۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
شناسایی ۹ هزار ساخت و ساز غیر مجاز در تهران
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد

شناسایی ۹ هزار ساخت و ساز غیر مجاز در تهران

فصاحت، رئیس جهاد کشاورزی استان تهران از شناسایی ۹ هزار ساخت و ساز غیر مجاز در استان تهران، طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش بازار، ایوب فصاحت افزود: نیمی از این شناسایی‌ها در حوزه تبصره ۲ ماده ۱۰ بوده است که بلا فاصله تخریب شده است و بخشی هم تبصره ماده ۳ بوده است که نیاز به رای قضایی داشته‌اند.

فصاحت گفت: خوشبختانه با همکاری دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی روند صدور رای سرعت مطلوبی گرفته است، اما در اجرا همچنان مشکلات زیادی هست.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران یکی از مشکلات حوزه اجرا را مباحث اعتباری خواند و گفت: ۹ هزار تخریب در سال نیاز به اعتبار، تجهیزات و زمان زیادی دارد، اما جدا از آن، مشکلاتی مانند فشارهای سیاسی، مشکلات اجتماعی، تجمعات برنامه‌ریزی شده و فشارهای نامتعارف به مدیران تصمیم‌گیر و اجرایی از دیگر مشکلات مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز است.

وی با اعلام اینکه گاهی هماهنگی برای تخریب‌ها بیش از یک ماه زمان می‌برد و در نهایت با فشارهای خارجی متوقف می‌شود، افزود: مثلا در یک مورد بعد یک ماه پیگیری و هماهنگی، به دلیل عدم حضور یکی از دستگاه‌های مربوطه، پرونده به نتیجه مطلوب نرسید و تخریب انجام نشد.

وی استان تهران را یکی از استان‌های حساس و بسیار مهم در حوزه اراضی خواند و گفت: باتوجه به قیمت بالا و سرانه پایین‌تر زمین در تهران نسبت به کل کشور، اراضی استان تهران بیشتر در معرض افراد فرصت طلب است.

وی با بیان اینکه نتیجه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، اگر اقدام جدی انجام نشود، کلیه اراضی از دست ما خارج می‌شوند گفت: برخورد قاطع و بدون مسامحه با متخلفان در دستورکار جدی مسئولان جهاد کشاوری قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران راه اندازی سامانه‌ی ثبت تخلفات و ساخت و سازهای غیر مجاز را الویت نخست مبارزه با تغییر کاربری‌ها خواند و افزود: این سامانه که برای نهادهای نظارتی قابل رصد است، امکان تغییر و مماشات در ادامه برخوردهای قانونی را از افراد می‌گیرد.

وی راه‌اندازی سامانه قبلی ثبت شناسایی‌های غیر مجاز، با هدف افزایش شفافیت را دومین اقدام اعلام کرد و گفت: این اقدامات سرعت کار را افزایش می‌دهد.

فصاحت همچنین تفویض اختیار بیشتر به مسئولان شهرستان‌ها در خصوص اعطا مجوز یا برخورد قانونی را از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی در این حوزه اعلام کرد و افزود: تجربه نشان داده یکی از دلایل اصلی تغییر کاربری‌های غیر مجاز، همین موضوع تاخیر در صدور مجوزها بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران استفاده از ظرفیت‌های حقوقی را به عنوان برنامه چهارم اعلام کرد و گفت: قانون درخصوص برخی مالکان که زمین‌های زراعی و باغی حاصل خیز را با هدف تغییرکاربری در آینده کشت نمی‌کنند، اجازه داده است، مالکیت را از آن‌ها سلب و به دولت باز گردانیم، که این اقدام حقوقی می‌تواند بازدارندگی موثری در مقابل افراد سودجو داشته باشد.

وی نبود برنامه‌ریزی مناسب را از دیگر مشکلات مهم خواند و گفت: درحال اجرای طرحی هستیم که بر اساس آن نقشه‌های اراضی ممنوعه تهیه و در مراجع قانونی مصوب شود تا دیگر هیچ کس اجازه تغییر کاربری نداشته باشد.

فصاحت افزود: خوشبختانه آمایش سرزمینی استان تهران طی دو هفته گذشته ابلاغ شد و این می‌تواند نقشه‌ی راه بسیار خوبی باشد.

وی با اعلام اینکه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با استانداری تفاهم نامه‌ای برای رصد و پایش سه روز یکبار اراضی به کمک تصاویر هوایی امضا کردند، اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار کاف، طرح نیمه تمام مانده است، گفت: ادامه این طرح می‌تواند در افزایش سرعت شناسایی و مقابله با تغییر کاربری‌های غیر مجاز کمک بسزایی به ما کند و برای همین در تلاش هستیم خودمان مستقل این قرارداد را مجدد پیگیری و امضا کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه با اعلام اینکه زمان برخی پرونده‌ها وقتی از سه سال عبور کند، متخلفان راه‌هایی برای فرار از تخریب پیدا می‌کنند، گفت: افزایش سرعت رسیدگی و تخریب یکی از الویت‌های اصلی است که به کمک تجهیزات و امکانات روز باید محقق شود، برای همین افزایش همکاری با شهرداری و استفاده از امکانات خوب اداره کل حریم شهرداری در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین از راه اندازی کارگروه مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز در تهران خبرداد و گفت: گردش‌های ستادی این کارگروه از هفته جاری آغاز شده و آن‌ها بر ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب‌ها نظارت می‌کنند.

کد خبر: ۹۳٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha