۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
 سودای مسکن؛ از حرف تا عمل
پژوهشگر حوزه مسکن مطرح کرد

سودای مسکن؛ از حرف تا عمل

نوروزی، پژوهشگر حوزه مسکن با توجه به وعده دولت برای ادامه پروژه مهر، تاکید کرد اگر این شعارها محقق می‌شد، امروز با بحران روبه‌رو نبودیم.

به گزارش بازار، ابوالفضل نوروزی، به ارتباط پسین و پیشین مسکن با سایر صنایع اشاره کرد و گفت: مسکن حداقل با ۱۲۰ صنعت دیگر در ارتباط بوده و می تواند به عنوان لوکوموتیو اقتصادی سایر بخش ها را به حرکت در آورد.

وی افزود: در زمان آقای احمدی نژاد در افزایش عرضه مسکن اتفاقاتی خوب افتاد چراکه بر اساس طرح جامع مسکن حداقل سالی یک میلیون خانه باید در کشور ساخته می شد که برای برابری عرضه و تقاضای مسکن مورد نیاز بود.

احمدی نژاد ۱۶ میلیون نفر را خانه دار کرد
این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به خانه دار شدن ۴ میلیون خانوار در قالب پروژه‌ی مسکنِ مهرِ احمدی نژاد، گفت: به دلیل حجم بالای کار، انتقاداتی به کل پروژه وارد بود که درست هم بود چراکه برخی پروژه ها در مکان یابی مشکل داشتند و بلند مرتبه سازی های بیشتری، ضرورت نداشت.

نوروزی با اشاره به کوتاهی های صورت گرفته در ساماندهیِ سوداگری در مسکن گفت: بازار مسکن کشور به بهشت دلالان و سوداگران تبدیل شده است و ۷۲درصد تقاضا برای مسکن، سرمایه ای است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری افرادِ خریدار مسکن، به عنوان شغل به این بازار می نگرند و فقط ۲۷ درصد تقاضای مصرفی دارند که باید ابزارهایی برای جلوگیری از تقاضای سرمایه ای برای این قشر تعبیه شود.

رونق بازارمسکن در صورت اجرای وعده آخوندی
نوروزی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، ضمن‌پاسخ به اظهارات یکی از مهمانان، با بیان اینکه قشر هدف مسکن مهر، به واقع از میان واجدین شرایط انتخاب شده بودند، یادآوری کرد: این افراد مشخصاتی داشتند که از آن جمله، مستاجر بودن از شاخصه های قشر هدف بود.

وی افزود: اگر طرح ادامه پیدا می کرد و در سال یک الی یک و نیم میلیون واحد ساخته می شد، تا امروز اوضاع بسیار متفاوت می بود.

نوروزی گفت: اگر همانطور که آقای آخوندی اعلام کرد، پروژه مهر را ادامه می داد و به واقع ساخت مسکن ادامه می یافت، بحران در بازار مسکن به شکل امروزی نبود.

اشتغالزایی بالای تولید مسکن
این پژوهشگر حوزه مسکن در مصاحبه با برنامه «سدید» که علاوه بر رادیو گفت‌وگو، از آنتن شبکه انتخابات هم پخش می‌شد، تورم در بخش مسکن را مقوله ای درست و در عین حال غلط دانست و گفت: ۵۰ درصد سهم سبد خانوار خاصه در تهران به مسکن تعلق دارد.

نوروزی ادامه داد: این عدد در برخی دهک ها به ۷۰ درصد می رسد و در کل کشور نزدیک ۴۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخش مسکن را درون زا بدانیم _یعنی زمین و مصالح و سرمایه بانکی آن تماما به داخل کشور وابسته است_ به راحتی می توان آن را به سمت تولید سوق داد که در این صورت هر واحد مسکونیِ ۱۰۰ متری، اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم درپی خواهد داشت.

کد خبر: ۹۴٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha