۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟
نگاهی به پیشرانه‌های موجود در صنعت خودرو کشور

کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟

پنج پیشرانه در صنعت خودرو کشور درحال استفاده است که هر یک نقاط قوت و ضعف دارند، اما تنها یک موتور از آن‌ها فناوری روز و دانش و طراحی جدید دارد.

بازار؛ گروه خودرو: پلت‌فرم خودرو یکی از فاکتورهای مهم برای خودروسازی محسوب می‌شود که بخش مهم پلت‌فرم را پیشرانه تشکیل می‌دهد. در صنعت خودرو کشور تعداد محدودی پیشرانه وجود دارد که روی محصولات جدید و قدیمی صنعت خودرو نصب می‌شود. این درحالی است که در کشور پیشتر دو مرکز تحقیقاتی برای تولید پیشرانه وجود داشت و اکنون به سه مرکز برای تولید پیشرانه تبدیل شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که در دنیا به سمت خودروهای الکتریکی حرکت می‌شود و در یک دهه آینده موتورهای احتراق داخلی در خودروسازی دنیا به کمترین میزان خود خواهند رسید. با این وجود به جای پیش رفتن به سمت تولید مراکزی که توسعه خودروهای الکتریکی را در پیش داشته باشد، به دنبال توسعه موتورهای احتراق داخلی هستند. در این گزارش به بررسی پیشرانه‌های موجود در صنعت خودرو ایران براساس قدرت و توان خواهیم پرداخت.

موتورملی EF۷
موتور ملی، پیشرانه‌ای است که در صنعت‌خودروسازی کشور پرقدرتمندترین و البته به روزترین پیشرانه شناخته می‌شود. این موتور را با کد فنی EF۷ می‌شناسیم که یک خانواده موتور محسوب می‌شود که تیپ‌های مختلف با فناوری‌ها متفاوت وجود دارد. مشهورترین نسخه این موتور، محصول مجهز به توربوشارژر است که روی محصولات دنا پلاس نصب شده است.
این پیشرانه چهارسیلندر، با حجم ۱۷۰۰ سی‌سی، ۱۶ سوپاپ قادر است ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه روی خودروهای دنا، دنا پلاس، سمند و سورن نصب شده است. باتوجه به سیستم‌های به کار رفته در این خودرو، نقطه ضعف این پیشرانه فقط اویل ماژول و شیرهای سیستم CVVT است.

کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟

موتور TU۵
موتور TU۵ با ورود محصول پژو ۲۰۶ به صنعت خودرو، در ایران‌خودرو ماندگار شد. طراحی این پیشرانه متعلق به اوایل دهه ۹۰ میلادی است. پیشرانه‌های که پژو طراحی و تولید می‌کند، عمدتا طبع گرم دارد. این پیشرانه نیز از این قاعده مسثتنی نیست و با کالیبراسیون با شرایط جوی کشور وفق داده شده است. این پیشرانه چهار سیلندر، با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی، ۱۶ سوپاپ قادر است ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه روی محصولات پژو و برخی از خانواده سمند نصب شده است. نقطه ضعف طراحی این پیشرانه، سولفاته شدن کوئل دوبل توام با کاهش سطح روغن‌موتور است. هرچند در نسل جدید این پیشرانه یا همان TU5 پلاس از سیستم CVVT برای افزایش قدرت استفاده شده است. اما ممکن هست ضعف‌های فنی سیستم CVVT موتور ملی نیز در این پیشرانه ایجاد شود.

کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟

موتور K۴M
این پیشرانه با ورود محصول تندر ۹۰ به کشور در صنعت خودرو جا گرفت. علیرغم اینکه حدود یک دهه تندر۹۰ در خودروسازی‌های داخلی مونتاژ می‌شد، اما به تولید داخل نرسید. این پیشرانه روی خودرو ساندرو نیز نصب شده و رنو برای بازار خاورمیانه بیشتر از این موتور استفاده می‌کند. K۴M یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی و مجهز به ۱۶ سوپاپ است. این پیشرانه قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نقطه ضعف این پیشرانه کوئل دوبل و تسمه‌تایم طراحی شده آن است.

کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟

موتور M۱۵TC
پیشرانه M۱۵TC متعلق به خودرو شاهین محصول جدید سایپا است. این پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۱۵۰۰ سی‌سی مجهز به هشت سوپاپ با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر و ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت است. این پیشرانه در یک شاهکار مهندسی به توربوشارژر مجهز شده که بهره‌وری پیشرانه به اندازه یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ با همین مشخصات است. نقطه ضعف این پیشرانه توربوشارژر نصب شده است که سبب ایجاد استهلاک در این خودرو شده است.

کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟

موتور M۱۵
این پیشرانه برای خودرو تیبا طراحی و تعبیه شده و نمونه بدون توربوشارژر پیشرانه شاهین است. موتورتیبا یک پیشرانه چهارسیلندر ۸ سوپاپ با حجم ۱۵۰۳ سی‌سی و ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ گشتاور است. این پیشرانه می‌تواند میزان توان قابل مشخصی برای این خودرو تولید کند. نقطه ضعف این خودرو سنسور اکسیژن نصب شده در این محصول است که گپ جانمایی دارد.

کدام موتور ملی کم استهلاک تر است؟

کد خبر: ۹۳٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha