۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
کرونا بازار کهگیلویه و بویراحمد را به کما برد/ اینترنت بازار، داروی کرونای اقتصاد
سلامت؛ سین مهم هفت سین ۹۹

کرونا بازار کهگیلویه و بویراحمد را به کما برد/ اینترنت بازار، داروی کرونای اقتصاد

یاسوج- بازار شب عید در کهگیلویه و بویراحمد با ویروس چینی به کما رفت تا نفس دستفروشان و خرده فروشان در روزهای پایانی سال به شماره بیفتد.

صدیقه امیدی؛ خبرگزاری بازار- سالهای قبل در چنین روزهایی که هنوز خفاشها و مورچه خوارها اقتصاد جهان را نشانه نرفته بودند، در کشور ما بساط هفت سین در خیابانها پهن بود و از هر خیابانی بوی سبزه و سمنو، بوی سیب و سماغ می آمد و چشمان بچه ها با پوشیدن کفشهای نو برق می زد.

بوی عید زودتر از عید می آمد، اما با همه گیری ویروس کرونا که سرایتش بسیار آسان است، خیابانها خلوت و بازارها بسته شد تا شاید این ویروس زودتر دست از سر مردم بردارد.

رونق بازار برای کسانی که از دستفروشی امرار معاش می کردند، در این روزها سفره های این قشر را پر بار تر می کرد، اما اکنون سفره های عید برای این قشر خالی تر از هر زمانی است.

شهر یاسوج مر کز استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهرهای مهاجر پذیری است که حاشیه نشینی در آن بسیار دیده می شود و عمده افرادی که از روستاها به شهر مهاجرت کرده اند، به دستفروشی روی آورده اند کما اینکه عمده فروشندگان روز بازار شهر یاسوج که بیش از هزار غرفه را در خود جای داده نیز، مهاجرینی هستند که از روستاها آمده اند.

بشیر از دستفروشانی است که روزهای مانده به پایان سال را در خیابانها بساط هفت سین پهن می کرد و از این راه روزهای عیدش را می گذراند او اکنون برای سلامتی خانواده در خانه مانده است.

بشیر می گوید سالهای قبل این روزها تا دیروقت مشغول فروش بودیم و سبزه هایی که خانمم برای عید آماده کرده بود و سمنویی که پخته بود را در خیابان می فروختیم و الحمدلله فروش خوبی هم داشتیم.

اما امسال با شیوع این بیماری حتی سبزه هم نکاشتیم و الان تنها آرزویم این است که این ویروس زودتر ریشه کن شود.

سلامت سین مهم هفت سین ۹۹

بشیر در خانه ماندن و سلامتی خانواده را بیشتر از هر چیز در این روزها لازم می داند تا سلامت در سال ۹۹ سین مهم هفت سینهای ایرانیان باشد.

با این حال به نظر می رسد تنها راهی که برای این افراد مانده رونق گرفتن کسب و کارهایشان به صورت اینترنتی باشد.

هر فرد این روزها در لیست مخاطبان شبکه های اجتماعی خود افراد بسیاری را دارد و در گروههای بسیاری عضو است و دستفروشان می توانند این روزها از شبکه های اجتماعی و این گروهها استفاده کرده و محصولاتشان را به فروش برسانند به شرط آنکه نکات بهداشتی را به دقت رعایت کرده و برای خرید و فروش ار منزل خارج نشوند.

در این راستا مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با همکاری یک شرکت خدمات رسان در کهگیلویه و بویراحمد خرید اینترنی کالا تا پایان هفته جاری در استان آغاز می شود.

سالار حسین پور در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: با توجه به تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها و تعطیلی بسیاری از صنوف، در راستای تامین مایحتاج مردم با کمترین ریسک خطر و رعایت نکات بهداشتی خرید اینترنتی در استان کلید می خورد.

وی با بیان اینکه مردم می توانند مایحتاج خود و خرید عیدانه خود را به صورت اینترنتی انجام دهند، گفت: این طرح با مشارکت یک شرکت خدمات رسان در استان انجام می شود و شرایط برای خرید اینترتی در استان فراهم خواهد شد.

حسین پور با اشاره به نحوه تقاضای خریداران گفت: خریداران با صدور اینترنتی تقاضا، کار خرید را به شرکت مذکور واگذار و بسته‌های خرید را بدون نیاز به بازار درب منزل دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: این امر سبب می شود که از رکود بازار کم شده و در عین حال در پیشگیری از ابتلای مردم موثر بوده و دیگر نیازی به حضور مردم در بیرون از خانه برای خرید نخواهد بود.

به نظر می رسد تنها راه نجات از این ویروس چینی که این روزها تبعات ورودش به کشور، سلامت جسمی و روانی، اقتصاد و همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است، خیابانهای خلوت، ماندن در خانه و رعایت نکات بهداشتی باشد تا دیگر میزبان خوبی برای این میهمان نامیمون نباشیم و شاید تنها راه نجات از کرونای اقتصاد رونق کسب و کارها با استفاده از شبکه های مجازی باشد.

کد خبر: ۹٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha