۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
مرگ تمدن ایران در صورت مدیریت نادرست آب/ شکرگذار وضعیت فعلی آب باشیم
وزیر نیرو:

مرگ تمدن ایران در صورت مدیریت نادرست آب/ شکرگذار وضعیت فعلی آب باشیم

یزد- وزیر نیرو با اشاره به اینکه اگر مصرف آب مدیریت نشود دچار مرگ تمدن خواهیم شد، گفت: سرانه آب شهری در یزد ۹۹.۷ درصد و در جهان ۸۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا اردکانیان ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح پروژه‌ آبرسانی به ۷۰ روستای استان یزد با اعلام اینکه در موضوع مدیریت مصرف آب باید به دنبال چاره اساسی بود، گفت: اگر در زمینه مصرف آب اقدام جدی صورت نگیرد، علی‌رغم اجرای تمام پروژه‌های انتقال آب، مرگ تمدن این سرزمین پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه انتقال آب حجم کوچکی از گستردگی بحران آب در کشور را حل می‌کند، اظهار کرد: اصلاح مصرف در زمینه آب باید صورت گیرد و این اشتباه است که با پروژه انتقال آب به یزد، مشکل آب یزد حل می‌شود چراکه در صورتی که مدیریت مصرف نباشد، این اتفاق نمی‌افتد.

وزیر نیرو با اشاره به این موضوع که مصرف آب کشاورزی کشور چندین برابر صنعت و شرب است، گفت: اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شود، در این صورت می‌توان کمبود آب در سایر بخش ها را جبران کرد.

اردکانیان با بیان اینکه اگر صرفه جویی انجام نشود بحران برای آیندگان ایجاد می‌شود، گفت: در غیر این صورت، تمام هزینه‌ها و وقت‌هایی که برای تامین آب انجام شده، تأثیرگذار نخواهد بود و تامین و مصرف آب برای آیندگان بسیار سخت‌تر از آن چیزی خواهد بود که الان برای ما وجود دارد.

لزوم حضور سرمایه گذاران در پروژه‌های آب و فاضلاب
وی با بیان اینکه اکنون زمینه و شرایط سرمایه‌گذاری در حوزه‌های آبی استان فراهم است، بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه جمع آوری  تصفیه پساب تأکید کرد و افزود: شایسته است اقداماتی که در شهرستان بافق در زمینه آبرسانی به روستاها انجام شده و افتتاح تصفیه خانه انجام شده است، با حضور سرمایه گذاران در دیگر شهرستان های استان نیز انجام شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در صورتی که سرمایه گذاران حدود ۱۰ هزار مگاوات تولید ظرفیت انرژی مورد نیاز را سرمایه‌گذاری کنند، زمینه توسعه صنایع بزرگ کشور با چالش کمتری فراهم می‌شود و بار مناسبی از مصرف برق کشور در حوزه‌های دیگر برداشته می‌شود.

وی با اعلام اینکه باید مردم را به داشته هایشان آگاه کرد، گفت: نباید فقط کاستی ها را یادآوری کرد و با مقایسه امکانات در سال های گذشته و حتی مقایسه با وضعیت کشورهای همسایه، باید از وضعیت فعلی شکرگذار بود.

اردکانیان با اعلام اینکه باید امکانات را به مردم نشان داد تا احساس رضایت مندی ایجاد شود، تصریح کرد: در صورت رضایت، تاب آوری مردم بیشتر و قدرت سازگاری آنان افزایش می‌یابد.

سرانه ۹۹.۷درصدی آب شهری در یزد
وزیر نیرو اظهار کرد: امروز گفته می‌شود سرانه آب شهری در یزد ۹۹.۷ درصد است که باید این آمار به درستی به مردم منتقل و مطرح شود که این نسبت در جامعه شهری جهان به صورت میانگین ۸۵ درصد است.

گفتنی است، وزیر نیرو در سفر به استان یزد و شهرستان بافق طرح تصفیه‌خانه فاضلاب و آب‌شیرین‌کن بافق و نیز مجتمع آبرسانی روستایی شیطور در این شهرستان را افتتاح کرد و در ادامه اولویت اول رینگ آبرسانی یزد بزرگ را کلنگ‌زنی می‌کند و ضمن افتتاح طرح‌های استانی در اردکان، بهادران و اسلامیه به صورت ویدئو کنفرانس، قرارداد فاضلاب شهر یزد را تبادل خواهد کرد.

همچنین عملیات اجرایی مخزن بتنی نیمه مدفون دو قلو تصفیه‌خانه آب یزد به حجم ۲۰  هزار مترمکعب نیز از دیگر برنامه‌های وزیر نیرو در یزد است.

کد خبر: ۹۴٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha