۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
حفظ ارزش پول ملی ناموس دولت است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

حفظ ارزش پول ملی ناموس دولت است

قاضی زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای حفظ ارزش پول ملی باید یک مرکز فرماندهی شبیه وزارت خزانه داری تشکیل شود.

به گزارش بازار، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در برنامه نخبگان شبکه چهار سیما در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای تقویت پول ملی دارید افزود: الان متاسفانه یک سامانه مشخص برای ریال در کشور نداریم و یک مسئول مشخصی که ارزش پول ملی به او برگردد وجود ندارد.

وی گفت: مجموعه مولفه‌هایی که موجب تورم و خلق پول می‌شود در جاهای مختلف در حال ساماندهی است و عملا هیچ کجا حتی بانک مرکزی پاسخگو نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: البته بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند جریانی که باعث تضعیف پول ملی می‌شود را کنترل کند.

قاضی زاده هاشمی گفت: ارزش پول ملی نیاز به اصلاح مجموع سیاست‌های پولی و مالی کشور دارد، ضمن اینکه تقویت ارزش پول ملی موجب تقویت تولید و هدایت نقدینگی در کشور می‌شود.

 نعمتی، مشاور اقتصادی قاضی زاده هاشمی در این زمینه گفت: اگر هر نظام اقتصادی بخواهد اصلاح شود و بهبود یابد نمی‌تواند بدون توجه به اصلاح نظام پولی باشد متاسفانه در دوره‌های گذشته در کشور ما آسیب‌های جدی وارده به نظام اقتصادی، نظام معیشت مردم، بحث رفاهی و مبارزه با فساد، ناشی از نبود تدبیر مناسب در حوزه پولی بوده است.

وی افزود: در ۵۰ سال گذشته نقدینگی بیش از ۷۰ هزار برابر شده در حالی که تولید ناخالص داخلی کشور حدود دو برابر شده است.

موحدی، دیگر مشاور اقتصادی آقای قاضی زاده هاشمی نیز در این زمینه گفت: حفظ ارزش پول از وظایف بانک مرکزی است، اما اینکه تقویت شود یا نوسان در مقابل سایر ارزها داشته باشیم به سایر سیاست‌ها از جمله سیاست‌های تجاری بستگی دارد.

قاضی زاده هاشمی در جمع بندی این موضوع افزود: در دولت سلام ایجاد یک مرکز فرماندهی یا مدیریت حکمرانی لازم است که فکر می‌کنم یک وزارت خزانه‌داری باید ایجاد شود تا بتواند مجموعه سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت حفظ و ارتقاء پول را به عهده بگیرد.

وی در مورد لزوم ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی نیز گفت: در حوزه امنیت غذایی دو نوع گرسنگی داریم، گرسنگی ظاهری و گرسنگی سلولی که ۳۰ درصد جامعه متاسفانه از گرسنگی سلولی رنج می‌برند یعنی غذا می‌خورند، اما همه املاح مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: تراز تجاری در بخش کشاورزی کشور ما منفی است و ۶ میلیارد دلار واردات نهاده‌ها و یا محصولات کشاورزی داریم که نوعی وابستگی ایجاد کرده است و به دنبال آن بازی مرغ، تخم مرغ و گوشت اتفاق می‌افتد.

وی گفت: باید از طریق سامانه بخش کشاورزی را مدیریت کنیم و نیاز مردم را برطرف و این وابستگی را از بین ببریم و از طرفی تراز تجاری را مثبت کنیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: برنامه ما این است که مدیریت بخش کشاورزی را تغییر دهیم و به دنبال ایجاد مدیریت زنجیره تامین هستیم، بطوریکه از بذر تا سفره مدیریت شود یعنی تصدی‌گری دولت در این حوزه واگذار می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ ممکن است کشاورزی مستقل و حتی اجاره‌ای اتفاق بیفتد و از برداشت، ذخیره سازی تا سفره و صادرات را به زنجیره تامین بسپاریم.

وی گفت: دولت در سه مورد در بخش کشاورزی ورود می‌کند و نقش دارد، اول همه کالاها به بورس کالا می‌رود تا قیمت‌گذاری شود اگر قیمت کالا بالاتر از قیمت تضمینی بود به نفع کشاورز است و اگر مابه التفاوت قیمت تولید و فروش به وجود آمد دولت آن را پرداخت می‌کند.

قاضی زاده هاشمی افزود: حمایت از مصرف‌کننده دومین نقطه‌ای است که دولت در بخش کشاورزی ورود می‌کند دولت یارانه مصرف را به مصرف‌کننده نهایی می‌دهد و این بهتر است و اگر بستر آماده نبود و نتوانستیم چنین کنیم یارانه مصرف به حلقه آخر پرداخت می‌شود مثلا در مورد نان یارانه مصرف به نانوایی پرداخت می‌شود.

وی گفت: تعرفه، نقطه دیگری است که در بخش کشاورزی دولت در آن نقش ایفا می‌کند، چون باید مسیر تولید در تعرفه‌گذاری حفظ شود.

در ابتدای این برنامه قاضی زاده هاشمی از شبکه چهار تشکر کرد و گفت: این تنها برنامه اساسی معرفی درست نامزدهای ریاست جمهوری به مردم است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: به غلط تصور می‌شود رئیس جمهور باید دانای کل و متخصص همه عرصه‌ها باشد.

وی گفت: تصور می‌شود رئیس جمهور باید تنها خودش طراح سناریوهای اجرایی باشد در حالی که رئیس جمهور یک سیستم و رویکرد یک مکتب فکری و جریان اجرایی است.

قاضی زاده هاشمی افزود: رئیس جمهور با کسانی که کار می‌کند شناخته می‌شود در حالی که در برنامه‌های مختلف صدا و سیما خود فرد نامزد مورد خطاب است و آن هم به صورت فوری و پینگ پنگی و باید در یک دقیقه جواب بدهد یعنی ما برای امر خطیر شناخت رئیس جمهور فقط ۲۰ روز وقت می‌گذاریم و باز هم می‌خواهیم آن را به صورت فست فودی به مردم بدهیم بعد می‌گوییم چرا وضع انتخابات این گونه است؟ افراد این گونه انتخاب می‌شوند چرا موج‌ها و احساسات اثر گذار است چرا مردم نیازشان معیشتی است، ولی انتخاباتشان سیاسی و فرهنگی است؟ و بعد از انتخابات آسیب شناسی می‌کنیم که چرا این گونه شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: این به خاطر نظام انتخاباتی ما است که حزب نیست و قبل از آن نیز آشنایی وجود ندارد و یک دفعه ۲۰ روزه شما می‌خواهید نامزد معرفی کنید.

وی افزود: البته ترکیب بندی صداوسیما نیز آن را تقویت کرده است پس از یک کار خوب شما (صدا و سیما) تشکر می‌کنم.

۳۵ درصد از جمعیت ایران تحت پوشش بیمه نیستند
قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه با نخبگان با اشاره به اینکه درحال حاضر بیمه مبتنی بر شغل افراد است گفت: ساختار بیمه موجود در کشور براساس شخص نیست و به همین دلیل هم اکنون ۳۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند.

وی با اشاره به طراحی سامانه‌ای برای رفع مشکل بیمه و گسترش این خدمت برای همه مردم ایران افزود: طبق این سامانه مردم به سه دسته تقسیم می‌شوند که گروه اول شامل افرادی است که درآمد بیشتر از هزینه است، گروه دوم درآمد کمتر از هزینه و گروه سوم درآمد مساوی با هزینه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت سلام نوعی مکانیزم دریافت مالیات و پرداخت یارانه طراحی کرده است ادامه داد: طبق این مکانیزم، افرادی که درآمدشان از هزینه بیشتر است مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند و افرادی که درآمدشان از هزینه کمتر است نیز یارانه دریافت خواهند کرد.

این نامزد ریاست جمهوری با اشاره به طراحی صندوق ثروت ملی گفت: براساس این ساختار این صندوق نحوه استفاده از انفال در کشور تغییرخواهد یافت.

وی با بیان اینکه تاکنون منابع طبیعی و پول در کشور بصورت رانتی توزیع شده است ادامه داد: ما یک نظام وابسته به رانت پول ارزان قیمت داریم که حرف ما در دولت سلام این است که اگر تولیدکننده، بازاری و یا سفته بازها از رانت استفاده می‌کنند حداقل سود آن به مردم برسد.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه نقدینگی ایجاد شده در ۸ سال گذشته در کشور به ازای هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان بوده است افزود: سال ۹۹, یازده هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور نقدینگی ایجاد شده است که ۶۵ درصد از این رقم سهم دهک‌های اول اقتصادی بوده که با در نظر گرفتن ۴ دهک دیگر این رقم به ۹۵ درصد رسیده است و بنابراین فقط ۵ درصد از این نقدینگی برای اقشار ضعیف بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ما توضیح خواهیم داد که چگونه پول بدون پشتوانه در کشور تولید و توزیع شده است ادامه داد: ۷۰ درصد تسهیلات کشور به استان تهران اختصاص یافته که اگر مابقی استان‌های برخوردار را در نظر بگیریم این رقم به ۸۰ درصد می‌رسد بنابراین فقط ۲۰ درصد تسهیلات کشور به ۵۰ درصد از استان‌های دیگر رسیده که این موضوع باعث ایجاد شکاف در رشد شده است.

این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه این رویه سبب ایجاد یک نظام آموزشی قوی در یک بخش از کشور شده ادامه داد: در این نظام آموزشی قوی بخشی از دانش آموزان چند زبانه آموزش می‌بینند، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و در نهایت تقویت شده و حکمرانی کشور را در دست خواهند گرفت و استان‌های محروم مانند سیستان و پلوچستان قشر کارگر باقی خواهند ماند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه ساختار موجود در کشور اجحاف‌کننده است گفت: وقتی ساختار اجحاف کننده است تغییر انسان‌ها تحول ایجاد نمی‌کند، البته ما برنامه داریم، اما مسئله ما برنامه نیست، زیرا هم اکنون حکمرانی است که مشکل دارد و این نهادهای اجحاف کننده هستند که مانع به هدف رسیدن کشور وانقلاب به اهداف خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه دولت سلام یک ایده مرکزی با نام ایده پروانه دارد که آن را منتشر کرده است ادامه داد: ما در کتاب دولت و مردم راهکارهای تغییر حکمرانی را بیان کردیم که آن کتاب نیز منتشر شده است.

این نامزد ریاست جمهوری درخصوص ساماندهی بازار ارز گفت: ارزی که بطور رسمی وارد شده قاچاق نیست، ولی اگر منشا آن مشخص نباشد این ارز قاچاق محسوب می‌شود؛ هم اکنون بنگاه‌های ما و افراد وارد کننده مشخص هستند و اطلاعات آن‌ها موجود است مانند سامانه گمرک که البته ما برنامه داریم همه سامانه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اصلاح نظام پولی بانک مرکزی، خلق پول و منابع طبیعی گفت: دولت سلام منابعی را نیز برای ازدواج، مسکن و خرید کالای ایرانی در نظر گرفته است.

فقط یک درصد قاچاقچیان کالا مجازات می‌شوند؛ یعنی هیچ
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق کالا یک درصد مجازات می‌شوند که این خنده دار است و یعنی هیچ.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در برنامه نخبگان شبکه ۴ سیما درباره سوالی در مورد قاچاق کالا و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود می‌آید، افزود: مسئله حکمرانی در حوزه قاچاق کالا داریم و آن خود ستاد مبارزه با قاچاق است جایی که سیاست گذاری، اجرا و نظارت یک جا صورت می‌گیرد.

وی گفت: در جایی که باید کار مدیریتی شود و دستگاه‌های زیرمجموعه گلوگاه‌های رسمی را ببندند، چنین نمی‌کنند.

قاضی زاده هاشمی افزود: امسال واردات نصف شده، اما درآمد گمرکی ما ۴۰ درصد افزایش یافته است، چون یک کار کوچک به عنوان سامانه جامع گمرک راه اندازی شده در حالی که هنوز این سامانه به سایر بانک‌ها وصل نشده است و اگر وصل شود اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.

نامزد ریاست جمهوری درباره فرار مالیاتی نیز گفت: ما به دنبال یک نظام یکپارچه مالیات، حمایت و بیمه هستیم یعنی کاری را که الان بیمه‌ها، سازمان هدفمندی و سازمان مالیاتی را انجام می‌دهند، در یک نظام یکپارچه جمع می‌کنیم و نوع مالیات گرفتن تغییر پیدا می‌کند همچنین ترکیب مالیات گرفتن و بخشی که فرار مالیاتی با دور زدن انجام می‌شود در آن دیده می‌شود.

وی درباره بازار سرمایه نیز افزود: این بازار یکی از تمیزترین و شفاف‌ترین بازارهاست البته در آن ریسک نیز وجود دارد، اما در اقتصاد صددرصد دولتی ما که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی دولتی هستند و رقابت واقعی وجود ندارد و انحصار و سیاست گذاری وجود دارد؛ ناظر و مجازات کننده نیز دولت است که نظام بازار سرمایه را به هم می‌زند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: بورس را با این شرایط گفته شده هم انحصاری کردیم یک تالار بورس با تعدادی محدود شرکت در تهران، بازارهای و تالارهای موازی و امکاناتی که فعالان بتوانند با هم رقابت کنند فراهم نیست، در این شرایط حفاظت از سرمایه مردم وظیفه ذاتی دولت است وقتی مردم دچار خطر می‌شوند، باید حمایت شوند.

وی گفت: در شرایطی که درآمد هنگفتی وارد بازار سرمایه می‌شد همه می‌گفتند و پیش بینی می‌کردند که با این شیب صعودی یک روز بورس زمین می‌خورد، اما همه تماشا کردیم این پذیرفته شده نبود. دولت مسئول باید زمینه ورود افراد غیر حرفه‌ای به بازار سرمایه را کم کند یا به آن‌ها آموزش بدهد.

قاضی زاده هاشمی افزود: اصل مدل حکمرانی دولت در جاهای مختلف مشکل دارد که این موضوع در بورس نیز دیده می‌شود.

وی گفت: برنامه ما این است که مدل نظام سرمایه باید تغییر کند و روش ورود فعالان و سهم دولت از بازار سرمایه باید تغییر یابد.

قاضی زاده هاشمی افزود: تحت عنوان خصوصی سازی خصولتی سازی کردیم و قدرت دولت را در اداره بنگاه‌ها حفظ نمودیم، این از اشتباهات خصوصی سازی بوده است ما اگر خصوصی سازی می‌کنیم باید به صورت واقعی خصوصی سازی انجام دهیم و آن را واگذار کنیم و اگر قدرت دولت را در مدیریت بازارها حفظ کنیم دولت از منافع خودش و به ضرر مردم حفاظت کند، این عادلانه نیست.

کد خبر: ۹۳٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha