۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
قیمت فولاد عرضه شده در داخل حدود ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

قیمت فولاد عرضه شده در داخل حدود ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی است

حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برخی از واحدهای تولیدی خریدار فولاد از بورس، به معنای واقعی تولید نداشته و محصولات فولادی خریداری شده را می‌فروشند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدجواد حسینی کیا با انتقاد از نابسامانی بازار فولاد و گرانی میلگرد، گفت:یکی از دلایل این نابسامانی را باید وجود معافیت مالیاتی دانست، این امر موجب می‌شود که تولیدکنندگان فولاد، محصولات خود را به جای عرضه در بازار به سمت صادرات هدایت کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر تولید فولاد کشور حدود ۳۰ میلیون تُن بوده اما مصرف واقعی کشور بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن است در واقع نیمی از محصولات فولادی تولید شده در کشور، مازاد است.

وی با بیان اینکه قیمت فولاد عرضه شده به مردم حدود ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی است، اضافه کرد: معافیت مالیاتی به جای آنکه در انتهای زنجیره فولاد باشد در ابتدای آن قرار دارد بنابراین تولیدکنندگان به جای عرضه در بازار داخلی به سمت صادرات سوق پیدا می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مجوزهای مچینیگ را یکی دیگر از دلایل نابسامانی بازار فولاد دانست و ادامه داد: در این فرآیند تولیدکننده، فولاد را در بورس عرضه می‌کند و بخشی از آن که به فروش نرسیده را توافقی به افراد خاص و شرکت‌های وابسته می‌دهد.

حسینی‌کیا تصریح کرد: در حال حاضر امکان خرید برای  افرادی که به دنبال خرید محصولات فولادی از بورس با حجم کم هستند، فراهم نیست و این امکان تنها برای افرادی که به دنبال خرید فولاد با حجم زیاد هستند، وجود دارد، این شرایط موجب ایجاد واسطه در این حوزه می‌شود.

به گفته رئیس فراکسیون حمایت از صنعت و صنعتگران مجلس در مقاطعی فولاد به میزان کافی عرضه نمی‌شود و در برخی دوره‌ها نیز بیش از میزان نیاز عرضه می‌شود.

وی مجوزهای کاغذی را یکی دیگر از دلایل نابسامانی بازار فولاد و گرانی میلگرد برشمرد و افزود: برخی از واحدهای تولیدی خریدار فولاد از بورس، به معنای واقعی تولید نداشته و محصولات فولادی خریداری شده را می‌فروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مشکلات حوزه فولاد قابلیت ساماندهی دارد، ادامه داد: امیدواریم طرح توسعه و تولید پایدار فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن نهایی شده، گامی در راستای ساماندهی این حوزه باشد.

کد خبر: ۹۳٬۹۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha