۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
مشکلات زیرساختی مانع اصلی توسعه خودروهای برقی
آینده خودروهای برقی

مشکلات زیرساختی مانع اصلی توسعه خودروهای برقی

توسعه خودروهای برقی نیازمند زیرساخت های مناسب بوده و بدون توسعه این زیرساخت ها نمی توان آینده ای روشن برای این خودروهای محبوب پیش بینی نمود.

فاطمه محمدی پور؛ بازار – «ایلان ماسک»، موسس برند تسلا و اسپیس ایکس در جدیدترین توییت خود آینده خودروهای بنزینی را با کاهش شدید قیمت عنوان کرده است.

با توجه به این امر که در حال حاضر مسائل محیط زیست گرایانه در صدر نگرانی افراد قرار داشته و برندهای مختلف از برنامه های خود برای قدم گذاشتن در این مسیر صحبت می کنند، آینده خودرو های برقی روشن خواهد بود.

باید گفت یکی از راه‌حل‌های عمده‌ای که سیاست‌گذاران برای رسیدگی به مشکل آلودگی خودروها و اتکا به سوخت‌های فسیلی در نظر گرفته‌اند، گسترش خودروهای الکتریکی است. موسسات تحقیقاتی معتبر جهان، دورنمای بسیار روشنی را برای توسعه خودروهای برقی ترسیم می‌کنند و به نظر می‌رسد این خودروها، در دهه‌های آینده، می‌توانند جای خودروهای با سوخت فسیلی را بگیرند.

 به نظر می‌رسد برخی عوامل، تاثیری جدی بر افزایش تولید و خرید خودروهای برقی داشته‌اند. دلیل اول، سرمایه‌گذاری برخی‌ شرکت‌های معتبر در این صنعت و در نتیجه تولید باتری‌هایی بسیار ارزان‌تر از گذشته بوده است. بدین ترتیب، بهای نهایی خودروهای برقی، بسیار کاهش یافته و افراد بیشتری قادرند خودروهای برقی را تهیه کنند.

عامل دیگر اثرگذار بر گسترش تولید خودروهای برقی، نوسانات مداوم قیمت سوخت و افزایش بهای آن، نسبت به دهه‌های گذشته بوده است.

سومین عامل تاثیرگذار بر این صنعت نیز افزایش دغدغه‌های زیست محیطی در میان جوامع مختلف است. خودروهای برقی، خودروهایی پاک هستند و نسبت به خودروهای با سوخت فسیلی (خودروهای بنزین‌سوز و گازوئیل‌سوز)، آلایندگی ناچیزی دارند.

اما استفاده از خودروهای برقی با موانع چندی مواجه می باشد. یکی از مهمترین موانعی که خودروهای برقی با آن مواجه هستند نبود زیرساخت های مناسب آنها در سراسر جهان می باشد. کارشناسان و تحلیلگران فعال در این حوزه بر این باورند که توسعه خودروهای برقی به صورت هم زمان با توسعه زیرساخت های آن صورت نگرفته است و همین امر موجب شده است که جلوی رشد و شکوفایی آن گرفته شود.

یکی از این زیرساخت‌ها،  ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی است. ایستگاه‌های شارژ، همچون پمپ بنزین‌ها عمل می‌کنند و وظیفه‌ی اصلی آن‌ها، شارژ خودروهای برقی است. هم اکنون تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در جهان، بسیار محدود است و تنها در برخی مناطق جهان همچون غرب اروپا، برخی شهرهای بزرگ آمریکا و شرق آسیا، تعداد این ایستگاه‌ها قابل قبول است. برای ایجاد ایستگاه‌های بیشتر، کشورهای مختلف نیازمند توسعه شبکه برق خود هستند.

اگر شهروندان نتوانند نزدیک خانه یا محل کارشان، خودروی خود را شارژ کنند، هرگز اقدام به خریدای و استفاده از خودروهای برقی نخواهند کرد. به همین راحتی می‌توان نتیجه گرفت که در صورت عدم توسعه و ساخت ایستگاههای شارژ و مراکز خدمات پس از فروش مربوطه، این وسائل نقلیه هیچ وقت موفق نخواهند شد سهم خود را از چند درصد به عددی بیشتر و بالاتر برسانند.

مانع دیگری که بر سر راه توسعه خودرهای برقی وجود دارد، قیمت آنهاست. در حال حاضر قیمت خودروهای التکریکی بسیار زیاد بوده و همین امر عامل مهمی برای کاهش تقاضای آنهاست. از آنجایی که باتری مهم‌ترین قطعه به کار رفته در خودروهای الکتریکی به شمار می‌رود، یک سوم قیمت یک خودروی برقی نیز به آن مربوط می‌شود بنابراین در صورت کاهش قیمت باتری‌های مخصوص، بدون شک قیمت این وسائل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

آخرین تحقیقات تحلیلگران دلوئیت نشان می دهد که  قیمت خودروهای الکتریکی با خودروهای بنزینی احتمالاً تا سال ۲۰۲۱ یکسان خواهد بود. شرکت های خودروسازی مانند تسلا و .. جهت کاهش آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی قول داده اند در آینده ای نزدیک قیمت خودرهای برقی را کاهش داده تا متقاضیان بتوانند بدون هزینه زیاد آن را خریداری نمایند.

دولت‌ها، اگر می‌خواهند صنعت خودروهای برقی با وجود مزیت‌های متعدد در کشور آنان گسترش یابد، باید سیاست‌هایی حمایتی در این خصوص را اعمال نمایند. سیاست‌هایی همچون تدوین طرح‌های برای حمایت از حمل و نقل عمومی برقی، درخواست سفارش‌های عمده به سازندگان خودروهای برقی، تصویب مالیات‌های مربوط به میزان تولید گازهای گلخانه‌ای، ارایه مشوق‌های مالی به خریداران خودروهای برقی، کاهش نرخ پارکینگ و عوارض تشویقی برای خودروهای برقی، توسعه زیرساخت‌های استفاده از این نوع خودروها و تصویب قوانینی برای اجبار خودروسازان جهت ساخت خودروهای برقی، توسط دولت‌ها تصویب و مورد پیگیری قرار گیرند تا این بخش نوپا از صنعت خودروسازی، بتواند روز به روز گسترش یابد.

با افزایش تعداد خودروهای الکتریکی، انتظار می‌رود فروش آن‌ها نیز افزایش داشته باشد. در سال 2019، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش خودروها، 3.4 درصد بوده و انتظار می‌رود سال 2020 این رقم به 5.5 درصد برسد. فروش خودروهای الکتریکی همچنان افزایش خواهد داشت و تا سال 2026 تقریباً یک‌پنجم از کل فروش بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

در نهایت باید گفت که آینده خودروهای برقی، بسیار روشن است و تمامی گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید و مصرف خودروهای برقی، به سرعت در جهان گسترش خواهد یافت.

کد خبر: ۹٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha