۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
اجازه نمی دهیم بانک ها بنگاه داری کنند
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

اجازه نمی دهیم بانک ها بنگاه داری کنند

زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در خصوص مجوزها شاهدیم که ۲۰ درصد فقط شفاف است و ۸۰ درصد پرابهام و دارای امضاهای طلایی است.

به گزارش بازار، علیرضا زاکانی از سه موضوع تولید، تورم واشتغال موضوع تولید را برای برنامه امشب برگزید و افزود: قطعا اگر تولید اصلاح شود، تورم و اشتغال هم تحت تاثیر آن خواهد بود و قطعا نرخ بیکاری و تورم ارتباط منسجمی با تولید دارد.

وی گفت: ما در حوزه اقتصاد و مدیریت ۹ کانون تلاش را هدفگذاری کرده ایم که دو مورد آن مربوط به اقتصاد و مدیریت است و در این بخش بحث کارآمدی، خدمتگزاری و تمرکز زدایی، حکمرانی داده‌ها و دولت الکترونیک را مدنظر داریم و کانون دوم جهش تولید است.

زاکانی افزود: در جهش تولید باید به ظرفیت‌های بالای کشورمان توجه کنیم، اما هیچ اهتمامی برای تعیین این شرایط وجود ندارد.

وی گفت: ما ۹ پیشران را در تولید انتخاب کرده ایم که شامل مسکن، توسعه ریلی، نفت، گاز، پتروشیمی، فناوری‌ها، صنایع دریایی، خودرو، معدن و فولاد، کشاورزی، توسعه روستایی و گردشگری است و هر کدام امکانی را برای ما فراهم می‌کند.

زاکانی گفت: مثلا ما در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم، اما موانعی همچون نوع آبیاری، نهاده‌ها، کود، سم و بذر اصلاح شده پیش روی ماست که دولت کنونی در سال گذشته به بدترین وجه با آن برخورد کرد.

وی افزود: کلا تولید ما ۱۲۵ میلیون تن است که ۱۶ میلیون تن مواد پروتئینی و ۱۰۹ میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و دولت می‌دانست که برای کود و سم و بذر اصلاح شده نیازمند ۳۶۰ میلیون دلار است، اما ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد و قیمت کود و سم تا ۱۰ برابر افزایش یافت.

زاکانی گفت: ما ظرفیت‌های تولیدی بی شماری در کشور داریم و ۹ پیشران را انتخاب کرده ایم و خوشه‌های مرتبط با این پیشران‌ها را بر اساس بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط باید فعال کنیم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: برای رسیدن به این مقصود ما باید حداقل ۱۰ مانع را از سر راه تولید برداریم که نخستین مانع آن مقررات بی دلیلی است که بند پای تولید کننده است و در همین ارتباط با معضل مجوزها مواجهیم به این ترتیب که ۲۰ درصد مجوزها شفاف و بقیه پر از ابهام و دارای امضاهای طلایی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت : اساسا مالیات و بیمه علیه تولید قیام کرده اند و از موانع تولید محسوب می شوند.

زاکانی افزود : ما نیازمند سیاست های باثبات در بحث تولید هستیم و ما سال های ۸۵ تا ۹۹ را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از بزرگترین موانع پیش روی تولید سیاست های متلاطم دولت هاست که تولید کننده را در دریایی از سرگردانی غرق می کند و ما نیازمند ثبات سیاست ها هستیم.

وی گفت : در همین بخش ما نیازمند شفافیت عملکرد بانک ها هستیم و باید بانک در خدمت تولید باشد؛ ما هم اکنون ۳۳ بانک داریم که ۷ بانک آن دولتی است و ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان در بانک ها داریم و تا بهمن سال گذشته ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان وام دادند که دو سوم آن استمهال بوده است برای کسانی که قبلا وام گرفته اند و پرداخت نکرده اند.

نامزد ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مالیات هم از دیگر موانع تولید محسوب می شود، گفت : مالیات طناب داری بر گردن تولید کننده است و ما یاد گرفته ایم از تولید کننده مالیات بگیریم و آن را به زمین بزنیم.

زاکانی گفت : موضوع بیمه هم بسیار اهمیت دارد و هم اکنون بیمه خودش تشخیص جرم می دهد؛ خودش محاکمه می کند و با این شرایط اساسا مالیات و بیمه علیه تولید قیام کرده اند.

وی در همین ارتباط به اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت : ۷۰ درصد تولید دانش بنیان ناظر به علم و آموزش است.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ما در بخش صدور مجوزها با این همه فساد و امضاهای طلایی و دیگر مسائل مواجهیم و چه برنامه ای برای رفع آن دارید؟ افزود: میانگین دریافت مجوز در ایران ده مرحله است در حالیکه در کشورهای پیشرفته در یک مرحله مجوز می دهند.

نامزد ریاست جمهوری گفت: بسیاری از مجوزها باید حذف شود جز مجوزهایی که به سلامت و امنیت کشور مربوط می شود و اصلا نیازی به امضاهای طلایی نیست و سر هیچ به مردم گیر می دهند و باید این موارد از طریق حکمرانی داده ها و دولت الکترونیک اصلاح شود.

زاکانی با اشاره به اینکه ما باید بروکراسی اداری را حذف کنیم، گفت : کسانی که در این وسط رشوه می گیرند باید کنار بروند چرا که مثلا ما شاهدیم فردی زحمت کشیده و معدنی کشف کرده یا اختراعی کرده است و می خواهد تولید کند آن وقت دولت می گوید من شریکم و امضای طلایی دارم اما قول می دهم که همه امضاهای طلایی را جمع کنم و از طریق حکمرانی داده ها و جی آی اس همه داده ها را به هم متصل کنم و هیچ واسطه ای دیگر نباشد و هر کسی مجوزی خواست فورا به او جواب می دهیم که قابلیت دریافت مجوز را دارد یا ندارد.

 وی گفت : هم اکنون برخی ها برای دریافت مجوز باید به اداره گاز و آب و راه و هزار جای دیگر بروند و ما باید مردم را نجات دهیم.

زاکانی افزود : من وعده دادم که ظرف یک سال دولت الکترونیک را راه اندازی می کنم و اکنون جزایر مختلفی از اطلاعات در کشور داریم که همه برای هم غریبه اند و هر کسی فکر می کند مال پدرش است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت باید امکانی را که مانند صندوق توسعه ملی در اختیار دارد در مسیری قرار دهد که مستقیم به سمت هدف حرکت کند.

علیرضا زاکانی با حضور افزود: این کار از طریق بانک های هفت گانه ای که دولت دارد امکان پذیر است که پنج تای آن تخصصی است و می تواند از طریق آن این کار را انجام دهد که منبع مالی آن معلوم است که کجاست در واقع هم قانونی و هم وظیفه است اما دولت معمولاً چشم امید دارد که از صندوق توسعه ملی استفاده کند و خدمتی را ارائه بدهد و با تولید کاری ندارد.

وی گفت: نکته دیگر این است که ما بانک ها را مکلف می کنیم به سمتی بروند که در خدمت تولید قرار بگیرند، اکنون بانک ها دارند کاسبی می کنند و بانک ها خود رقیب تولید و پیمانکار شده اند یعنی یا کارفرمایی می کنند یا پیمانکاری و خود عملاً آمده اند و بنگاه داری می کنند و در مقابل تولید ایستاده اند.
مجری برنامه در ادامه گفت: دولت امکان دخالت در ۱۰ بانک را دارد، بقیه را از کجا می خواهد تأمین کند؟

زاکانی گفت: از طریق بانک مرکزی، وقتی می گوییم بانک مرکزی مستقل از دولت؛ بنا نیست که غیرعاقلانه تصمیم بگیرد، دولت وقتی می خواهد عاقلانه تصمیم بگیرد خود بانک مرکزی نیز از آن تبعیت می کند.

وی گفت: بنده نیز معتقد به استقلال بانک مرکزی از دولت هستم و بانک مرکزی قلک نیست که دولت از آن پول برداشت کند و ما این کار را هرگز نخواهیم کرد. این دولت با ششصد هزار میلیارد تومان نقدینگی دولت را تحویل گرفته است اما اکنون با سه هزار و پانصد هزار میلیارد تومان تحویل می دهد و این وحشتناک است و در واقع اکنون با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی تحویل می دهد و این نیز وحشتناک است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده حتماً جلوی این کار را خواهم گرفت و انضباط مالی ایجاد خواهم کرد و از طریق بانک مرکزی؛ بانک های خصوصی و مؤسسات مالی را کنترل می کنم؛ کاری که این دولت نکرد و من حتماً این کار را خواهم کرد.

زاکانی گفت: بنابراین ما از طریق تأمین مالی از بانک ها؛ این مسیر را خواهیم رفت و اجازه نمی دهیم که بانک ها بنگاه داری کنند و بانک ها باید پولشان را برای تولید ببرند و بانکی که در مقابل تولید است باید درش بسته شود.

وی افزود: تحقیق در این خصوص صورت گرفت که چرا ما هشت درصد رشد اقتصادی نکردیم که این تحقیق در همین دولت آقای روحانی انجام شد که پنج و هفت درصد مانع را بانک ها دیدند یعنی در حوزه تأمین مالی چون آنها برای خودشان ماجرایی داشتند.

زاکانی گفت: بحث دوم؛ بحث هدایت بانک ها و پنج هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده گذاری در بانک ها به سمت تولید است که خیلی مهم است.

وی افزود: نکته سوم نیز از طریق نقدینگی است و امکان نقدینگی که در کشور داریم، امکان نقدینگی ما در کشور چیست؟ ما اکنون سه هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که این نقدینگی که در جامعه ما است و به چهار طریق قابل انتقال است؛ اولاً باید جلوی نقدینگی را بگیریم و از طریق بانک مرکزی پول پرقدرت تولید نکنیم یا از طریق بانک ها خلق پول و اعتبار نکنند تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از آن خود این نقدینگی؛ فرصت بزرگی برای تولید است و باعث پیشران تولید می شود و حتی می توان از طریق این نقدینگی بسته هایی را در بورس تعریف کرد.

زاکانی افزود: نکته چهارم نیز در حوزه امکان؛ تنظیم گری مالیاتی و حرکت در مسیر از طریق CGT و PIT امکانی فراهم شود که به ازای آن پول به تولید برود و تولید خلق ثروت کند و از طریق مالیات؛ هم کارایی را بالا ببریم و هم عدالت در توزیع منابع داشته باشیم در خلق ثروتی که صورت گرفته است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

علیرضا زاکانی درباره اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: ما در این خصوص ۳۷ سیاست ابلاغی داریم که یکی از آنها تبدیل به قانون شده که اصل ۴۴ است و ۳۶ مورد آن هنوز تبدیل به قانون نشده است که در واقع یکی از آن همان است که تحت عنوان سیاست های مقاومتی یاد می شود.

وی گفت: دولت بنده حتماً دنبال می کند تا آن چه که در قانون اساسی وجود دارد و امروز روی زمین مانده، احیا و اقامه کنیم به ویژه که قانون اساسی ما؛ قانون مترقی است.

زاکانی افزود: همچنین ۳۶ قانون جامع را نیز درباره سیاست های ابلاغی تنظیم می کنیم که یکی از آنها ناظر به همین موضوعی است که من وعده می دهم که حتماً این اتفاق بیفتد؛ یکی این که ما ۱۰ هزار و ۵۰۰ قانون داریم که این تعداد را در سه سال اول تبدیل به ۴۳ جلد قانون مادر می کنیم که اکنون فهرست بندی آن توسط علما و فضلای حقوق در کشور تنظیم شده است و خود ما در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هشت جلد آن را شروع کرده ایم اما با جمع سپاری و یک حرکت دقیق آن را به ۴۳ جلد قانون مادر تبدیل می کنیم.

وی گفت: از این ۴۳ جلد قانون مادر؛ این ۳۷ سیاست ابلاغی و آن چه که ظرفیت قانون اساسی است به عنوان قوانین بالادستی دخالت می دهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اشکالی که در کشور وجود دارد، این است که بین قانون اساسی و سیاست های ابلاغی یک تطبیقی وجود دارد اما بین سیاست ابلاغی و قانون برنامه پنج ساله هیچ تطبیقی وجود ندارد و هیچ نسبتی باهم ندارند بنابراین بین بودجه یک ساله و قانون پنج ساله هیچ نسبتی وجود ندارد، بنابراین از این جهت بنده سعی می کنم ظرف سه سال این پیوستگی کامل را ایجاد کنم و شرایط به سمتی برود که مملکت را با قانون اداره کنیم نه با سلیقه و این کار شدنی است.

زاکانی درباره رشد تولید و اشتغال نیز گفت: کشور کره وقتی کار خود را شروع کرد، چهار تا پنج پیشران را انتخاب کرد و به این چهار پنج پیشران رانت مولد داد و خوشه های مرتبط با آن در تجربه بعدی کره شکل گرفت که اکنون ۹۹ و ۹ دهم درصد بنگاه های کره؛ بنگاه های کوچک و متوسط است. ۸۷ و ۷ دهم درصد این بنگاه ها نیز اشتغال کره را تأمین کرده اند و ۸۷ و هفت دهم درصد اشتغال در این بنگاه های کوچک و متوسط انجام می شود و اکنون اقتصادش جزو هفت اقتصاد بزرگ دنیاست.

وی افزود: بنابراین ما ۹ پیشران را اختیار کردیم که این ۹ پیشران؛ دنباله آن را در بنگاه های خرد (در خانه ها)، کوچک و متوسط دیدیم که یک بنگاه آن ناظر به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است.

زاکانی گفت: ما یاد گرفته ایم که خام فروشی کنیم و از خام فروشی ارتزاق می کنیم و اصلاً درباره این سرمایه بین نسلی کاری به آینده نداشته باشیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم اکنون ۱۲۰ تن ظرفیت آماده پلیمری در کشور داریم که ۳.۹ میلیون تن آن فعال و ۸.۱ میلیون تن آن غیر فعال است و هر یک میلیون تن ظرفیت اشتغال ۲۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ هزار نفر غیر مستقیم ایجاد می کند.

علیرضا زاکانی افزود: اگر این ۸ میلیون تن را فعال کنیم دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شغل پایدار ایجاد خواهیم کرد.

وی گفت: هم اکنون ۶۹۰ هزار بیمه شده ۳.۹ میلیون تن است در واقع امکانی که ایجاد می کند این است که در داخل کشور حدود ۵ میلیون تن نیاز داریم که کشورهای همسایه بیش از ۳۵ میلیون تن پلیمیر نیاز دارند ولی ما متاسفانه از بازار ۱۳۹ میلیارد دلاری این حوزه ما ۳.۹ میلیارد دلار سهم داریم که این برای ما فاجعه است در حالی که ما هم ثروت داریم هم امکان داریم و هم نیازی به ساخت مجدد کارخانه نداریم.

زاکانی ادامه داد: در حوزه شیمیایی نیز ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم اما ۵ میلیون تن فعال است که ۱۰ میلیون تن ظرفیت خالی داریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه در دوره دولت آینده شما نرخ بیکاری چقدر خواهد شد و برای اشتغال چه خواهید کرد؟ گفت: هم اکنون نرخ بیکاری به گفته دولت حدود ۱۰ درصد است البته براساس بررسی ما ۱۳ درصد است اما عواملی است که حتی از این عدد نرخ بیکاری را بالاتر می برد مثل زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی، کارگران ساختمانی و افراد مانده پشت درهای اشتغال که دیگر امیدی ندارند.

وی افزود: کاری که ما انجام میدهیم و وعده آن را داده ایم این است که شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ظرف چهار سال ایجاد خواهیم کرد هم اکنون دو و نیم میلیون بیکاری داریم که ۵۰ هزار نفر از آنها بیمه بیکاری دریافت می کنند از این رو زمینه تولید را به صورت جهش وار احیاء خواهیم کرد.

زاکانی گفت: برای مثال ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که دو و سه میلیون نفر در آن زندگی می کنند این خطر بزرگی برای کشور محسوب می شود من وعده دادم که چهار میلیون مسکن تکلیفی است که مجلس تعیین کرده در چهار سال یعنی سالی یک میلیون مسکن که آن هم از طریق صنعتی سازی و تسهیل در صدور مجوزها کاملا این کار شدنی است و دیگر اینکه کار دریافت مجوز را به نصف روز می رسانیم و این کار شدنی است هم اکنون مردم برای دریافت مجوز بین ۹ ماه تا یک سال زمان نیاز دارند.
 
وی ادامه داد: ما کار صدور مجوز در نصف روز را از طریق حکمرانی داده ها و حذف عنصر انسانی در ادارات امکانپذیر می دانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در سال اول با توسعه دولت الکترونیک صدور مجوز سریع امکان پذیر است و مردم عزیز ما شما را از مفسده های موجود نجات می دهیم و نکته دوم اینکه در سال ۳۰۰ هزار واحد حمایتی می سازیم غیر از یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس که در مجموع ۵ میلیون مسکن در پایان چهار سال خواهیم داشت.

وی خطاب به مردم ایران افزود: ما ظرف شش ماه فرار مالیاتی را از بین خواهیم برد و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی فعلی را کاری می کنیم که شفاف ظرف شش ماه دیگر فرار مالیاتی نداشته باشیم.

زاکانی گفت: هر مسکن دو تا سه شغل پایدار در سال ایجاد می کند و سه شغل غیر مستقیم فراهم می کند و این عملاً در همان سال اول ۶۰۰ هزار شغل مستقیم همین ساخت ۳۰۰ هزار واحد در سال ایجاد می کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه هایش در خصوص جوانان افزود: اساس حرکت ما براساس اشتغال است، اشتغالی که خلق ثروت کند و یکی از کارهایی که در حال انجام آن هستیم تولید کار برای کار اولی هاست.
 
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: می شود با برنامه ریزی دقیق تورم را ظرف سه چهار سال به نرم جهانی رساند.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه کشور ما برای ایجاد شغل ظرفیت زیادی دارد گفت: در حوزه پزشکی به ازای هر هزار نفر یک و شش دهم پزشک داریم در حالی که در دنیا این رقم دو و نیم تا سه نفر است و به ازای هر تخت بیمارستان ۹ دهم پرستار داریم در حالی که این رقم در دنیا دو تا دو نیم پرستار است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر کنترل تورم گفت: من هیچ گاه نگفتم تورم را به هشت تا ۱۲ درصد می رسانم بلکه تورم را نمی شود به سرعت پایین آورد.

وی با بیان اینکه در تاریخ کشور دوبار تورم بالای ۴۰ درصد را تجریه کردیم که یکی از آن مربوط به دوران آقاق هاشمی و یکی هم دولت آقای روحانی یعنی تورم نکته به نکته ۵۲ درصد است گفت: این دولت تورم را ۱۹ درصد تحویل گرفت و حالا با این رقم بالای ۴۰ درصد تحویل دولت بعدی خواهد داد.

زاکانی با تاکید براینکه تورم یا به علت نرخ ارز است یا کاهش تولید و افزایش تقاضا یا به علت افزایش انتظارات تورمی است که مردم دارند افزود: ‌بی سیاست ها و سیاست های منفعلانه شرایط را به سمتی می برد که مردم به سمت آن هجومی می برند و موجب بر هم زدن عرضه و تقاضا می شوند.

زاکانی با بیان اینکه برای کنترل تورم ما یک کار کوتاه مدت، میان مدت یک کار بلند مدت داریم ادامه داد: اولا که من قول دادم که ظرف یک سال تورم را به عدد ۲۰ می رسانم زیرا اگر این زیر یک رقم بیایید باعث نابودی تولید و رکود تورمی می شود و آنهایی که می گویند تورم را یک رقمی می کنیم دقت ندارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به آنها می گویم پول را از کجا می آورید می گویند از حوزه صرفه جویی در انرژی تامین می کنیم در حالی که ما در قانون برنامه ششم قرار بود ظرف ۱۰ سال شدت انرژی را نصف کنیم که این به راحتی ممکن نیست زیرا ۲۵ درصد مصرف انرژی ما در منازل و ۷۵ درصد در حمل ونقل، کشاورزی و صنعت است.

وی افزود: در بحث مهار کوتاه مدت تورم از طریق مدیریت نرخ بهره با نگاه و قیمت گذاری دقیق ارز متناسب با صادرات تورم را ریزی می کنیم.

زاکانی ادامه داد: در این خصوص در میان مدت سه کار می کنیم اول دولت را که عامل اصلی تورم است و از تورم ارتزاق می کند را کنار می زنیم دولتی که قبلا از در آمدهای نفتی ارتزاق می کرد و حالا از تورم و برای حل این موضوع در آمدهای پایدار مبتنی بر مالیات را برای دولت فراهم می آوریم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از این شرایط را به سمتی می آوریم با انضباط مالی دولت خودش عامل تورم زا نباشد.
 
وی افزود: همچنین با کنترل ناترازی بانک ها تورم را مهار می کنیم زیرا الان ۷۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی بانکی داریم که با نظارت دقیق باید حل شود به عنوان مثال پایان سال ۹۸ بانک صادرات هزار و ۲۰ میلیارد تومان به بانک پاسارگاد داده است و این ظلم به مردم است که در آن ساعات خارج از اداری و از سرفصل خلاف این اتفاق می افتد که ظلم به مردم است که بانک خصوصی دستش را در جیب بانک دولتی و مردم کند و ما همه اسناد آن را به آقای همتی ارائه کردیم که چطوری این اتفاق افتاده است و او طبق معمول جواب نداد.

زاکانی با بیان اینکه تورم را می شود در این مسیر برد که اساساً کنترل شود گفت: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح سیاست های پولی بانکی و اصلاح ساختار ارزی و کنترل سفته بازی می توان آن را کاهش داد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با این روش من قول می دهم که در سه چهار سال تورم را به نرم جهانی و حداکثر ۲/۴ دهم برسانیم.

وی ادامه داد: برای آرامش بازار و سکه ارز و همچنین مسکن نیز برنامه داریم و برای ارز چهار گام مدیریت تقاضا، امکان خرید بسته های ارزی، تضمین اولویت ها و بررسی دقیق و قیمت گذاری ارزی و در نهایت نظارت بر خروج ارز از کشور را مدنظر داریم.

زاکانی گفت: در بخش مسکن نیز تلاش می کنیم مسکن از سوداگری خارج شود و با بسته های مالیات عایدی آن را از کالای واسطه ای خارج کرد.

وی افزود: در بخش سکه هم همین رفتار را می کنیم تا مملکت با ثبات شود.

کد خبر: ۹۴٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha