۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
گام اول را آمریکا باید برای رفع تحریم‌ها بردارد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور:

گام اول را آمریکا باید برای رفع تحریم‌ها بردارد

واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور راستی آزمایی تعهد امریکایی‌ها در قبال حقوق برجامی کشورمان را ضروری دانست و تاکید کرد: گام اساسی نخست را برای رفع تحریم ها، امریکایی‌ها باید بردارند.

به گزارش بازار، محمود واعظی پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین گفت: یکی از موضوعات در خصوص اطمینانی است که باید کسب کنیم که آنچه در دوره ترامپ اتفاق افتاد دیگر روی ندهد.

وی لزوم راستی آزمایی اقدام امریکایی‌ها در پیشگام شدن برای رفع تحریم‌های اقتصادی کشورمان را از دیگر موضوعات باقی مانده دانست و افزود: این راستی آزمایی، به ساز و کاری نیاز دارد که باید درباره آن میان ما و ۱+۴ توافق شود، چون ما با طرف آمریکایی مذاکره مستقیم نمی‌کنیم و باید از طریق واسطه انجام شود.

واعظی گفت: معمولاً سیاست خارجی در اکثر کشورها از مسائل مربوط به سیاست داخلی مجزاست و با توجه به این که مذاکرات، مذاکرات مهمی است و اصولی که ما رعایت می‌کنیم در چارچوب ترسیم شده رهبر معظم انقلاب و مورد تأیید نظام است پس انتخابات نباید مزاحمتی برای مذاکرات ایجاد کند.

وی افزود: آن چه تاکنون توافق شده است که کم هم نیست و درباره بسیاری از موضوعات اقتصادی مهم توافق شده است آن‌ها به عنوان تفاهم می‌ماند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:، اما با توجه به این که تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفتند در آن چه که توافق کردیم زمانی نهایی تلقی می‌شود که به همه خواسته هایمان برسیم به همین علت درباره دیگر مسائل باقی مانده در حال بررسی هستیم.

واعظی ابراز امیدواری کرد: در هفته‌های آینده خبرهای خوبی درباره مذاکرات داشته باشیم.
وی گفت: ما نمی‌توانیم اقتصاد و سیاست را خط کشی کنیم بالاخره بستگی به موضوع هر مقطع زمانی دارد، جایی هست که اقتصاد باید برای سیاست فداکاری کند و بسیاری جاهای دیگر نیز هست که سیاست باید برای اقتصاد فداکاری کند.

واعظی افزود: در سه سال اخیر این سیاست بود که برای اقتصاد فداکاری کرد و دیپلمات‌های ما در وزارت خارجه تلاش و بستری فراهم کردند که بتوانیم تحریم را دور بزنیم و نیازمندی‌های کشور را فراهم کنیم.

وی گفت: امریکا با فشار حداکثری و جنگ اقتصادی انتظار داشت و برنامه ریزی کرده بود که در سه ماه بتواند در کشورمان قحطی ایجاد کند و مردم را در مقابل نظام قرار دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: در مواجهه با این موضوع، این سیاست بود که به خدمت اقتصاد آمد تا بتوانیم نیازمندی‌ها را تأمین کنیم و صادرات انجام شود، اما برخی بازارهایمان از بین رفته بود و باید بازارهای جدید ایجاد می‌کردیم.

واعظی تاکید کرد: هر دولتی سر کار بیاید باید در چارچوب منافع و امنیت ملی و طبق مصالح کشور برای تأمین نیازمندی‌ها تصمیم بگیرد که کجا اقتصاد عمده شود و سیاست در خدمتش باشد و بالعکس.

وی همچنین درباره تمدید مهلت یک ماهه ایران به آژانس درباره تصاویر فعالیت در مراکز هسته‌ای کشورمان گفت: این از موضوعاتی است که قبلاً نیز در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری شد و مربوط به دولت نیست طبعاً اگر انعطافی در قبال طرف مقابل لازم باشد تا به خواست مان نزدیک شویم می‌توانیم زمان بیشتری را تمدید کنیم تا به توافق خوب برسیم.

واعظی افزود: بر این اساس این موضوعی است که یک هفته دیگر هم باید مذاکره شود تا به زمانش که رسیدیم آن موقع باید تصمیم گیری شود.

کد خبر: ۹۴٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha