۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری توسعه‌یافتگی صنعت نفت را رقم می‌زند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری توسعه‌یافتگی صنعت نفت را رقم می‌زند

آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر گسترش توسعه‌یافتگی در صنعت نفت که در مسیر ایجاد پارک نوآوری و فناوری شکل می‌گیرد خواستار جذب بیشتر دانش و فناوری در صنعت نفت و گاز کشور شد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، علی آقامحمدی امروز (دوشنبه، ۲۴ خردادماه) در آیین بهره‌برداری از پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: در اقتصاد مقاومتی بخش نفت از آن دست مؤلفه‌هایی است که با جزئیات به آن پرداخته شده است، کما اینکه تحولات چشمگیری هم در زمینه دانش و فناوری در این عرصه اتفاق افتاده که نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: تا ۳۰ سال آینده پنجره جمعیتی کشور وارد دوره پیری خواهد شد که با بهره‌مندی بالقوه از سرمایه نیروی انسانی و توسعه آن می‌توان کشور را به یک کشور پیر ثروتمند تبدیل کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تولید نفت مساوی با خام‌فروشی نیست، اعلام کرد: ما از همه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز در کشور به‌طور کامل واقف هستیم، بنابراین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های بالادست به‌طور کامل انجام شده و در برنامه هفتم توسعه مبنای کارمان تکمیل بخش پایین‌دستی این حوزه است.

آقامحمدی در ادامه به مطالعات همه‌جانبه‌ای که همسو با ظرفیت تولید نفت کشور انجام شده است، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تحقیقات علمی وسیع و در عین حال توجیه‌پذیر از سوی دانشگاهیان و نخبگان صنعت نفت انجام شده است که پاره‌ای از این تحقیقات ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون بشکه در روز را برآورد کرده و تحقیقات دیگری مقدار ۷.۴ میلیون بشکه را برآورد شده که همه این موارد هم براساس استدلال و کار علمی و کارشناسی انجام شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این یافته‌های علمی می‌توان گفت با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد دلار برای دستیابی به ظرفیت ۷.۴ میلیون بشکه تولید نفت در روز می‌توان به هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار فناوری دست یافت و این تنها و مهم‌ترین منبع توسعه‌یافتگی آینده صنعت نفت را رقم خواهد زد، به شرطی که وارد دولت و اقتصاد دولتی نشده و صنعت نفت نیز این امکان را تضمین و فراهم کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به ساخت دوپتروپالایشگاه عظیم در کشور اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌ریزی‌های اولیه برای ساخت این دو پروژه انجام شد و هم‌اکنون این پتروپالایشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶.۵ میلیون یورو در حال ساخت است.

آقامحمدی گفت: راه‌اندازی پارک نوآوری و فناوری نشان می‌دهد ظرفیت‌های بزرگی در صنعت نفت کشور در حال شکل‌گیری است که هدف اصلی آن جذب سرمایه‌گذاری ملی انسانی بوده و از طرفی ورود فناوری‌های نو و پیشرفته به عرصه این حوزه زمینه‌ساز حضور قدرتمند در بازارهای جهانی است.

کد خبر: ۹۳٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha