۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۲
بررسی برنامه‌ کاندیداهای ریاست جمهوری با نگاه به بورس
بازار بررسی می‌کند؛

بررسی برنامه‌ کاندیداهای ریاست جمهوری با نگاه به بورس

اینکه چقدر این برنامه‌ها باعث تاثیر بر بازار سرمایه در بلند مدت و کوتاه مدت می‌شود را می‌توان در مقایسه کردن این برنامه‌ها با مجموع نظرات کارشناسان و فعالین بازار سرمایه بررسی کرد.

بازار؛ گروه بورس: هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری در دوران تبلیلغات خود بخشی از برنامه‌های خود در مورد بازار سرمایه را ارائه کردند که از سوی فعالین بازار سرمایه و صاحب‌نظران  واکنش‌های را به دنبال داشت.

بیشتر کارشناسان مدعی شدند که برخی از برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در حال حاضر اجرا می‌شود و برخی دیگر هم چندان تاثیر بر بازار ندارند یا اینکه اجرایی شدن آن سخت است. اینکه چقدر این برنامه‌ها باعث تاثیر بر بازار سرمایه در بلند مدت و کوتاه مدت می‌شود را می‌توان در مقایسه کردن این برنامه‌ها با مجموع نظرات کارشناسان و فعالین بازار سرمایه بررسی کرد.

تشکیل صندوق‌های جبران خسارت اگر به صورت، غیر تخصصی به جبران زیان سهامداران بپردازد، تخصصی بودن در بازار سرمایه معنی نخواهد داشت و ریسک بازار را به شدت کاهش خواهد داد

حقوقی‌های بورس به دلیل داشتن منابع مالی زیاد، بخش قابل توجهی از معاملات بازار را رقم می‌زنند و به نوعی یکی از مهمترین عوامل قدرت نقدشوندگی و جذابیت بازار به وجود حقوقی‌ها بر می‌گردد. در بررسی نامه ۱۰۰ کارشناس و فعال بازار سرمایه به روسای سران سه قوا  و همچنین رویکرد  هفتگانه سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه که در جلسه شورای عالی بورس مطرح شده، هیچ گونه اشاره به کاهش نقش حقوقی‌ها نشده و تنها بر نظارت بیشتر بر آن‌ها مورد تاکید است.

 کاهش سرعت رسیدن قیمت سهم به وضعیت مطلوب بنیادی آن، کم رنگ کردن نقش این نهاد قدرتمند در بازار سرمایه و به نوعی از دست دادن یکی از ابزارهای کنترل بازار، کاهش قدرت نقدشوندگی سهم از پیامدهای کاهش قدرت نقش حقوقی‌ها در بازار سرمایه است.

ایجاد یک راهکار برای جلوگیری از منفعت طلبی حقوقی‌ها همانطور که در بالا گفته شد نباید، مبتنی بر عملکرد قهری باشد. بحث آموزش هم اکنون توسط ارکان‌های مختلف بازار سرمایه در حال انجام شدند است که نیاز به توسعه و گستردگی در این مورد است. ابزارهای مثل افزایش سرمایه از محل بورس مثل افزایش سرمایه از محل صرف سهام و عرضه اولیه دو محل حرکت نقدینگی از بورس به سمت تولید است که در سال ۹۹ تشکیل شرکت‌های سهامی و اجازه انتشار اوراق بدهی دو راهکاری بود که برای این موضوع توسط سازمان بورس مطرح شد.

راه اندازی  صندوق جبران خسارت، جبران خسارت از محل صندوق تثبیت، عدم دخالت در بازار سرمایه، ایجاد ثبات در قوانین، عدم تامین کسری بودجه از بورس و تقویت ساز و کار نظارتی در بورس از جمله برنامه‌های  سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندید ریاست جمهوری دولت سیزدهم در مورد بازار سهام بود.

تمرکز بر تقویت صندوق تثبیت به منظور حمایت از بازار سرمایه از جمله مصوبات مهم در جلسه شورای عالی هماهنگی بود که یک ماه گذشته مطرح شد که این موضوع جزو ۱۰ پیشنهاد ۱۰۰ فعال و کارشناس بورس به روسای قوا بود. تقویت صندوق‌های حمایتی به منظور ایجاد اعتماد در سهامداران یکی از راهکاری مهم در کشورهای که بازار مالی پیشرفته دارند، چنین صندوق‌های نه تنها در بورس بلکه در سایر بازارهای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر موارد عدم ثبات قوانین و دستورالعمل‌های پی در پی در سازمان بورس است که مصداق آن اعمال دامنه نامتقارن بود که در نهایت منجر به به قفل شدگی بازار شد. پالایش قوانین یکی از پیشنهادات فعالین بازار سرمایه است که امکان تامین منابع از داخل بازار سرمایه را گرفته است این در حالی است که دولت جهت حمایت از بازار به دنبال تزریق منابع خارج از بازار است.

ثبات در اقتصاد با برجام به نتیجه نرسید
همتی رئیس بانک مرکزی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است بعد از اینکه دلیل ریزش و سقوط بازار را عملکرد دولت عنوان کرد گفته که بنده سیاست کنترل ثبات در بخش مالی را دنبال می‌کنم. یکی دیگر از اظهار نظرهای که او به عنوان یک برنامه برای بازار سرمایه کرده است عدم دخالت در معاملات بازار بورس است.

ثبات در بخش مالی یکی از سیاست‌های تمامی دولت‌ها بوده اما هنوز راهکاری که بتواند این ثبات را ایجاد کند توسط دولت‌ها ارائه نشده است. در دولت آقای روحانی به منظور ثبات در بخش مالی بیشتر بر رفع تحریم‌ها تاکید شد که بدون توجه به نتیجه مذاکرات این مسئله بر اساس آمار بانک جهانی تنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد این بی ثباتی را ایجاد کرده است. بنابراین بخش زیادی از عدم ثبات به سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها و راهکاری آن‌ها باز می‌گردد.

محسن رضایی دو برنامه تشکیل صندوق برای جبران زیان مال‌باختگان و ارتباط دادن بورس به تولید را برای دولت احتمالی خود اعلام کرد.

نبود ابزارهای گسترده برای ارتباط بازار سرمایه با تولید یکی از ایراداتی است که در سال ۹۹ باعث شد نقدینگی از بورس به سمت تولید حرکت نکند. توسعه این ابزارها و ایجاد یکسری از قوانین برای حرکت پول از بازار سرمایه به سمت تولید، می‌تواند هم در کنترل تورم و هم رشد ناخالص تولید ملی موثر باشد.

تشکیل صندوق‌های برای جبران زیان سهامداران، عدم دخالت در معاملات بورس، جلوگیری از تنوع تصمیمات، بهبود شرایط اقتصادی کشور از برنامه‌های بودند که کاندیدای ریاست جمهوری در آن اتفاق نظر داشتند، اما هیچ کدام از آن‌ها جزئیاتی در خصوص اجرای شدن این برنامه‌ها ارائه نکردند.

اجرای نادرست این برنامه‌ها هر کدام نه تنها باعث بهبود شرایط بازار سرمایه نمی‌شود بلکه اوضاع را برای سهامداران خرد و حتی حقوقی‌های بزرگ بدتر می‌کند به عنوان مثال، تزریق منابع از صندوق‌های حمایتی که در حال حاضر هم ارقامی به بازار تزریق شده است، اگر به درستی و در دسترس کل بازار قرار نگیرد، بدون نتیجه خواهد بود و یا اینکه تشکیل صندوق‌های جبران خسارت اگر به صورت، غیر تخصصی به جبران زیان سهامداران بپردازد، تخصصی بودن در بازار سرمایه معنی نخواهد داشت و ریسک بازار را به شدت کاهش و سرمایه‌گذاران را با این تصور که بازار سرمایه یک بازار بدون ریسک و غیر تخصصی است، به دنبال رقابت نخواهند رفت.

بنابراین ارائه یک برنامه کلی بدون اجرای درست و کارشناسی شده تبعات زیادی را به دنبال خواهد داشت که مصادیق آن را در دو سال اخیر بارها مشاهده کردید.

کد خبر: ۹۴٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha