۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
آیا واکسن نواوکس مجوز اضطراری دریافت خواهد کرد؟
کارایی بالغ بر ۹۰ درصدی نواوکس؛

آیا واکسن نواوکس مجوز اضطراری دریافت خواهد کرد؟

شرکت داروسازی نواوکس اعلام کرد واکسن تولیدی این شرکت در مقابل سویه اولیه ویروس کارایی ۱۰۰ درصدی و در مقابل جهش ها کارایی بالغ بر ۹۰ درصدی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بالاخره بعد از ماهها مطالعه و بررسی و تکمیل فاز سوم مطالعات بالینی واکسن نواوکس، دیروز گزارشی در مورد نتیجه اخرین مطالعات انجام شده روی واکسن منتشر شد.

خبرگزاری ان پی ار در این مورد نوشت: «واکسن تولیدی شرکت نواوکس نتایج بسیار خوبی داشت و نه تنها در برابر ویروس اولیه که در ووهان چین ایجاد شده بود مقاومت ایجاد می کند بلکه در برابر جهش های دیگر هم مقاوم است و می تواند نویدبخش پایان روزهای سخت کرونایی در دنیا باشد.»

طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت نواوکس امریکا، این واکسن در مقابل سویه اولیه ویروس یعنی ویروس منتشر شده در ووهان چین ۱۰۰ درصد کارایی دارد در حالیکه در مقابل دیگر جهش های ویروس کارایی ۹۰ درصدی را نشان داده است. 

این واکسن که هم کارآمد و هم بی خطر است، عوارضی مشابه دیگر واکسن های کرونا ایجاد می کند که از جمله آن ها می توان به سردرد،احساس سرما خوردگی، دردهای عضلانی بعد از تزریق  و خستگی اشاره کرد. در موارد نادری عوارض جانبی شدید گزارش شده است.

 این شرکت داروسازی اعلام کرد در سومین مرحله از مطالعات بالینی ۲۹ هزار و ۹۶۰ نفر در امریکا و مکزیک شرکت کرده بودند و دو سوم از این افراد  دو دوز واکسن نواواکس را دریافت کردند و برای بقیه دارونما تزریق شده است.

بعد از تکمیل مطالعات ۷۷ نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند که ۶۳ نفر از انها را در گروهی قرار داشتند که  دارونما را به جای واکسن دریافت کرده بودند و ۱۴ نفر  از آنها واکسن را دریافت کرده بودند.

مطالعات شرکت نواواکس نشان داده است هیچ یک از ۱۴ نفر  مبتلا شده به کرونا که واکسن را دریافت کرده بودند، به سویه اصلی ویروس مبتلا نشده بودند و همه انها به جهش های ویروس کرونا مبتلا شده بودند. همین آمار نشان داد که افراد بعد از دریافت واکسن در مقابل سویه اصلی و اولیه ویروس کاملا مقاوم می شوند و احتمال ابتلای انها به جهش های ویروس هم بسیار کم است.

افراد واکسینه شده، درگیری شدید با ویروس را تجربه نکرده اند
نکته دیگر این گزارش هم درگیری خفیف  افراد واکسینه شده با جهش های ویروس کرونا بود. بررسی ها نشان داده است تمامی ۱۴ فرد مبتلا به کرونا در گروه دریافت کنندگان واکسن نواوکس علایم بسیار خفیفی را نشان داده اند و هیچ یک چالشی جدی را تجربه نکرده اند.

هیچ یک از این افراد برای درمان به دارو یا بیمارستان نیاز نداشتند و توانسته اند از بحران کرونا به سادگی عبور کنند. اما در میان ۶۳ فرد دیگری که به کرونا مبتلا شده بوند ۱۰ نفر به نوع شدید ویروس مبتلا شده بودند و ۴ نفر در نتیجه ابتلا به این ویروس در بیمارستان بستری شدند.

واشنگتن پست در این مورد نوشت: «این واکسن می تواند قواعد بازی را در مقابل کرونا تغییر دهد. این واکسن در برابر جهش ها مقاومت ایجاد می کند و می تواند در کشوری مانند هند که افراد درگیر جهش های جدید ویروس هستند کارایی داشته باشد و مانع از مرگ میلیونها انسان شود.»

عرضه صدها میلیون دوز واکسن در ماه از انتهای امسال
این شرکت داروسازی اعلام کرده است در فصل سوم امسال برای دریافت مجوز استفاده اضطراری به سازمان غذا و داروی امریکا و آژانس دارویی اروپا درخواست خود را ارایه می دهد. از طرف دیگر درخواست خود را برای استفاده از این واکسن در بریتانیا هم ارایه خواهد داد و می تواند حجم زیادی از واکسن را وارد بازار کند.

 این شرکت داروسازی که کارخانه های زیادی در سراسر دنیا دارد اعلام کرده است از اخر سپتامبر سال جاری  ماهانه ۱۰۰ میلیون دوز و از دسامبر امسال ماهانه ۱۵۰ میلیون دوز واکسن را وارد بازار خواهد کرد.

این واکسن ها از کارخانه های مختلف این شرکت در سراسر دنیا  تولید خواهد شد. البته قراردادهایی برای تولید این واکسن در کشورهای مختلف هم امضا شده است به عنوان مثال قرار است کشور استرالیا ۵۰ میلیون دوز واکسن نواوکس تولید کند و هند هم قراردادی برای تولید صدها میلیون دوز از این واکسن با شرکت مادر امضا کرده است.

مساله ای که در مورد واکسن نواوکس وجود دارد، احتمال عدم ارایه مجور استفاده اضطراری از واکسن توسط اف دی ای امریکا است. گمانه زنی هایی وجود دارد که نشان می دهد اف دی ای به تعداد کافی مجوز اضطراری برای واکسن های کرونا ارایه داده است و از این پس باید واکسن های جدید پروسه عادی برای تایید واکسن ها را طی کنند و ارایه مجوز اضطراری انجام نمی شود. حال باید دید تصمیم نهایی در مورد واکسن نواوکس تا چه زمانی اتخاذ می شود و این واکسن در چه بازه زمانی وارد بازار مصرف دنیا خواهد شد.

کد خبر: ۹۳٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha