۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
اعتراض نوردکاران به بورس کالا

اعتراض نوردکاران به بورس کالا

سیاست های بورس کالا این روزها موجب زیان بسیاری از نوردکاران شده است، از این رو قیمت شمش در بورس کالا هم اکنون از نرخ های صادراتی حدود ۳ درصد بیشتر شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با توجه به اینکه فاصله قیمتی شمش با میلگرد به کمترین حد ممکن یعنی کمتر از ۵ درصد رسیده است، بیش از ۵۰ نوردکار اعتراض خود به این موضوع که عامل اصلی آن بورس کالا می باشد را به صورت مکتوب به دادستانی ارائه دادند.

 سیاست های بورس کالا این روزها موجب زیان بسیاری از نوردکاران شده است، از این رو قیمت شمش در بورس کالا هم اکنون از نرخ های صادراتی حدود ۳ درصد بیشتر شده و با وجود برداشته شدن محدودیت های صادراتی، امکان صادرات محصولات نهایی از بین رفته است.

عامل زیان نوردکاران تنها به این مسئله ختم نمی شود زیرا افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه نسبت به محصولات نهایی نیز در این موضوع دخیل است. در حال حاضر قیمت مواد اولیه فولادسازان از جمله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در بورس کالا در حال واقعی شدن می باشد اما به سبب رشد قیمت های شمش در بورس کالا و حتی فراتر رفتن قیمت های داخلی از قیمت های صادراتی، تولیدکنندگان محصولات پایین دست هرروز بیشتر از قبل تحت فشار بوده و زیان بسیاری به آنان وارد شده است.

همانطور که معین شده بود صادرات با تمرکز بر محصول نهایی انجام شود اما حال با صادرات مواد خام با قیمت های پایین تر از بازار داخلی، خود مانع صادرات شده به صورتی که این موضوع به معنای هدر رفت منابع داخلی و زیان هرچه بیشتر تولیدکنندگان پایین دستی می باشد.

بورس کالا نیز با سیاست های خود این روزها بیشتر از قبل بر روند بازار آهن تاثیر گذاشته است به این صورت که بورس کالا با مهندسی عرضه مابه التفاوت، قیمت شمش به میلگرد را به کمتر از ۵ درصد رسانده و عامل رشد قیمت شمش فولادی شده در حالیکه قرار بود شمش فولاد ۸۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد و برای رفع این مشکلات ساختار بورس کالا باید اصلاح شود.

 حال امیدواریم اعتراض نوردکاران با پیگیری جدی تر از سوی دادستانی انجام شود و به زودی شاهد کاهش ضرر و زیان در این حوزه باشیم زیرا با طی کردن روند مطلوب نوردکاران، بازارآهن نیز با افزایش تقاضا رو به رو خواهد بود.

کد خبر: ۹۴٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha