۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
سیاست تحریمی جایگاه جهانی دلار آمریکا را تضعیف کرده است
نیوزویک تحلیل کرد؛

سیاست تحریمی جایگاه جهانی دلار آمریکا را تضعیف کرده است

اعتماد آمریکا به تحریم های اقتصادی برای اجبار سایر کشورها به تدریج کارآیی خود را از دست داده و به آرامی یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای واشنگتن در امور بین الملل یعنی قدرت دلار آمریکا را تنزل می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نیوزویک اخیرا مقاله ای با قلم «تام اوکانور» با عنوان «تحریم ها وضعیت دلار آمریکا را به عنوان ارز برتر جهان تضعیف می کند» به رشته تحریر در آورده است. ترجمه این مقاله در طی دو بخش ارائه می شود.

 دلار به عنوان محبوب ترین و قوی ترین واحد پول در سراسر سیستم بانکی بین المللی قرار دارد. وقتی صحبت از ارز می شود، دلار بی خطرترین ارز در جهان است. اما این واقعیت در حال تغییر است.

استفاده مداوم از تحریم ها برای تحت فشار قرار دادن کشورها و شرکت هایی که تصور می شود علیه منافع ایالات متحده عمل می کنند باعث تضعیف موقعیت جهانی دلار می شود.
«بن استیل»، عضو ارشد و مدیر اقتصاد بین الملل در شورای روابط خارجی در این ارتباط به نیوزویک گفت: قطعاً تهدیدی قریب الوقوع متوجه دلار نیست اما بزرگترین تهدید آن در آینده ای نه چندان دور ارائه می شود.

در زمان اختلالات عمده بازار به دلیل بیماری همه گیر جهانی، استیل با استفاده از یک مثال پزشکی نشان داد که چگونه استفاده بیش از حد از تحریم ها در واقع وضعیت بیماری را بدتر می کند.

در حالی که احتمالاً دلار برای مدتی به عنوان ارز مورد انتخاب در سیستم بانکی جهان باقی بماند اما موقعیت بی همتای واشنگتن به طور فزاینده ای توسط دوستان و دشمنان زیر سوال می رود.

رویه تحریم دشمنان در ایالات متحده آمریکا به قرن ها قبل برمی گردد، اما استفاده عمده از این اقدامات همزمان با افزایش دلار به عنوان ارز ذخیره جهان در سال های پایانی جنگ جهانی دوم است. این درگیری ها خسارات ویرانگری را به قدرت های استعمار قدیمی اروپا تحمیل کرد و زمینه را برای ظهور یک امپراتوری اقتصادی جدید - سرمایه داری لجام گسیخته ایالات متحده آمریکا- فراهم کرد.

واشنگتن، ماشین ساز واقعی پول، رقیب اصلی خود یعنی اتحاد جماهیر شوروی را پشت سر گذاشت و از اوایل قرن بیست و یکم  دوره جدیدی از برتری اقتصادی خود را نشان داد.
بر اساس صندوق بین المللی پول امروز دلار حدود ۶۰٪ از ذخایر ارزی جهان را تشکیل می دهد. اما ایالات متحده آمریکا در تمامی عرصه های اقتصادی بی نظیر حرکت نمی کند.

چین در حال حرکت در مسیر سریع تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان است در حالی که واحد پول این کشور تقریباً ۲.۲۵٪ از ذخایر ارزی جهان است. همزمان با ظهور پکن، هجوم تحریم های جدید از سوی واشنگتن است که جمهوری خلق چین را با ادعاهای نقض حقوق بشر هدف قرار داده است.

باید در مورد اثر تحریم های ایالات متحده آمریکا گفت که این تحریم ها در واقع به اقتصاد خود آمریکا آسیب وارد می کنند. هنگامی که واشنگتن کشورهای دیگر را تحریم می کند، معمولاً برای تغییر رویکرد سیاست خارجی آنها است. اما در اکثر موارد، کشورها رویکرد خود را تغییر نمی دهند.

این واقعیت در مورد کشورهایی مانند کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا صدق می کند. اگرچه این تحریم ها موجب کسب امتیازات سیاسی در داخل برای  واشنگتن شده است، اما شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد کشورهای هدف در واکنش به زور اقتصادی، سیاست های نامطلوب دولت ها را تغییر داده یا رها کرده اند.

ایالات متحده حتی رقبای برجسته استراتژیک خود یعنی چین و روسیه و حتی متحدان و شرکایی مانند ترکیه و هند را نیز تحریم نموده هر گاه متناسب با سیاست های آن عمل نکرده اند. ارزش دلار همچنان بالاست، اما کشورها شروع به زیر سوال بردن موسسات مالی ایالات متحده  آمریکا که به عنوان واسطه برای بانکداری بین المللی فعالیت می کنند، می کنند.

«آنوراده چنوی» رئیس سابق دانشکده مطالعات بین المللی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند در این خصوص به نیوزویک گفته است تاریخ بارها نشان داده است که تحریم ها بر نخبگان قدرت و رژیم های حاکم تأثیر نمی گذارد. تأثیر آنها توسط مردم عادی و بیشتر از آن توسط مشاغل قانونی احساس می شود.

همانطور که سایر کشورها به طور فزاینده ای از نفوذ مالی خود استفاده می کنند، او استدلال کرد که زمان آن رسیده است که ایالات متحده در رویکرد خود تجدید نظر کند. ایالات متحده برای اولین بار جهانی سازی را پیشنهاد داد. چین و دیگران عمیقاً در اقتصاد جهانی ادغام شده اند. هیچ گونه بازگشت ساده ای امکان پذیر نیست. ایالات متحده باید با این واقعیت جهانی سازگار شود و رژیم تحریم های خود را دوباره بررسی کند.

چنوی به موسساتی مانند بانک توسعه جدید که توسط گروه BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تاسیس شده، بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی مستقر در پکن، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رهبری روسیه که از نزدیک با طرح «یک کمربند-یک جاده» چین ارتباط دارد نیز اشاره نمود.

کد خبر: ۹۴٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha