۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
عوامل جهش قیمت میلگرد

عوامل جهش قیمت میلگرد

از آغاز سال ۱۴۰۰ میزان تولیدات فولاد در کشور افزایش یافته است با این حال بارها شاهد افزایش قیمت میلگرد به عنوان یک محصول فولادی هستیم که این موضوع تحت تاثیر دو عامل می باشد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با افزایش قیمت میلگرد گفت: از آغاز سال ۱۴۰۰ میزان تولیدات فولاد در کشور افزایش یافته است با این حال بارها شاهد افزایش قیمت میلگرد به عنوان یک محصول فولادی هستیم که این موضوع تحت تاثیر دو عامل می باشد.

وی تصریح کرد: اولین مورد عامل خارجی است به صورتی که قیمت های بین المللی به سبب تغییر سیاست های کشور چین که میزان تولید فولاد های معمولی و حتی ساختمانی را حدود ۶۰ میلیون تن کاهش داد که در مقابل برنامه تولید ۱۵۰ میلیون تن فولاد آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر را در برنامه خود قرار داده اند.

شهرستانی در ادامه افزود: برنامه ای که چین در رابطه با تولید فولاد در دستور کار خود قرارداده است موجب شده است که یک خلاء در این کشور ایجاد شود که در ادامه تعرفه های وارداتی و مشوق های صادراتی خود را حذف کردند از این رو قیمت‌های جهانی با یک افزایش همراه شد که به همین دلیل قیمت میلگرد نیز روند صعودی به خود گرفت.

وی عنوان کرد: عامل دوم تاثیرگذار بر افزایش قیمت میلگرد، سیاست های داخلی می باشد. افزایش هزینه های انرژی نیز شامل این موضوع می باشد که در قسمت برق مصرفی حدود ۵ الی ۷ برابر با افزایش قیمت همراه بوده و میزان حقوق و دستمزد ۵۰ درصد افزایش داشته و نرخ مواد افزودنی نیز با ۸۰ درصد رشد همراه بوده و این موارد دلایلی بر افزایش قیمت میلگرد به شمار می ‌آیند.

از سوی دیگر قیمت سنگ آهن نیز با توجه به کمبود آن و عدم تمایل تولید کنندگان برای فروش در بازار داخلی و همچنین تحت تاثیر جهش قیمت‌ های جهانی کل زنجیره فولاد از تولید کنسانتره تا تولید محصول نهایی با رشد قیمت مواجه شده است.

سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با روند قیمت میلگرد بیان کرد: در هر حال هنوز قیمت میلگرد واقعی نشده است و حدود ۱۰ درصد امکان افزایش قیمت‌ نیز وجود دارد که این موضوع فقط شامل میلگرد نیست و تمامی محصولات فولادی را در برمی گیرد. البته باید یادآور شد که اکنون تقاضا برای میلگرد وجود ندارد و این شرایط برای سایر محصولات فولادی نیز به همین شکل است.

شهرستانی در پایان افزود: از طرفی صنعت مسکن و ساخت ‌و ساز در حال‌ حاضر در رکود به سر می ‌برد در صورت آغاز پروژه‌ های عمرانی با یک تقاضای چشمگیر برای میلگرد مواجه خواهیم شد که در این صورت شاهد جهش قیمتی این نوع محصول فولادی خواهیم شد. این موضوعات در ادامه تاثیر خود را بر قیمت مسکن خواهد گذاشت و با رشد قیمت در این صنعت نیز رو به ‌رو خواهیم شد.

کد خبر: ۹۴٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha