۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
بورس؛ بازیچه دست دولت| تضاد منافع تغییری در بازار به ارمغان نمی‌آورد
تحلیل روزانه بورس؛

بورس؛ بازیچه دست دولت| تضاد منافع تغییری در بازار به ارمغان نمی‌آورد

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دخالت‌های زیاد دولت در بازار سهام باعث ضرر سهامداران آن شده است، گفت: تضاد منافع در حال حاضر بزرگترین معضلی است که بازار سرمایه با آن درگیر است.

بازار؛ گروه بورس: معاملات امروز بازار سرمایه مانند روزهای گذشته نوسان متعادل داشت، اما روند کلی آن رو به افت بود و بسیاری از سهم‌های بزرگ این بازار که در چند روز گذشته مورد اقبال بودند و صف تقاضای آن‌ها بیشتر شده بودند، امروز عرضه بیشتری داشتند و سرخ شدند. به هر حال، امروز هم بازار درگیر فروش بیشتر سهام بود و با افت اندک شاخص به کار خود پایان داد تا بار دیگر بازار قرمز به کار خود پایان داد.

در جریان معاملات امروز، شاخص کل به واسطه آخرین روز معاملاتی هفته و دور شدن اکثر سهامداران از ریسک‌های بازار، افت کرد و تا انتهای معاملات با ریزش ۲ هزار و ۴۵۸ واحدی، روی نقطه یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۶۹ واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با شیبی تقریبا ملایم، ۲ هزار و ۷۸۶ واحد افت کرد و در ارتفاع ۳۷۰ هزار و ۵۸۵ واحدی قرار گرفت.

امروز نمادهای بزرگ «خودرو» و «خساپا» در فشار فروش به سر بردند و جزو پرتراکنش‌های بازار به حساب می‌آمدند و علاوه بر این، نمادهای «غکورش»، «ولکار»، «شپنا»، «خگستر» و «غزر» هم در این فهرست قرار داشتند، اما نمادهای «فملی»، «فارس» و «شستا» بیشترین تأثیر منفی و نمادهای «نوری»، «کگل»، «شپنا» و «پارسان» بیشترین اثر مثبت را روی شاخص گذاشتند و گروه خودرو، فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: بورس از نیمه دوم مرداد ماه سال گذشته ریزش‌های شدیدی را داشت و بعد از تشویق‌های مکرری که از مردم برای حضور در بازار صورت گرفت، دخالت‌های دولت هم در بورس اوج گرفت؛ تا حدی که با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع اصلی بازار و برهم زدن مکانیزم عرضه و تقاضا راه هموار بازار را ناهموار کرد و هنوز بعد از گذشت حدودا یک سال هنوز بازار سرمایه به روال باثبات قبلی خود برنگشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: ثبات در قوانین مهم‌ترین کمکی است که سیاست‌گذار می‌تواند انجام دهد و نیازی به تزریق منابع در بازار نیست و به طور کلی، تسهیل در قوانین و از میان برداشتن موانع در بورس موثرترین راهی است که باید شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تعدیل در حجم مبنا و دامنه نوسان مطرح کرد: تعدیل در حجم مبنا و دامنه نوسان باعث می‌شود تا نقدشوندگی که مهم‌ترین شاخصه بازار سرمایه است از بین نرود و شفافیت در بازار با الزام شرکت‌ها به انتشار به موقع صورت‌های مالی و گزارشات ماهانه به صورت مستمر ایجاد شود.

شفیعی ناطق با تاکید بر لزوم ایجاد انجمن حمایت از سهامداران خرد گفت: یکی دیگر از راه‌های کمک به عمق و بازگشت اعتماد به بازار ایجاد چنین انجمنی است که سهامداران خرد بتوانند در نظارت و اجرای آن سهیم باشند و از این طریق به شفافیت بازار کمک شود.

وی افزود: بازار نیازی به دخالت دولت ندارد زیرا مهم‌ترین مکانیزم بازار که شفافیت است را دولت به دلیل آنکه خودش ذی نفع در بازار است بر هم می‌زند و تضاد منافع در حال حاضر بزرگترین معضلی است که اقتصاد و مشخصا بازار سرمایه با آن درگیر است و تا زمانی که تضاد منافع در ساختار اقتصادی تعدیل نشود اصلاحاتی را نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت در صورتی می‌تواند در بازار دخالت کند که در فضای ملتهب آن با ایجاد ساز و کارهایی از جریان پول و سهامداران حمایت کند اما در زمانی که دولت با وعده و وعیدهای پوچ حتی به ضرر بازار عمل می‌کند دخالت آن در بازار بی‌نتیجه خواهد بود.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: با این که انتهای این هفته رئیس جمهور جدید مشخص می‌شود، باید منتظر واکنش سهامداران در بازار باشیم تا مشخص شود که جهت بازار به کدامین سمت است و دولت بر چه اساسی اداره خواهد شد، اما در حال حاضر سهامداران باید توجه داشته باشند که حد ضرر و سود خود را حفظ کنند و در این میان، اسیر جوها در بازار نشوند تا بتوانند هوشمندانه سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند.

کد خبر: ۹۴٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha