل مثبت بازار طلا و دلار هم نشان می دهد که این دو بازار، خبر فدرال رزرو را مثبت ارزیابی کرده اند.»

قیمت طلا کاهش یافت
بر مبنای گزارش فارکس دیلی به دنبال انتشار گزارش فدرال رزرو قیمت طلا در بازار جهانی کاهش پیدا کرد. افت ارزش طلا در بازار جهانی از ۴ روز قبل شروع شده بود و در روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی با قیمت ۱۷۶۸ دلار مبادله شد.

فارکس دیلی پیش بینی می کند در اولین روز کاری هفته بعد ارزش  هر اونس طلا در بازار به مرز ۱۷۵۵ دلار برسد و تا انتهای این هفته روند کاهشی قیمت ادامه داشته باشد. رسیدن قیمت هر اونس طلا به مرز ۱۷۲۰ دلار تا انتهای هفته اتی امری قابل پیش بینی است.

کوین کایل یکی از تحلیل گران بازار طلا در مصاحبه ای با سی ان ان در مورد دلیل افت قیمت طلا و پیش بینی روند کاهشی قیمت گفت: «قیمت طلا در بازار جهانی کاهش پیدا کرده است زیرا انتظار می رود اوضاع اقتصادی در دنیا به تدریج بهبود پیدا کند ولی این سیر بسیار اهسته خواهد بود. خبر افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا در سال ۲۰۲۳ هم یک موج مثبت را به بازار وارد کرد و امید را به بازگشت روزهای خوش افزایش داد. باید دید تاثیر این خبر روی بازار طلا تا چه زمانی ماندگار خواهد بود ولی بدون شک دیگر ارزش طلا برای سرمایه گذاری رو به کاهش است زیرا فشار روی بازار جهانی تنزل یافته است و با افزایش واکسیناسیون احتمال بازگشت به زندگی عادی بیشتر است.»

ارزش  دلار هم تحت تاثیر خبر فدرال رزرو قرار گرفت
در اخرین روز کاری هفته، ارزش دلار در بازار جهانی رشد کرد که باز هم دلیل ان خبر ارایه شده توسط  فدرال رزرو بود. از طرف دیگر فدرال رزرو امریکا اعلام کرده است که طرح تزریق ماهانه به اقتصاد را بررسی می کند و هنوز در مورد اینکه تا چه زمانی باید این حمایت از اقتصاد ادامه داشته باشد، تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

این خبر با وجود اینکه اطلاعات دقیقی را در بر ندارد، باز هم بستر را برای کاهش استرس در بازار فراهم کرد و ارزش دلار را افزایش داد. فارکس دیلی در این مورد نوشت:« به نظر می رسد بازار در روز اخر هفته تحت تاثیر خبرهای مثبت بوده است و نشانه مثبتی در اقتصاد مشاهده نشده است که زمینه را برای  افزایش ارزش دلار و افت قیمت طلا فراهم کرده باشد. تاثیرات روانی در این روزها بازار طلا و ارز را تحت تاثیر قرار می دهد ولی باید در نظر داشت، تاثیر عوامل روانی و خبرها روی بازارهای اقتصادی کوتاه مدت است و پس از آن شرایط اقتصادی است که می تواند سمت و سوی بازار را تعیین کند.»

کد خبر: ۹۴٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha