۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۴
 نفت به روند نزولی ادامه می‌دهد/ عربستان طاقت نفت ارزان را ندارد
استاد دانشگاه بوستون آمریکا در گفتگو با بازار:

نفت به روند نزولی ادامه می‌دهد/ عربستان طاقت نفت ارزان را ندارد

«جفری کارلینر» معتقد است با توجه به شیوع کرونا ویروس و کاهش تقاضای جهانی نفت و افزایش تولید آن ، قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار - کاهش شدید قیمت نفت  در شرایطی به وجود آمد که تقاضای نفت از طرف چین به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و ضربه آن به دومین اقتصاد بزرگ دنیا پایین آمده بود، بنابراین وقتی روسیه از قرارداد جدید کاهش تولید توسط اعضای اوپک حمایت نکرد، به‌نوعی این آتش را شعله‌ورتر کرد و عربستان تصمیم گرفت این اقدام روسیه را تلافی کند.

بزرگترین صادر کننده نفت دنیا در روز شنبه با کاهش قیمت فروش نفت خود در بازارهای خارجی، یک جنگ قیمت را آغاز کرد. عربستان به طرز بی‌سابقه‌ای قیمت فروش نفت خود در اروپا، خاور دور و آمریکا را پایین آورد تا پالایشگاه‌ها به خرید نفت این کشور در برابر سایر عرضه کنندگان ترغیب شوند.

این اقدام عربستان می‌تواند تلاشی برای اعمال حداکثر فشار بر روسیه و سایر تولید کنندگان و بازگرداندن آنها بر سر میز مذاکره باشد.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*برخی معتقدند هدف کشورهای روسیه و عربستان از جنگ قیمت نفت ضربه به نفت شل آمریکاست. نظر شما در این مورد چیست؟

کاهش قیمت نفت تا حدودی تحت تاثیر کاهش تقاضای جهانی نفت بوده و بدیهی است کاهش قیمت نفت بر شرکت های نفتی امریکایی که هزینه های حفاری زیادی را متحمل می شوند تاثیر گذار باشد. از این رو شرکت‌های نفتی امریکایی نمی‌توانند با کاهش قیمت نفت که توسط سعودی‌ها و روس‌ها آغاز شده بدهی‌های خود را پرداخت کند و همین امر باعث می‌شود که اعتبار آنها در بازارهای مالی کاهش یابد. به نظر من عربستان متحد امریکاست و به نظر نمی رسد به دنبال ضربه زدن به اقتصاد امریکا باشد اما روسیه از آسیب رساندن به اقتصاد امریکا خوشحال خواهد شد. ولی نمی توان گفت هدف اصلی روسیه از جنگ قیمت ضربه به اقتصاد آمریکاست زیرا روسیه نیز از کاهش قیمت نفت راضی نیست.

*بازندگان و برندگان جنگ قیمت نفت روسیه و عربستان کدام کشورها هستند؟

قطعا کشورهای تولید کننده نفت از جمله اعضای اوپک که اکثرا به نفت به عنوان مهمترین منبع درآمد وابسته هستند، در اثر جنگ قیمت نفت و کاهش آن بیشتر آسیب می بینند. هم عربستان سعودی و هم روسیه به دنبال دست یافتن به توافقی در مورد میزان تولید نفت و در نتیجه افزایش قیمت آن هستند.

* روسیه و عربستان برای چه مدتی توان تحمل نفت ۳۰ دلاری را دارند؟

شاید روسیه با قیمت نفت ۳۰ دلاری و حتی پایین تر – که در صورت افزایش تولید در ماههای آینده ممکن است به ۲۰ دلار برسد – با مشکل اساسی مواجه نشود اما عربستان سعودی قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد زیرا اقتصاد آن بر فروش نفت استوار است. با توجه به کاهش تقاضای جهانی نفت در اثر کرونا ویروس و افزایش تولید آن توسط کشورهایی مانند عراق، نیجریه و .. احتمال کاهش قیمت نفت تا ۲۰ دلار در آینده ای نزدیک وجود دارد.

*آینده بازار نفت با توجه به شیوع کروناویروس چگونه خواهد بود؟

آینده بازار نفت تا حد زیادی به توافق تولید کنندگان آن در مورد میزان تولید بستگی دارد. اگر کشورهای عضو اوپک و مسکو بتوانند به توافق برسند احتمال بازگشت قیمت نفت به بشکه ای ۵۰ دلار و بیشتر وجود دارد اما همانطور که گفتم اگر جنگ قیمت همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است در ماههای آینده قیمت نفت به بشکه ای بیست دلار نیز برسد. با توجه به شیوع کرونا ویروس و کاهش تقاضای جهانی نفت و افزایش تولید آن به نظر من قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

کد خبر: ۹٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha