۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
چشم فعالان اقتصادی استان مرکزی به دولت/ خسارت‌های کرونا چطور جبران می‌شود
افزایش نگرانی‌های اقتصادی از کرونا؛

چشم فعالان اقتصادی استان مرکزی به دولت/ خسارت‌های کرونا چطور جبران می‌شود

اراک- در حالی کشور درگیر مقابله با ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان است، که فعالان اقتصادی نسبت به تاثیرات شیوع این ویروس بر اقتصاد کشور هشدار می‌دهند.

گروه استان ها؛ خبرگزاری بازار- طبق اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور رو به افزایش است و آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس برای فعالان اقتصادی ملموس است. در این شرایط نگرانی هایی وجود دارد، که آسیب های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به تشدید فقر پس از عبور از کرونا بیانجامد.

بودجه حوادث غیرمترقبه برای جبران خسارات کرونا صرف شود

یک کارشناس اقتصادی در خصوص آسیب هایی که ممکن است، در این زمینه وارد آید، به خبرنگار بازار گفت: این آسیب ها از دو منظر قابل بحث است، اول آن که تعدادی از خانوارها به طور مستقیم از این ویروس آسیب می بینند و بیمار مبتلا به کرونایی دارند، که از تامین هزینه های درمان وی عاجزند و یا سرپرست خانوارها خدای نکرده از طریق ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می دهند.

مسعود مویدی اضافه کرد: گروه دوم از خانوارها افرادی هستند، که درآمد دائمی ندارد و کسب و کار سرپرست خانوار با شیوع ویروس کرونا دچار لطماتی شده است، که از دولت انتظار می رود، در هر دو زمینه کارآیی داشته و نقش خود را ایفا کند.

وی خواستار حمایت از خانوارهایی که بیمار کرونایی دارند، از طریق بودجه حوادث غیرمترقبه شد و اضافه کرد: نباید فکر کنیم، که این اعتبارات تنها باید در زمینه سیل و زلزله و ...صرف شود، به هرحال در مورد ویروس کرونا نیز بیماری حادث و فراگیر شده است و عده ای از آن آسیب دیده اند و لذا دولت می تواند، به طور مقطعی و نه دائمی کمک مستقیم یارانه ای به این خانوارها کند.

بودجه ۹۹ توان بخشش مالیاتی دولت را کاهش داده است

مویدی در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده و حمایت هایی که از آن ها انجام می شود، نیز این گونه توضیح داد: بسیاری از کسب و کارها از بابت شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند و از مقامات اجرایی استانی و کشوری انتظار می رود، که در این زمینه تمهیداتی برای حمایت از این کسب و کارها اندیشیده و اجرایی کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی در این خصوص می توان اندیشید، گفت: این حمایت ها با حمایت از خانواری که به طور مستقیم با کرونا دست به گریبان هستند، تفاوت جدی دارد و در این زمینه نیاز به پرداخت نقدی و حمایت ریالی نیست، چرا که ورود دولت به پرداخت مستقیم نقدی به کسب و کارهای زیان دیده سبب تشدید تورم و در نهایت کنترل ناپذیری بیش از پیش بازار خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت می بایست، از طریق سازو کارهای اقتصادی و بازار به این افراد کمک کند، که البته شاهد اقداماتی در این زمینه نیز بوده ایم، به عنوان مثال بحث استمهال اقساط وام ها، تعویق دریافت مالیات و هزینه های حامل های انرژی و ... را شاهد بودیم، اما می توان این حمایت ها را بیشتر و پررنگ تر کرد.

مویدی گفت: دولت همچنین می تواند، با تبلیغات و نیز زمینه سازی، مقدمات حضور خیرین و افرادی که حاضرند، کمک های مالی به کسب و کارهای آسیب دیده از گسترش ویروس کرونا داشته باشند، را فراهم کند، تا بار هزینه ها و مشکلات افراد و فعالان بازار کاسته شود.

وی در پاسخ به این سوال، که « چقدر احتمال می دهید، بخشی از مالیات کسب و کارهای آسیب دیده توسط دولت بخشیده شود؟ » گفت: احتمال بخشش مالیات ها بسیار کم است، چرا که همه می دانیم، منابع درآمدی حاصل از دریافت مالیات نقش پررنگی در بودجه ۹۹ دارد و همین امر نیز تا حدود زیادی مساله را پیچیده تر می کند.

هشدار در خصوص تاثیر کروناویروس بر تعهدات صادراتی استان مرکزی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای این استان را بیش از حد تصور ارزیابی کرد و به خبرنگار بازار گفت: شیوع ویروس کرونا سبب شد، تا انتظارها از بازار شب عید برآورده نشود و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده و یا تا مرز تعطیلی کشیده شود.

منوچهر توسطی اضافه کرد: اسفندماه طبق یک سنت دیرین ماه تسویه حساب های مالی و پرداخت ها است، اما با شیوع ویروس کرونا شرایط بسیار سختی در بازار ایجاد شده است و تولید نیز هم زمان با بخش عرضه و فعالان صنفی با مشکل مواجه شده است.

وی به دستپاچگی موجود در برخورد با ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ترس از این ویروس که البته به جا نیز هست، سبب شده تا تمام تمرکزها به سوی تامین سلامت افراد برود و در حال حاضر اولویت با تامین سلامت است و کسی به حفظ سرمایه و تامین امنیت سرمایه فکر نمی کند و همین امر شرایط را برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی پیچیده تر کرده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نسبت به امکان تاثیر کاهش تولید بر تعهدات صادراتی و کالای صادراتی کشور هشدار داد و گفت: البته تاکنون اجازه ندادیم، که تعهدات صادراتیمان با مشکلی مواجه شود، اما اگر از فعالان اقتصادی حمایت نشود، ممکن است در آینده به سبب کاهش تولیدات بر روند صادرات تاثیر بگذارد و بازارهایی که از دست می رود، به راحتی قابل احیا و بازگشت نخواهد بود.

ترمیم و جبران آسیب های وارده به فعالان اقتصادی در دستور کار ستاد اقتصادی

اما استاندار مرکزی که معتقد است، ویروس کرونا تا حد زیادی در این استان تثبیت و کنترل شده است، در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای جبران آسیب هایی که به کسب و کارها وارد شده است، به خبرنگار بازار گفت:  ترمیم و جبران آسیب هایی که به کسب و کارهای استان مرکزی وارد شده است، مانند دیگر استان ها در دستور کار ستاد اقتصادی دولت بوده و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شده است.

سیدعلی آقازاده اضافه کرد: ما نیز در استان مرکزی به این امر ورود خواهیم کرد و در اجرای مصوبات نیز همه دستگاه ها باید با تمام توان ورود و به وظیفه خود عمل کنند.

در هر صورت باید، با اندیشیدن تمهیدات حمایتی، آسیب های اقتصادی وارد از کرونا ویروس بر اقشار گوناگون مردم در کشور و نیز استان مرکزی را کاهش داد، تا جامعه زودتر بتواند، به شرایط عادی بازگردد.

کد خبر: ۹٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha