۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
مدیریت صحیح کشاورزی منجر به تولید آب شیرین می‌شود
کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی:

مدیریت صحیح کشاورزی منجر به تولید آب شیرین می‌شود

ورمزیار، کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی اظهار کرد: اگر بخش کشاورزی به درستی مدیریت شود قطعاً منجر به تولید آب شیرین نیز خواهد شد.

به گزارش بازار، حجت ورمزیار، کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی با تأکید بر اینکه نباید به بخش کشاورزی به عنوان یک تهدید برای آب کشور نگریست گفت: کشاورزی تنها بخشی است که از طریق عملیات آبخیزداری می تواند آب تولید کند و اگر بخش کشاورزی به درستی مدیریت شود قطعاً منجر به تولید آب شیرین نیز خواهدشد.

کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی گفت: اکثر طرح ها و برنامه هایی که در بودجه آمده به سدسازی و ساخت سازه پرداخته و به بحث های آبخیزداری کمتر توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته قنات به عنوان راهکار و محلی برای بهره بردار پایدار از منابع آب زیرزمینی مورد استفاده قرار می گرفت افزود: بعد از اصلاحات عرضی، بدون هیچ حساب و کتابی چاه های عمیق و نیمه عمیق حفر شدند و این کار تا حدی پیش رفت که هم اکنون به این وضعیت رسیدیم.

ورمزیار تصریح کرد: ما به جای سازماندهی و ترویج و توسعه این فناوری های بومی، به صورت کامل آن را کنار گذاشتیم و بهره برداری از آب را دچار مشکل کردیم.

کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی، ۱۱.۳ دهم میلیون هکتار زمین های زراعی در کشورمان داریم گفت: از این میزان، ۴۷ درصد مربوط به اراضی دیم است اما سهم این اراضی دیم از تولید محصول فقط ۹ درصد است درصورتیکه می توانستیم با کشاورزی حفاظتی، میزان فشار را از منابع آبی زیرزمینی کمتر کنیم.

وی با اشاره به وجود ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور گفت: وزارت نیرو به جای بستن این چاه های غیرمجاز، کشاورز قانونمندی که چاه مجاز دارد را تنبیه و مجبور به مراجعه به آب منطقه ای می کند و بدون هماهنگی با وزارت جهاد، هر بار هم حقابه آن را کم می کند.

ورمزیار با بیان اینکه صرفه جویی در آب با اقدامات سلبی و بگیر و ببند امکان پذیر نیست گفت: ما برای اینکه استفاده کشاورز از آب را معقول کنیم باید رفتار صرفه جویانه کشاورز را مورد تشویق قرار دهیم.

کارشناس توسعه کشاورزی و روستایی درمورد کاهش حقابه های سنتی و صدساله کشاورزان گفت: وزارت نیرو به باغ ویلاهایی که در بالادست احداث شده مجوز چاه می دهد و این اقدام در شرایطی که کشاورز در بی آبی به سر می برد یک پارادوکس و تناقض آشکار است.

کد خبر: ۹۴٬۱۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha