۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
نام ایران در بین بزرگترین واردکنندگان جهانی ذرت| هر تن در بازارهای جهانی ۲۷۶ دلار
«بازار» گزارش می دهد

نام ایران در بین بزرگترین واردکنندگان جهانی ذرت| هر تن در بازارهای جهانی ۲۷۶ دلار

در حالی که نام ایران کماکان در بین بزرگترین واردکنندگان ذرت دامی قرار دارد قیمت متوسط هر تن از این محصول در نیمه اول ماه ژوئن ۲۰۲۱ در بازارهای جهانی بالغ بر ۲۷۶ دلار بوده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که صنعت دام و طیور عمدتا به محصولاتی همچون جو، ذرت، کنجاله سویا و گندم وابسته است به گفته کارشناسان، به دلیل آب بر بودن کشت این محصولات کشور ایران شرایط تولید دو محصول پرمصرف یعنی ذرت و سویا را ندارد و لذا بیش از ۹۰ درصد از این موارد را از کشورهای دیگر وارد می کند. این در شرایطی است که برای تامین به موقع این نهاده ها بایستی به موقع ارز لازم تخصیص داده شود و از سوی دیگر به موقع نیز انتقال یابد تا بازار مرغ و گوشت کشور دچار آشفتگی نشود.

 اگرچه به گفته محمد یوسفی رئیس انجمن اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور ماه ها است هیچگونه ارزی تخصیص داده نشده و ثبت سفارشی برای تامین نهاده ها صورت نگرفته و لذا دور از انتظار نیست که چندی دیگر بازار مرغ و گوشت باز هم دچار نوسانات قیمتی شدید باشد. به این ترتیب کارشناسان بسیاری معتقدند که واردات نهاده های دامی و طیور پاشنه آشیل این صنعت محسوب می شود و سالها است انتظار می رود دولت ها چاره ای برای کاهش وابستگی به واردات نهاده ها بخصوص ذرت و سویا بیاندیشند، اما هیچگاه این امر محقق نشده است.

بر اساس داده های جهانی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نام ایران در بین ۵ کشور بزرگ وارد کننده ذرت و بعد از ژاپن، مکزیک و ویتنام قرار گرفته است و پس از آن نیز کشورهایی مانند اسپانیا، مصر، هلند، ایتالیا و کلمبیا قرار داشته اند

در سال ۲۰۲۰ ایران ۷ میلیون تن ذرت وارد کرده است
جالب است بدانید بر اساس داده های جهانی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نام ایران در بین ۵ کشور بزرگ وارد کننده ذرت و بعد از ژاپن، مکزیک و ویتنام قرار گرفته است و پس از آن نیز کشورهایی مانند اسپانیا، مصر، هلند، ایتالیا و کلمبیا قرار داشته اند.

در سال ۲۰۲۰ کشور ایران ۷ میلیون تن ذرت وارد کرده است که نسبت به سال قبل ۲.۹۴ درصد افزایش داشته است

این داده ها نشان می دهد که در سال ۲۰۲۰ کشور ایران ۷ میلیون تن ذرت وارد کرده است که نسبت به سال قبل ۲.۹۴ درصد افزایش داشته است به طوری که در سال ۲۰۱۹ حجم واردات ذرت ایران ۶میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. این داده های همچنین برآورد کرده است که در سال جاری میلادی نیز ایران وارد کننده ۸ میلیون تن ذرت خواهد بود.  

نام ایران در بین بزرگترین واردکنندگان جهانی ذرت| هر تن در بازارهای جهانی ۲۷۶ دلار
حجم واردات ذرت ایران در سالهای ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰

ژاپن؛ بزرگترین واردکننده ذرت در ۲۰۲۰
داده های آماری منتشر شده در سال ۲۰۲۰ نیز حاکی از این است که ژاپن باز هم بزرگترین وارد کننده ذرت بوده و ۳.۲۹ میلیارد دلار واردات رقم زده است.

گزارشات منتشر شده در سطح جهانی همچنین نشان می دهد که تولید ذرت کماکان متمرکز در چهار کشور «ایالات متحده آمریکا، چین، برزیل و آرژانتین» است که مجموعا  دو سوم از تولید جهانی این محصول را  بر عهده دارند.  

از سوی دیگر بر اساس گزارشات منتشره کشورهایی که بیشترین صادرات ذرت را دارند «ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، برزیل و اوکراین» هستند.

پیش بینی افزایش ۱.۵۷ درصدی تولید ذرت در ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل
بر اساس داده های منتشر شده تولید جهانی ذرت در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نسبت به سال قبل کاهش داشته است و برای سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ نیز پیش بینی شده است بالغ بر ۱.۱۳۳میلیون تن ذرت در سطح جهان تولید شود و افزایشی ۱.۵۷ درصدی  نسبت به سال قبل رقم زده شود.

قیمت هر تن ذرت در ژوئن ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۷۶ دلار در ژوئن ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۴۷ دلار
بر اساس گزارشات منتشر شده در اولین ماه سال میلادی ۲۰۲۱ قیمت هر تن ذرت در بازارهای جهانی، ۲۳۴.۴۷ دلار بوده و در ماه دوم یعنی فوریه به ۲۴۵.۲۴ دلار رسیده است. این گزارشات همچنین نشان می دهد که قیمت این محصول در ماه مارس به ازای هر تن ۲۴۵.۱۷ دلار و در آوریل ۲۶۸.۲۳ دلار بوده است.  قیمت هر تن ذرت همچنین در ماه مه ۳۰۵.۳۱ دلار بود.

فروش ذرت در ژوئن ۲۰۲۱ در بازارهای جهانی ۲۷۶.۲ دلار بوده که نسبت به ماه مه حدود ۰.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ هر تن ذرت در بازارهای جهانی به قیمت  ۱۴۷.۹۹ دلار و در ژوئن ۲۰۱۹ به قیمت ۱۹۵.۰۸ دلار خرید و فروش شده است

این در شرایطی است که داده های منتشر شده حاکی از این است که قیمت فروش ذرت از ۱ تا ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ در بازارهای جهانی ۲۷۶.۲ دلار بوده که نسبت به ماه مه حدود ۰.۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ هر تن ذرت در بازارهای جهانی به قیمت  ۱۴۷.۹۹ دلار و در ژوئن ۲۰۱۹ به قیمت ۱۹۵.۰۸ دلار خرید و فروش شده است.

کد خبر: ۹۴٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha