۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
ایجاد ۷۰۰ جایگاه جدید CNG طی۳ سال آینده| حداقل هزینه راه اندازی ۷ تا ۱۰میلیارد تومان
معاون پخش و پالایش در گفتگو با «بازار» خبرداد

ایجاد ۷۰۰ جایگاه جدید CNG طی۳ سال آینده| حداقل هزینه راه اندازی ۷ تا ۱۰میلیارد تومان

قاسمی ده چشمه، معاون پخش و پالایش از ایجاد ۷۰۰ جایگاه CNG طی ۳ سال آینده خبر داد و گفت: ایجاد یک جایگاه ۸ نازله(بدون در نظر گرفتن هزینه زمین) بین ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

بازار؛ گروه انرژی: وزارت نفت طی دو سال گذشته روی افزایش سهم سی ان جی از سبد مصرفی سوخت کشور متمرکز شده است. بعد از خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی حالا حمید قاسمی ده چشمه معاون شرکت پخش و پالایش از افزایش تعداد جایگاه های CNG در کشور خبر می دهد. به گفته او، مصوبه ایجاد ۷۰۰ جایگاه سی ان جی به شورای اقتصادی ارسال شده و بعد از تصویب و ابلاغ در دستور کار قرار خواهد گرفت.  آنگونه که این مقام مسئول می گوید: در حال حاضر ظرفیت واقعی جایگاه های کشور حدود ۲۵ میلیون متر مکعب است اما بعد از اینکه این جایگاه ها در مدار قرار گیرند، ظرفیت کشور به ۴۰ میلیون مترمکعب می رسد.

طرح افزایش ۷۰۰ جایگاه سی ان جی به شورای اقتصاد ارسال شده است. در صورت تصویب و ابلاغ این مصوبه ظرفیت واقعی جایگاه های کشور از از ۲۵ میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا می کند

* شرکت پخش و پالایش از پارسال طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربرهای شخصی را در دستور کار قرار داده است. این طرح در حالی در کشور شروع شده که تعداد جایگاه های سی ان جی در کشور بسیار کم بوده و متناسب با افزایش تعداد خودروهای گاز سوز، این ظرفیت بیشتر نشده است. برنامه ای برای جبران این کمبود در کشور وجود ندارد؟  
با توجه به ذخایر خیلی خوبی که در این حوزه داریم، نه تنها هیچ محدودیتی برای افزایش ظرفیت جایگاه های CNG در کشور وجود ندارد، اتفاقا سرمایه گذاری در آن به نفع دولت و مردم است. قیمت سی‌ ان‌ جی به‌ صورت میانگین در دنیا حدود یک‌ پنجم قیمت بنزین است. در کشور ما این عدد حدود یک‌ هفتم است که همین موضوع سبب کاهش هزینه‌ های حمل‌ و نقل عمومی، حمل‌ و نقل بار و کاهش هزینه‌ های سبد خانوار می‌شود و تورم ناشی از حمل‌ و نقل کالا نیز به نحو قابل‌ ملاحظه‌ ای کاهش پیدا می کند. البته سطح پایین آلایندگی سی ان جی از دیگر مزیت های استفاده از این سوخت است. به همین دلیل وزارت نفت به دنبال افزایش سهم این سوخت در سبد مصرفی انرژی کشور است و طرح افزایش ۷۰۰ جایگاه سی ان جی را به شورای اقتصاد ارسال کرده و منتظر ابلاغ مصوبه آن هستیم.

راه اندازی یک جایگاه ۸ نازله بدون هزینه زمین حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. این رقم در شهرهای بزرگ که قیمت زمین گران است؛ خیلی بالاست

* در صورت تصویب این مصوبه در شورای اقتصاد در امسال چه تعداد جایگاه سی ان جی در کشور احداث و به بهره برداری می شود؟
قرار است که در یک بازه زمانی ۳ ساله به ظرفیت جایگاه های کشور ۷۰۰ تا اضافه شود که حدود یک سوم آن در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. هم اکنون زمین ۲۵۰ جایگاه جدید آماده است و منتظر ابلاغ مصوبه هستیم تا بعد از آن کمپرسور و تجهیزات آن نصب شوند.

*بسیاری از فعالان این صنعت بر این باورند که گرانی های اخیر موجب شده که سرمایه گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی نداشته باشد. هم اکنون ساخت و راه اندازی یک جایگاه بدون احتساب زمین به طور متوسط چقدر تمام می شود؟
راه اندازی یک جایگاه ۸ نازله بدون هزینه زمین حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. این رقم در شهرهای بزرگ که قیمت زمین گران است؛ خیلی بالاست.

*اما قیمت زمین در شهرهایی همچون تهران خیلی بالاست و ممکن است این مساله ساخت جایگاه را به چالش بکشد یا منجر به کاهش سرمایه گذاری شود؟
با برنامه‌ریزی‌ های انجام‌ شده برای ایجاد جایگاه‌ های کوچک‌ مقیاس مشکل زمین رفع شده و دسترسی این جایگاه‌ ها متناسب با نیاز کاربران خواهد بود. به همین دلیل پیش بینی می کنیم که این طرح در تهران با استقبال خوبی مواجه شود. قرار است که راه اندازی جایگاه ها در تهران بر اساس سه مدل مادر دختری، جایگاه های موتوری و جایگاه های کوچک مقیاس انجام شود. در جایگاه‌های کوچک‌ مقیاس با حذف مخازن ذخیره، حریم ایمنی کمتری نیاز است و تنها عبور و مرور و دسترسی به برق و گاز مدنظر قرار خواهد گرفت. در این جایگاه‌ ها ابعاد زمین حدود یک‌ پانزدهم جایگاه‌ های پیشین بوده و به ۱۰۰ مترمربع کاهش یافته است.

با توجه به گرانی زمین در تهران، جایگاه های جدید قرار است که  بر اساس سه مدل مادر دختری، جایگاه های موتوری و جایگاه های کوچک مقیاس ایجاد شود

*مدل مادر دختری چیست؟
یک سری ایستگاه ها در شب غیر فعال هستند. این ایستگاه ها می توانند مخازن سیاری را پر کنند و این مخازن در سطح شهر پخش شوند. این جایگاه از طریق جایگاه های اصلی همانند مادر تغذیه می شوند و به همین دلیل به آن مدل مادر دختری گفته می شود.

* آیا شهرداری همکاری لازم را  با شرکت پخش و پالایش و سرمایه گذاران این حوزه انجام می دهد؟
با شهرداری برای اختصاص زمین در ۳۱۰ نقطه به توافق رسیدیم. به محض اینکه شورای اقتصاد مصوبه را ابلاغ کند، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

* چقدر تسهیلات برای ایجاد یک جایگاه سی ان جی پرداخت می شود و نحوه بازپرداخت تسهیلات چگونه است؟ 
منابع مالی لازم برای ایجاد جایگاه سی ان جی توسط بانک های بزرگ تامین می شود و ما هم بازپرداخت این تسهیلات آن را بانک ها بزرگ می دهند و ما بازپرداخت وام های دریافتی را تضمین می کنیم. خرید کمپرسور تقریبا رایگان تمام می شود و سرمایه گذار هزینه هایی همچون زمین و سایه بان را باید تامین کند. در واقع سرمایه گذار با یکی از بانک های عامل قرارداد بسته و بانک سرمایه گذاری لازم را انجام می دهد. در این حالت به جای اینکه بازپرداخت تسهیلات توسط شخص انجام شود، توسط دولت انجام می شود. در این روش مطمئن هستیم که تسهیلات پرداختی صرف راه اندازی جایگاه ها شده و در سایر بخش های اقتصادی هزینه نمی شود.

* در حال حاضر ظرفیت عرضه سی ان جی در کشور چقدر است؟ بعد از اینکه این ۷۰۰ جایگاه وارد مدار شوند، این ظرفیت به چقدر افزایش پیدا می کند؟
ظرفیت اسمی ما حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است. بعد از اینکه این ۷۰۰ جایگاه وارد مدار شود، ظرفیت ما به ۵۵ میلیون متر مکعب افزایش پیدا می کند. اما از ظرفیت فعلی ما تنها ۲۵ میلیون متر مکعب آن عملیاتی است که در صورت اضافه شده این ۱۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا می کند.

کد خبر: ۹۳٬۷۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha